Klåda på benen?!

Lena Furberg

Trådstartare
Alltså jag blir tokig. (Hunden med, snart, misstänker jag...)

Jag trodde ju att Beauceronen fått rävskabb, som han tuggar på sina ben. Men veterinären hittade ingenting, fastän hunden sederades och hon gick igenom honom hel och hållen. Veterinären trodde det rör sig om foderallergi, men jag är tveksam eftersom han inte fått något nytt foder och aldrig tidigare haft problem med allergi - han är 9 år!

INGET syns i pälsen, men han har tuggat så han har en blodblåsa på ena hasen.
Och det är detta som förbryllar mig så - han kliar BARA på benen! Framförallt lederna på bakbenen men även lite på frambenen - och framför snoppen! Ingen annanstans.

Att han tuggar på benen får mig att fundera över om det kanske inte alls kliar, utan liksom sticker i lederna typ sockerdrickspirr, vilken kunde betyda att det rör sig om artros (??) eller något liknande, kanske något från bakändan (han har D-höfter men har aldrig haft problem och är igång mycket och i bra form).

Jag hade en jättegammal katt (20+) som mot slutet av sin levnad hade påverkan på bakbenen, han liksom trummade med baktassarna och började sen tugga frenetiskt på dem. Den veterinären sa att han förmodligen hade någon nervpåverkan i bakdelen, då han var så gammal.
Men katten var även stel och haltade, min hund rör sig helt obehindrat och tycks inte ha ont.

Har ni nån teori?? Jag/vi får spader snart!

Saltade vägar ? Annars be att få prova smärtlindrig ifall det är onda leder som spökar, även om hunden inte visar något i vardagen.

Saltade vägar ? Annars be att få prova smärtlindrig ifall det är onda leder som spökar, även om hunden inte visar något i vardagen.
Han fick faktiskt en spruta smärtlindrande av veterinären - och var klådfri i 2 dagar efteråt!! Men när jag själv gett honom Metacam märks ingen förändring alls..... Saltade vägar, du menar att han slickar i sig saltet pga smaken? Eller att han reagerar på saltet i huden?

Jag vet inte om det är till nån hjälp men min ena är sån när hans magkatarr spökar.
Den andra andra kan tugga lite på lederna på frambenen ibland och jag ser ingen skillnad med smärtstillande. Däremot slutar hon så fort hon får nyponpulver i maten så jag gissar att det har med obehag i lederna på nåt vis även om hon är UA hos vet.

Jag vet inte om det är till nån hjälp men min ena är sån när hans magkatarr spökar.
Den andra andra kan tugga lite på lederna på frambenen ibland och jag ser ingen skillnad med smärtstillande. Däremot slutar hon så fort hon får nyponpulver i maten så jag gissar att det har med obehag i lederna på nåt vis även om hon är UA hos vet.
Nyponpulver?? Hur mycket? Hur stor är din hund?

Han fick faktiskt en spruta smärtlindrande av veterinären - och var klådfri i 2 dagar efteråt!! Men när jag själv gett honom Metacam märks ingen förändring alls..... Saltade vägar, du menar att han slickar i sig saltet pga smaken? Eller att han reagerar på saltet i huden?
Saltet irriterar huden till slut

Vår Dalmatiner tuggar på sina ben/tassar när han har ont i magen. När han får sitt veterinärfoder och tillskott så slutar han tugga på benen. Så det kanske är smärta? Vår blev värre av metacam.

Mage är min gissning också när det kommer till självskadande benslick/gnag. Hör med veterinär om det skulle vara OK att prova med något som hjälper ond mage, för Monster räcker det med vanlig pepcid. Det skulle kanske kunna förklara varför smärtstillande spruta från veterinären funkade, men metacam inte gjorde det - den senare kanske retade magen?

Och ryggen är gissning nr 2.

Vår Dalmatiner tuggar på sina ben/tassar när han har ont i magen. När han får sitt veterinärfoder och tillskott så slutar han tugga på benen. Så det kanske är smärta? Vår blev värre av metacam.
Ja, Metacam är lurigt! Min gammelkatt blev konstig av Metacam - det var då han började trumma med baktassarna och bita sig i bakbenen!
Vilket veterinärfoder ger du?

Ja, Metacam är lurigt! Min gammelkatt blev konstig av Metacam - det var då han började trumma med baktassarna och bita sig i bakbenen!
Vilket veterinärfoder ger du?

Våran äter Hypoallergenic då han är känslig mot något som han får ont i magen av. Han vankar och piper samt biter i tassar och ben när han får något han inte tål (So far är det mat med mycket protein som han inte klarar.)

Det jag tänker på är kombinationen kyla och salt. Det är ju väldigt kallt i vissa delar av landet. Salt i tassarna kan svida väldigt och saltet kyler dessutom mer än snön. Det kan vara så att när han varit ute och kommer in så sticker och kliar det i tassarna när de värms upp så därför slickar han. Det kan säkert kännas en bit upp på benen. Det kan ju kännas så i våra fingrar och tår också om vi blivit kalla. Prova att smörja in tassarna med vaselin eller annan vattenfri salva precis innan ni går ut och se om det kanske hjälper eller åtminstone blir bättre. Tassarna kanske är lite torra och då går kylan rakt in/upp.

Magont kan vara lurigt. Det behöver inte heller vara fodret utan något annat du ger - min gamla löwchen fick magont varje gång han fick köttbullar som belöningsgodis men innan vi kom på att det berodde på löken som var i...

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 927
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Så blev det Stronghold till Beauceronen i alla fall, sedan vi uteslutit foderallergi etc och blev alltmer säkra på Rävskabb (som andra...
Svar
5
· Visningar
1 711
Senast: snorp
·
Hundhälsa Jag är ganska säker på att min hund (Beauceron) fått rävskabb; han kliar/tuggar sig frenetiskt på benen och under magen/kring snoppen...
Svar
13
· Visningar
6 647
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?