Kissproblem

Z

Zacke

Min häst brukar alltid kissa när jag rider, men dom senaste dagarna så ställer han sig bara i "kissposssition" utan att det kommer något.. och även när han är i hagen kan det ta långt tid för honom att kissa. Vad kan det vara för något? :confused: han går ute på nätterna, får lite kraftfoder( 3dl havre, och 3 dl betfor)och han visar inga tecken på trötthet eller någonting sånt, är helt normal. Tips på vätskedrivande örter, eller liknande om det kan vara en idé? Ska tempa honom om en stund.... :rofl:

Kan vara problem med njurarna eller urinvägsinfektion. Ganska vanligt tydligen på valacker. Jag skulle nog kolla upp med en veterinär. Det är inte normalt att hästen kissar varje gång du rider heller. Kanske trycker sadeln på njurarna?

om du vill ha tips på urindrivande växt så ge honom maskros!
dosering: flera nävar färska blad dagligen, 30gr torkade blad dagligen, 4-5 fäska rötter dagligen elelr 20g torkad rot dagligen.
prova

Precis så hade vår ena häst. Detta skedde mest under ridning och vi funderade på om det var sadeln, sadelgjorden osv. Men det blev ingen skillnad. Tog då ut vet. som stärkte våra misstankar om någon form av urinvägsinfektion.

För att testa om det var detta fick hästen Hippotrim. Blev då helt besvärsfri ganska snabbt. Efter det så har vi givit äppelcidervinäger varje dag (ca 1dl) för att sänka urinens ph-värde.
Ett tag i våras, (efter ett halvår) verkade det komma tillbaka, vi ökade då på dosen av äcv och efter bara några dagar försvann symtomen.

Jag brukar ALLTID ställa in hästen i boxen innan jag klär på honom för att rida /köra så att han får chansen att kissa. Kan inte va kul att h*n blir nödig mitt i ridturen för nån av er?? Sen vad det beror på att hästen inte får ur sig något när den ställer sig för att kissa kan ju han nån medicinsk förklaring. Ring veterinär o få en tid att utreda saken. En kompis till mig har en häst som fick abortvirus och har sviter efter det vilket gör att han tar lååång tid på sig. Hoppas det löser sig!

Min valack har haft det så ett tag nu. Det är mest besvärande när man ska rida dressyr i ridhuset. Då blir det så både före och efter. Han står och försöker kissa men kan inte riktigt få till det.
Veterinären sa att det kunde bero på att min häst var väldigt spänd i musklerna bak i korset. Därför spände sig troligtvis min häst när han skulle kissa. Vi får väl se om det går över..

Men när din pålle väl kissar: Hur ser kisset ut? Är kisset mörkt eller luktar det fränt om det? Kommer det i en jämn stråle eller kommer det stötvis?
Har inga bra förslag på örter eller annat som kan hjälpa..

Det är inte normalt att hästen kissar varje gång du rider heller.

Min pålle har också som vana att kissa i stort sett varje gång jag rider, eller promenerar, eller tömkör honom. Tror att det helt enkelt har blivit en vana för honom. Jag släpper alltid in honom en stund i boxen först för att ge honom en chans att kissa där om han behöver det, men oftast så kommer det först när vi är ute iaf. Han har dock inga problem med att kissa då han väl har bestämt sig för att det är dags och kisset ser inte konstigt ut på något sätt. Ibland kan han iofs vara lite för spänd för att kunna kissa, då märker man att han är kissenödig men han har helt enkelt inte ro att ställa sig och kissa...

När hästen har problem mad att kissa har jag fått höra att det ofta är problem med njurarna (visserligen råd från homeopat, men har har inte haft fel hittills så), har du bett veterinär kolla det?

Exakt det där symptomen är de som homeopaten nämnde vid njurproblem.

Tack för alla råd och tips! jag tror såhär i efterhand att han, efter att ha varit ute och blivit biten av bromsar och andra blodugare, var lite öm och att det då spände när han försökte kissa. Vet inte, men efter lite vila från odjuren så fungerar allt normalt igen. Dessutom fick han en blandning av maskrosor och groblad(som jag har hört är urindrivande.) :bump:

Det lät spänande med äcv, det ska jag ge honom!

en häst kissar väl när den vill?
Jag vet hästar som håller sig och inte kissar förrän de kommer in i boxen. vare sig det är sommar eller vinter?

Varför är det inte normalt att den kissar vid ridning?
Jag vet inte så många hästar som gör det varje gång man rider men det händer ju.
Det kan ju vara en vana.?

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 707
Senast: Karamello30
·
Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
3 083
Senast: Badger
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 157
Senast: Siggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18