Kissproblem

C

citra

Har 2 stycken kattungar här hemma, den ena är 2 månader äldre och hane och den andra yngre är hona. Honan har bott hos oss i kanske 2 veckor så är inte alls gammal.

Dock så har vi stötit på ett litet problem, eller jag är rädd för att det ska bli problem. Hon har nu 2 ggr kissat och bajsat i sängen, på samma plats. Hon går på låda varje dag så det hela förbryllar mig lite. Håller hon sig så att hon inte hinner? Eller är det något annat som spelar in? Avföringen ser normal ut, dock är det stora mängder. Så pass stora mängder att jag skulle trott att det var hankatten om det inte vore så att jag tagit henne på bar gärning (direkt efter att jag bäddat med det nytvättad täcket tex :devil:)
Det hela har också hänt när allt är som vanligt här hemma, dvs bara jag och sambon här och det är lugnt och tryggt. De är balkongkatter.

Någon som har något tips så att vi kan få "bukt" på det hela innan det förvärras?

Lägger också till att ingen av kissarna är könsmogna eller på väg att bli det än.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kissproblem

Givetvis är det en lösning på problemet men det är totalt omöjligt att hålla koll på henne 24 timmar om dygnet. Lägenheten har inte heller dörrar så jag kan inte stänga ute henne.

Ingen som har någon liten aning om varför hon gör det? :(

gör som i alla andra trådar om samma problem och stäng in henne nån månad på toaletten blabla läs själv :p
(trött, precis slutat jobba)

Det är nästan alltid svårt att förstå varför en katt kissar fel. Protest, markering, olycka som sedan blir vana...

Kan du inte hålla katten borta från sängen kan du prova att lägga plast över den och se om det räcker. Eventuellt får du börja om med rumsrenhetsträningen för att försöka bryta beteendet vilket innebär att du får stänga in katten på toaletten (vilket kanske är det enda rum ni kan stänga till?) med låda, mat och vatten tills hon slutat kissa fel. Sedan får ni släppa ut henne och endast ha henne ute under uppsikt för att se om hon fortsätter kissa i sängen eller inte.

Igår upptäckte vi ytterligare en olycka på det andra täcket. Det får mig att fundera lite. Det är ju bara på täckena hon gör det, dvs där det är extra mjukt och fluffigt. Kan det ha något att göra med saken? Jag menar om man tar bort täckena annat än när man ska sova.
Karln ska se iaf se ifall hyresvärdarna inte kan stå till tjänst med dörrar som vi kan hyra ett tag och så.

Och så åker jag och fixar plast.

Visst kan jag stänga in henne på toan. Men det känns inte som en schysst deal och "storebror" skulle bli utom sig av förtvivlan.

Urinvägsinfektion? Då kissar de helst på mjuka saker, ta till vet. för att kunna utesluta det.
Eller en beteendestörning? Katter som hämtas hem innan 12 veckor kan få dem.

Urinvägsinfektion? Då kissar de helst på mjuka saker, ta till vet. för att kunna utesluta det.
Eller en beteendestörning? Katter som hämtas hem innan 12 veckor kan få dem.

Fast av urinvägsproblem brukar dom inte bajsa fel;)

TS: Det kan ju vara värt att testa att ta ur täckena ur sängen. Funkar inte det så gör som sol säger, skaffa plast och lägg över.
Annars är katter ganska lättränade att lära var dom inte får vara med en blomspruta:angel:

Nej, och bajset förbryllar mig litet. Dessutom går hon bra på låda oftast, sitter ibland och skvalar brevid mig :o

Nu har de bott hos "farmor" (sambons mamma) över natten och inte en tillstymmelse till kisserier på fel ställen.
Har tvättat täckena men låter dem inte ligga i sängen just nu så får vi se vad som händer.

Hur många lådor har ni?

Min hankatt kissade i sängen som liten för han hann inte,dessutom tyckte han det var bra mycket mysigare att göra det där än på lådan (jo tack)

Vi bytta kattsand till en mer finkornig (hade pellets innan)

Då slutade han. Sedan lade vi plast på sängen vilket han inte uppskattade. Lådan skall vara så inbjudande som möjligt och sängen så "obekväm" att kissa/bajsa i som möjligt.

Håller med om att det inte känns schysst att stänga in katten tex på toa,vet dock att det finns folk som gör det. Känns som rena djurplågeriet dock. :cry:

Vi har en låda just nu, men kanske vore idé att ha flera? Fast jag vet inte var vi skulle ställa den då... det luktar ju lite grann...
Vi har finkorning kattsand som klumpar sig.

Tanken att hon är så upptagen med att busa och leka, för det är en extremt aktiv dam, så att hon glömmer att gå på toa och sen inte hinner har faktiskt slagit mig, men kan det verkligen vara så enkelt?

Har iaf fixat plast nu som vi ska få hem. Får se om vi behöver använda den...

Ja så enklet skulle det faktiskt kunna vara.

När vi hade kattungar hade vi ganska många lådor,det var inte alltid de hann, eller bara glömde av sig.

Du kan ju prova med fler lådor,det skadar ju inte.

Nej, det skadar inte. La fram förslaget till sambon så vi ska väl bara bestämma var vi ska ställa den andra. Han är lite kinkig med lukt och så ;)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
825
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Har idag vart hos vet. med min 6åriga hona som fick konstaterat kronisk inflammation i gallblåsan och tarmar. Hon fick även...
Svar
9
· Visningar
1 066
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 251
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka