Klåda av Halmpellets !

moon

Trådstartare
Har nu haft halmpellets under hösten till mina 3 hästar. Verkligen toppen för mig som sparade massor av tid vid mockningen.
Men tyvärr fick dom ALLA klåda av det. Reagerade först på att fölet (f.April-09) hade ständig klåda på hela kroppen då hon stod på det.
Vi satte upp borstar i fölboxen, veterinären kikade på henne & hittade inget.

Sedan så noterade jag att stoets svans sakterliga försvann, & till sist så upptäckte jag oxå att valacken kliade av sin svans. Avlusade dom, provade olika medel....utan förbättringar.
Efter 5 månader började jag fundera på om det berodde på att dom alla stod på halmpellets, som jag så gärna ville behålla.
Bytte strö på dom en efter en. Efter 2 månader så var all klåda borta. Fölet slutade klia sig helt då alla halmpellets var borta i boxen, då jag ströade i torv efter hand.
Idag har all klåda upphört & svansarna börjar sakta växa ut igen.
Ville dela med mig om andra har samma funderingar..........

Sv: Klåda av Halmpellets !

Har aldrig hört om någon som haft problem, var det halmpellets avsett som strö?

Har aldrig hört om någon som haft problem, var det halmpellets avsett som strö?

Ja självklart var det avsett för hästar, det var från Sv* Foder. Tror inte alla drabbas av det. Utan ville bara dela med mig om någon annan blir drabbad.

Sto & valack är ej besläktade, aldrig varit känsliga för klåda för övrigt. det kom smygande över en längre tid, därför tog det så lång tid att komma på det.
Läste att någon på Buke hade 2 hästar som fått klåda av det, först då började jag fundera på sambandet.

Ja självklart var det avsett för hästar, det var från Sv* Foder. Tror inte alla drabbas av det. Utan ville bara dela med mig om någon annan blir drabbad.

Sto & valack är ej besläktade, aldrig varit känsliga för klåda för övrigt. det kom smygande över en längre tid, därför tog det så lång tid att komma på det.
Läste att någon på Buke hade 2 hästar som fått klåda av det, först då började jag fundera på sambandet.
Det är ju det som är så konstigt, dvs att alla dina reagerade. Om det var någon av dem hade det varit en sak, men att alla tre reagerar är skumt tycker jag...

Skulle vara intressant att se en analys på just ditt parti...

Ja det finns ju inte så många som utför analyser på sina produkter, och endast ett märke utför fullständig analys både före och efter tillverkning.
några säger sig analysera, men den analysen är inte värd ett skvatt då den inte omfattar den hygien analys som är nödvändig för få reda på vilken kvalitet som ströet håller beträffande mögelsporer. Ja de säger att analys utförs, men när man börjar pressa dem lite till så är det som sagt inte den analysen som täcker för att veta hur det står till med hygien.

Min häst fick svullnad i skapet,, fick en tanke att det kunde bero på halmpellets,, bytte till halm och problemet har försvunnit,har haft halmpellets två omgångar samma problem förra gången,

Jag måste fukta halmpelletsen i min box då min häst är för renlig..har inte haft nå problem med halmpelletsen i vårt stall
Men därimot av hudinfektioner som kliar å skorvar i den tjocka pälsen.
hoppas att dina hästar blir bra :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 650
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 269
Senast: Habina
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 379
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka