kittlig, obehagligt eller ovan?

A

annabella

Jag har nyligen köpt en tvååring. Allt vad det gäller leda till och från hagen, och förlytta fram och bakdel, backa går jättebra men...

När jag ställer upp henne på gången och ska borsta henne så blir hon fruktansvärt irriterad. Så fort jag lägger borsten emot kroppen så biter/hugger hon i luften, tuggar förtvivlat och irriterat på grimskaften, och vandrar fram och tillbaka så långt grimskaften når.

När jag tar bort borsten och sänker axlarna så stannar hon, sänker huvudet och vilar direkt, det är som en av- och på-knapp.

Även om jag bara använder händerna och smeker henne med istället för borsten så reagerar hon likadant. Det beror förmodligen inte på själva borsten..

Någon som varit med om något liknande? Tips?

Sv: kittlig, obehagligt eller ovan?

Jag tror...
Hästen ser inte dig som människa eller borsten som borste. En unghäst ser dina rörelser och känner dina känslor. En borste i en arm kan vara samma sak som halsen och tänderna på en annan unghäst. Om du spänner fast hästen så att den inte kan röra sitt huvud, så skapar du stress. Om du sedan "angriper" den med en arm och borste på samma sätt som en annan unghäst skulle gjort om den vill bråka, så skapar du stress eftersom hästen sitter fast och omöjligt kan komma åt handen och borsten.

Hur gör du då situationen stressfri?
Ja, du får börja från början. Det finns många sätt. Hästen kommer att ge dig svaren allt eftersom du håller på. Lita på att det hästen berättar för dig är sant. Hitta så sätt att skapa trygghet i alla dina rörelser mot din häst.
För mig handlar det om att hitta naturlig rörelse i min egen kropp, så att hästen kan lita på mig.
:)

Sv: kittlig, obehagligt eller ovan?

Bra tips från Rikkan :bow:
Jag skulle göra så att jag hade unghästen i grimma och långt grimskaft i hagen där den känner sig trygg. Skulle låta den komma fram och undersöka mig och borsten och sedan försöka visa hur skönt man kan klia på kroppen.
En osäker häst vill nog ha dig rakt framifrån, och då kan man ta fram handen och klia lite mellan frambenen, och sedan ta tillbaka handen direkt, innan hästen hinner börja backa undan. Ganska snabbt brukar de inse hur skönt man kan klia mellan frambenen, vid örona och (iaf på killar) kring snoppen och insida benen.
När unghästen fattat att detta var det enda du ville, och inte att den skulle flytta sig eller nått, så kommer den nog att slappna av och njuta, och då kan man ta in och binda upp, om man känner att man vill det.
Jag kan dock tycka att det är artigast emot hästen att sköta om den när den är så lite uppbunden som möjligt, de ska kunna visa om det är något som är obehagligt, och ofta blir de mer avslappnade när de vet att de inte sitter fast.

Lycka till med unghästen!

Liknande trådar

E
Träning Min häst blir väldigt irriterad och det syns obehag på honom när jag sadlar honom. Han lägger öronen bakåt och nafsar i luften. Varje...
Svar
5
· Visningar
1 599
Senast: Poski
·
J
Hästvård Finns det några kloka, erfarna människor som kan ge mig en checklista? Jag fattar inte vad som är SÅ fel. Idag är det andra dagen som...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 712
Senast: miss_willow
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
3 067
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar