Klåda efter pälsätarutroting?!

mian

Trådstartare
Min häst drabbades av pälsätare i vintras, som inte ville försvinna (DÖ)!:(

Började behandla henne med Switch pour on efter konsultation med veterinären, skulle behandla henne 3 ggr med ca 2 veckors mellanrum. Detta hjälpte inte de små lössen fanns fortfarande kvar och ville inte dö!!
Fick utskrivet något flytande medel på flaska (kommer inte ihåg namnet just nu) som skulle blandas med vatten enl. dosering och sen skulle man bada hästen med detta och ej skölja ur det. Detta hjälpte och pälsätarna försvann.:devil: Kan tillägga att jag även klippte hästen på halsen och bogen, hon såg så hemsk ut och så kommer man åt att tvätta lättare. Sista badet för utrotningen av pälsätarna skedde nog för ca 3-4 veckor sedan.

Nu efteråt så borde hon ju sluppit klådan, men inte!:confused:
Jag tycket nästan hon kliar sig värre nu än innan. Halsen som jag klippte är hon fin i pälsen men på resten av kroppen ser hon hemsk ut och kliar sig gärna i sadelläget och i flankerna så hon har knappt någon päls kvar. Hon ser riktigt raggig och tuffsig ut och pälsen känns som svinto, hade det inte varit så sent så hade jag helklippt henne.
Kan det vara en reaktion på medlet som jag badade henne med? Mask?

Ska ringa vet och rådfråga. Men finns det något jag kan prova bada henne med som skulle kunna hjälpa, eller något annat. Någon mer som varit ute för detta?

Sv: Klåda efter pälsätarutroting?!

Tvättade du bara det angripna området? I så fall skulle du mycket väl kunna ha kvar ohyran på resten av hästen. Det låter nästan så iom att hon kliar sig och hur du beskriver att pälsen ser ut.
Jag har varit med om pälsätare/löss två gånger (dock inte mina hästar) i bägge fallen så helklipptes hästen inkl man. I det första fallet var det första försöket eftersom det inte hade gått att få in något i den pälsen (shettis). I det andra fallet så försökte ägaren med Switsh men fick inget resultat och klippte därför. Jag vet faktiskt inte ens om ägaren behandlade häst nummer 2 efter klippningen eller om hon helt krasst klippte bort alla löss och lusägg oavsett vilket så har den inte haft några problem efter det. Bägge hästarna hade ohyra även på delar av kroppen där pälsen inte var påverkad.

Jo, visst tvättades hela hästen. Men hon klipptes bara på halsen och bogen då dessa områden va mest drabbade. Förklarade nog lite luddigt innan.;)

Jag har kollat igenom pälsen mycket noga och jag hittar inte en enda pälsätare längre. Så vad jag kan se så finns det inga kvar som kan klia så frenetiskt! (Som hon kliar så borde de va mängder i pälsen)

Kankse ska helklippa henne iaf, kanske det enda som hjälper (om de nu finns någon kvar trots allt. Finns det risk med tt klippa henne så här sent?

Jag säger bara KLIPP! Vi gjorde en "ful men nödvändig" spårklippning på min gammelhäst en vår pga. pälsätarna och det stoppade deras framfart. Hade provat Switch, Frontline och helschamponering med grönsåpa utan att få väck dem. Tror att han klipptes i början av april, det blev inga fel på sommarpälsen.

28705391.jpg

538825_10151448290495596_881245595_23355707_1014400885_n.jpg

Om man inte klipper så kan det gå som för min andra häst, dvs. pälsätarna kan löpa amok och DET blir det inte någon trevlig sommarpäls utav. :cool:

Min är klippt ungefär som din förutom spåret på magen och bak. Men det verkar ju inte räcka.

Få nog ta helklippning och bad med grumme till helgen, typiskt att dte är kyligare ute nu igen.

Vi fick helklippa åringen då han var full med både pälsätande och blodsugande löss. Snaggade även sidorna på man och lugg där dom är ulliga då han är full med ägg där >___< De levande har vi blivit av med men inte äggen. Vad hete medlet du fick ut ? Ringde vet. och frågade man han visste inget på recept att använda :/

Prova att tvätta pållen med PROBs shampo. Det ska vara klådastillande.
Jag gjorde det med min pålle som kliade sig för några veckor sedan. Han hade inte duschat på hela vintern och var ganska sunkig i pälsen. Pälsen blev nu superfluffig och blank. (vilket pålle rådde bot på dagen därpå när han gjorde sig en fiiiin lerinpackning...)
Klådan är mycket bättre. Han kliar sig lite ibland, men det tror jag har med pälsbytet att göra. Vore konstigt om det inte kliade alls när man byter päls, kan man ju tycka. :)

Nej, du måste nog klippa så pass mycket att du får väck all päls där hästen har klåda. Och är det i sadelläge som jag tyckte att jag läste, så finns det inte så många snygga klippningar för att få till det förutom en helklippning. Men som sagt, även om det känns "riskabelt" för sommarpälsen att klippa nu, så blir det ingen trevlig sommarpäls hos en kliande häst heller.

Liknande trådar

Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 435
Senast: Boj
·
Hundhälsa Ska ringa veterinären imorgon men vill gärna spåna lite mer er också. Hunden är under utredning, eller den är snart klar och...
Svar
8
· Visningar
3 118
K
Hästvård Nu finns det ju mängder av gamla trådar inom detta ämnet som jag har försökt läsa igenom för att få klarhet, men jag hoppas ändå att...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: Kellie
·
J
Hästvård Vad gör man när inget hjälper:confused: Har en nordsvensk åring som för ett par månader sedan började klia sig på halsen, sedan spred...
Svar
11
· Visningar
2 085
Senast: Prick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama