klåda i karleden

J

jessy77

har köpt en tinker för två veckor sedan har hittat som små knölar i karleden och han verkar ha klåda där då han bitersid och stampar kraftigt i marken. Har aldrig varit med om detta innan någon som vet vad det kan vara och hur man ska behandla detta. mvh jessy

Sv: klåda i karleden

Det är mest sannolikt så att han har skabb. Inte farligt men otroligt jobbigt för dem. Behandlas med sebacil som veterinär skriver ut (jag fick till shirehäst på telefonrecept bara).

Behandla hästen för skabb snarast - om det inte skulle vara det så har du i alla fall försökt. Finns någon tinkersida med bra information om skabb också... skall funder om jag kommer på vad den hette. Kan ha varit tinkersällskapet eller något sådant.

Förresten googla på chorioptes så tror jag att du hittar en massa info. Skabb är jättevanligt på de hårigaste av våra vänner, tinkrar och shire till exempel men även på ardennrar och nordisar.

Kan det inte vara någon form av mugg? *funderlurar*

Svamp! Tvätta noga med tex hexocil. Pilla bort eventuella skorpor. Torka ordentligt torrt och smörj med kalk- eller zinkpasta. Upprepa tills borta. uppkommer lätt på hästar med mycket hovskägg när det bloir varmt och fuktigt. svårt att hålla torrt i snö.. för att inte tala om när det blir lerigt...

har köpt en tinker för två veckor sedan har hittat som små knölar i karleden och han verkar ha klåda där då han bitersid och stampar kraftigt i marken. Har aldrig varit med om detta innan någon som vet vad det kan vara och hur man ska behandla detta. mvh jessy

Gå in på nån tinkersida och läs om skabb

Är med STOR säkerhet HOVSKABB du ska behandla med Frontline eller Sebacil utskrivet av vetrinär mycket vanligt på Tinker hästar pga av hovskägget ..

Ta tag i detta för att han lider mycket av klådan ring din vetrinär och fråga hur du ska göra ..

Mvh Mia

Mkt vanligt med denna typ av problem hos tinkerhästar. Vi har en i vårt stall o det ända som hjälper är att raka från karleden en bit upp på skenbenet. Då kan man hålla torrt och rent! Men hör med vet så du vet vad det handlar om!

prova tvätta med vanilg grönsåpa men skölj av noga...

Man ska inte behöva raka av hovskägget!! Det är det sista jag skulle jag skulle göra.. Som sagt, så Sebacil ska vara bra. Jag behandlar dock min med ett receptfritt medel till kor, får se om det fungerar..

Frågar ytterligare en sak här.. Kan skabb sätta sig i svansen?

Man ska inte behöva raka av hovskägget!! Det är det sista jag skulle jag skulle göra.. Som sagt, så Sebacil ska vara bra. Jag behandlar dock min med ett receptfritt medel till kor, får se om det fungerar..

Frågar ytterligare en sak här.. Kan skabb sätta sig i svansen?

Jag svarar JA för på mina Halvblod visade det sig genom svår mugg och Svansklining .

Såvitt jag förstått kan skabbeländena bosätta sig var som helst på hästens kropp - men de brukar föredra nedre hälften av benen på hästraser med fluffiga fötter :D Raser utan hovskägg brukar kunna vara bärare av skabbdjuren men de brukar inte bli särskilt drabbade själva av någon anledning. Svansen är ju långhårig så visst borde de kunna bosätta sig där, även om jag aldrig har hört talas om att de gör det.

När jag behandlade Blossom i somras tvättade jag hela henne med Sebacil - och hennes två hagkompisar. Vi hade tur, det var hett som i he-vete så hästarna gillade att bli badade, så här års kanske de inte uppskattar det lika mycket.

Benen ställde jag helt enkelt i hinken med sebacillösning och så plaskade jag på med en svamp så att det blev rejält genomsköljt. Blossom var lite misstänksam mot att ha fötterna i en hink först men det gick förvånansvärt bra när hon väl fattat principen och insett att det inte bodde några monster i botten av hinken. Svansen doppade jag också hel och hållen i hinken.

Muggen blev tyvärr kvar så den berodde inte bara på skabb men hon har helt slutat stampa och bita sig på benen :banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Vi har hittat en häst som är perfekt på alla vis. Dock har stallet den står i skabb och hästen är synligt drabbad. Är det idiotiskt att...
Svar
2
· Visningar
900
Senast: Cambrie
·
Kläder & Bli fin Jag är dels lite trött på förlovningsringen jag har, och ska dessutom förhoppningsvis gifta mig snart, så det börjar bli dags att leta...
Svar
9
· Visningar
573
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 485
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30