Klåda!!??

mik

Trådstartare
Min häst har klåda på stora delar av kroppen, vissa dagar mer än andra... Vissa saker har jag redan uteslutit så som ohyra, allergi mot tvättmedel mm.
Han kliar sig inte hela tiden och det finns inga speciella ställen han kliar på. Det syns inget i pälsen. Han verkar inte ha speciellt besvärligt med det, kliar inte hysteriskt. Han är blank och fin och i mycket gott hull, väl musklad. Han har även en lös avföring (inte koblaja lös, utan mer bollar med mycket vatten :smirk: )vilket han alltid har haft i perioder. Kan det ha någont samband???

Det jag har funderat på är om det är någon form av protein reaktion....
Men just nu får han inte speciellt mycket krafftfoder för han har sin vintervila och grovfodret är som vanligt, han står på halm.

Har någon något förslag på vad det kan vara...kanske haft liknande problem.

tacksam för svar och/elelr ideer ;)

Sv: Klåda!!??

Kan ju vara överkänslighet mot protein, men då brukar de få små noppor, utslag som liknar finnar eller så får de knölar på kroppen.
Har du testat om det bara är ett speciellt kraftfoder hästen inte tål?Testat bara havre tex?
Min häst tålde inte pelleterad krafft så jag bytte till annat, havre, betfor, korn.
En annan häst fick eksem på vintern å alla var förbryllade, tog veterinär oxå.
Sedan hörde jag att man nite ska ge rossade produkter til hästen.Slutade ge vetekli å krosshavre å bytte till helhavre, sedan har hon inte haft det på 5 år.

Sv: Klåda!!??

Han har inte de där blipparna de brukar få vid protein reaktion. Han får bara hel havre, betfor, mineraler, foderjäst (för magen) och vitaminer.
kan det vara så att han inte tål hösilage..... :confused:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här blir en tråd av spekulationer, men so be it. Jag måste få ta del av era erfarenheter och jag kommer att kontakta vården. Sedan...
2
Svar
20
· Visningar
2 116
Hästvård Min ponny har kliat svansen några dagar i rad nu och i måndags hittade jag avskavd päls/kal hud under svansroten på ena sidan om...
Svar
1
· Visningar
982
Senast: Seabaz
·
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 455
Senast: Boj
·
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 697
Senast: Jaag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka