Klåda av täcke

ponytails

Trådstartare
Jag har inte mycket erfarenhet av "täcke-hästar". Mina hästar har alltid kunnat gå utan.
Men mitt nya halvblod "visste inte" hur man skulle sätta vinterpäls i höstas så det blev täcke för hennes del.
Om jag tar av täcket små korta stunder på dagen när solen lyser (vi har plusgrader i skåne!) börjar hon genast bjuda in till "klistund" med sin hästkompis. Eller så kliar hon sig själv med tänderna mot magen.
På ljumskarna har hon fått små kala fläckar (1 cm diameter) men huden är fin. Men hon ser lite "mal-äten" med dessa fläckarna. Hon kliar också bakdel mot boxväggen. Nu fäller hon dessutom en aning, men inte på halsen (som är utan täcke).
Jag kan inte hitta några löss. Läste om pälsätare på en tråd, men det verkar som de föredrar man o hals. Kan det vara svamp? :confused:
Jag skiftar med rena, nya täcken hela tiden! Byter mellan dag/natt/dag.

Sv: Klåda av täcke

Det är inte så att täckena är alltför varma?
Jag har använt ofodrade regntäcken hela vintern, förutom några dagar då det varit mer än -5, då har vi tagit fram de fleecefodrade regntäckena.

Hur bor din häst på natten? Kan hon inte få stå utan täcke då?

Immer

Ryktar du pålle ordentligt varje dag, alltså minst en halvtimme med ryktborsten? Tvättat täcket? Smuts eller tvättmedelsrester kan ge klåda.

Jo, det kan vara för varmt. 400g foder... Jag har börjat ta av täcket under natten. Stalltäcket var också med 400g foder... Jag har isolerat stall, så det verkar fungera ok på natten att stå "naken".
Ryktning...:o dåligt samvete...Jag borstar av henne på morgon o kväll. (Och innan/efter ridning så klart.)
Tvättmedelrester resp kemikalier i de nya täckena har jag inte heller tänkt på. Tack för bra tips!

Prova med ett fleecefodrat regntäcke, det borde räcka. Alternativt ett regntäcke med 100 grams fyllning.

Bra att hästen får stå naken på natten och lufta pälsen! :bow:

400 grams fyllning skulle jag inte använda förrän det blev minst 20 minusgrader.....

Immer

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vill kolla om någon här har varit med om det här innan. Min häst tappar päls små kala fläckar över hela kroppen det har han haft...
Svar
10
· Visningar
15 697
Senast: Efwa
·
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 455
Senast: Boj
·
J
Hästvård Vad gör man när inget hjälper:confused: Har en nordsvensk åring som för ett par månader sedan började klia sig på halsen, sedan spred...
Svar
11
· Visningar
2 086
Senast: Prick
·
M
Hästvård Min dotter och jag har precis ( 14 dgr sedan) tagit hem en kamrat! Blivit fodervärdar. Kamraten är en gammal Nordsvensk-gubbe, hur mysig...
Svar
3
· Visningar
1 272
Senast: matador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp