kjøre med en westernhest ?

smulemor

Trådstartare
jeg liker godt westernridning og i fremtiden når økonomien bedrer seg så vurderer jeg å kjøpe ei paint eller quarterhoppe som jeg kan bruke til westernridning på hobbynivå og såklart skogsturer og kos.

men... jeg har en skade som gjør at jeg enkelte dager ikke kan ri så jeg kan godt tenke meg å kjøre inn hesten, det blir ikke snakk om "konkurransekjøring" men kun vanlig turkjøring.
er det noe som tilsier at en westerntrent hest ikke kan bli kjørt med ?
kan treningen bli ødelagt av kjøring ?

noen her som kjører med sine westernhester ?

Sv: kjøre med en westernhest ?

Det går alldeles utmärkt att köra sin westernhäst.

Vad gäller quarter/paint är vi några i Sverige som vill jobba för att få kör-tävlingsgrenarna för quarter och paint hit, tex pleasure driving!
I USA är det jättestort och man kör där med hunter/pleasure typade hästar.
En toppreiner dock är kanske inte att rekomendera till körhäst...

Vill man inte tävla är körning ändå ett bra komplement! Jag kör alltid in mina unghästar!

så bra :)

har du litt info om "pleasure driving", links eller noe ?

Ett reportage på AQHA med en kort filmsnutt:

http://search.aqha.com/cgi-bin/MsmG...ing&hiword=driving PLEASE pleasure PLEASURES

Såhär ser det ut (pleasure/hunter med vagn)!:

pleasuredriving.jpg

Fina bilder på en pleasure driving/HUS hingst någonstans... (sökte bara lite), även filmsnutt:

http://www.eclipsequarterhorses.com/stallion.html

Helt klart en kanon komplement till ridningen:bump:
Och då QH-Paint är avlade till Rancharbeten, så ingick där även att köra vagn, kan jag tänka mig....till söndagarnas kyrkbesök:D
Med sitt lugna temperament är det ju inga problem heller att köra in dessa hästar, skulle jag tro...
Jag har kört in min 75a Paint....och hon älskar det....kör minst 1x/v...
Dock har jag ingen så lätt sulki som de Wrangler visade på bilden...
Men det går bra även m Rockard...hon är rätt smidig även på trånga utrymmen med den...
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/Raizakrs-06007.jpg

Wrangler, det lät mkt intressant m Pleasure-driving...hoppas ni kan få igång nåt sånt...och att det inte blir isf bundet till rasförening, så inte vem som hellst kan va med:crazy:

Det behöver det ju inte vara, dock verkar intresset större hos vissa Qh/Ph ägare eftersom det ger ännu en tävlingsklass att plocka poäng i...

Men kan man bara få wras att ta in grenen så är det ju öppen för alla! Du som kör din, börja med att erbjuda alla wras-anslutna klubbar runtomkring en uppvisning på tex deras tävlingar, och ge speakern ett papper att läsa upp med info om tävlingsgrenen!
Så har i tänkt att börja, jag är i full stånd med att ta hem passande seldon till mina och rusta upp giggen som står i lagårn!

Haha...jag...uppvisning:o
Då får jag 1st lära mig lite om hur det fungerar...av nån som kan det, men det låter lockande...
Skall iaf info klubben/arna om det, sen kanske man kan få hit nån som kommer o visar/info...jag tycker iaf det låter kanonkul...
Men måste man ha speciell seldon? Vagn? Går det bra m en (trav)sulki?

Hej Wrangler. När har du kört in dina hästar, är det lämpligt att ha kört in hästen vid 1 1/2-2 års ålder?? Att de är klara vid två år ungefär. Lite nyfiken på hur ni gjort. Hästen är reining/cutting typad.
Tack för svar.

Jag har kört in dom allt från 1 år och uppåt. Jag ser inget hinder att köra in en 1-åring om den är redo för det mentalt och inte alltför kroppsligt ojämn eller tunn. Hellre det än att sitta på den alltför tidigt.
Man ska ju heller inte "köra skiten ur den" så att säga, en lätt sulky och sen ut på skogsvägarna när den är redo för det. Några gånger i veckan.

1½-2 åring är det ju perfekt att köra in i mitt tycke. Detta är också en ovärdelig hjälp inför inridningen!

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 261
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jeg er medrytter 2 dager i uken på en ponni hvor hesteier ikke er mye til stede. Jeg vet ikke hvor mange andre medryttere han har men...
Svar
1
· Visningar
1 244
Senast: mandalaki
·
Utrustning Hei, Jeg fryser så jeg funderer på å kjøpe en ridkjol. Har sett på Börjes, Hööks, Jacson og Horze sin modeller. Horze sin tror jeg blir...
Svar
12
· Visningar
1 471
Senast: Sibylla
·
Träning Rir en fjording på rideskole. Når vi jobber med venstregalopp blir hun forferdelig vrang og sterk. Jeg har vært turrytter i over ett...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Naranja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka