kissproblem

bengeten

Trådstartare
Om en honkatt springer på katttoan flera ggr utan att de kommer kiss alla gånger och om man redan uteslutit UVI vad kan de då vara?

Det börja med att hon börja kissa på mjuka saker. Veterinären tog ett urinprov och konstaterade att småskvättande berodde på UVI. Katten fick antibiotika och sluta småskvätta istället börja hon pissa stora mängder på samma ställen.
Vi skrubbade lådorna och bytte sanden helt. Detta hjälpte till viss del. Vi har även feliway i uttagen och sprayar med feliwaysprayen också.
Nu har vi satt henne på piller och då sluttade hon kissa helt. Om det beror på de eller något annat är jag inte helt säker ¨på.

Men nu har hon vissa gånger sprungit på toa utan att de kommit något, hon gräver heller ej över utan går därifrån. Hon kissar även i lådan. Veterinären säger att om hon ej blir allmänt påverkad så är de ingen fara... men jag undrar ändå vad den kan bero på.. :crazy:
Hon verkar då löpa igenom pillrena trots att hon fått ca var 4-5 dag. Hennes löpcykel var innan p-pillrena var 7-8 dagars löp 5 dagars vila.
Nu kommer denna hona kastreras oavsett så snart som möjligt pga flera anledningar..

Sv: kissproblem

Om en honkatt springer på katttoan flera ggr utan att de kommer kiss alla gånger och om man redan uteslutit UVI vad kan de då vara?

Det börja med att hon börja kissa på mjuka saker. Veterinären tog ett urinprov och konstaterade att småskvättande berodde på UVI. Katten fick antibiotika och sluta småskvätta istället börja hon pissa stora mängder på samma ställen.
Vi skrubbade lådorna och bytte sanden helt. Detta hjälpte till viss del. Vi har även feliway i uttagen och sprayar med feliwaysprayen också.
Nu har vi satt henne på piller och då sluttade hon kissa helt. Om det beror på de eller något annat är jag inte helt säker ¨på.

Men nu har hon vissa gånger sprungit på toa utan att de kommit något, hon gräver heller ej över utan går därifrån. Hon kissar även i lådan. Veterinären säger att om hon ej blir allmänt påverkad så är de ingen fara... men jag undrar ändå vad den kan bero på.. :crazy:
Hon verkar då löpa igenom pillrena trots att hon fått ca var 4-5 dag. Hennes löpcykel var innan p-pillrena var 7-8 dagars löp 5 dagars vila.
Nu kommer denna hona kastreras oavsett så snart som möjligt pga flera anledningar..

Vad för piller? P-piller? Slutade kissa helt?

Har ni tagit urinprov igen för att utesluta bakterier?
Har det hänt något i hemmet som katten skulle kunna reagera negativt på?

Det finns en åkomma som heter Feline Idiopatic Cystitis som det kanske skulle kunna vara. Googla på det och det ska dyka upp en artikel från SLU där du kan läsa mer.

Kastrering är en bra början tror jag.

jo p-piller är de hon får... Hon slutade praktiskt taget att kissa helt efter p-pillrena men jag vet inte om de var de eller om det var en slump.

Efter avslutad antibiotikakur så togs ett urinprov till för att utesluta om UVI var kvar... Som jag förstod de så fanns det inte kvar men trots detta fortsatte hon kissa, då endast på den inplastade soffan. Vi tog bort plasten och sprayade med feliway och efter ett tag slutade hon.
Inget nyligt som hänt då hon började kissa men har misstankar att hon kan ha cystor i äggstockarna som sin mor hade...

Det är först nu jag sett henne gå på lådan och sätta sig i mellanåter (hon kissar normalt i lådan nu iaf vi har ej hittat någon olycka) och att de ej kommit något. Hon verkar inte förvånad utan går därifrån utan att gräva. Detta har ja sett henne gjort nångång förra veckan samt en gång idag. Hon har kissat och bajsat som vanligt efter de. Hon verkar inte må dåligt på något sett..

Det är långt ifrån alltid som problem med kisseriet beror på en infektion, UWI. Snarare är inflammation i blåswäggen ett wanligare fenomen. Orsaken är idiopatisk, dws man wet inte säkert orsaken, men stress i olika formen tros bidra. Sjukdomen kallas FIC (Feline Idiopathic Cystitis).

Behandlingen består dels i att undanröja det som stressar katten (wilket ni ju werkar ha försökt göra iom Feliway osw), antiinflammatorisk behandling (Metacam t e) och gärna tillskott aw speciella glukosaminer som skyddar blåswäggen. Dessa återfinns i tillskottsform som Cystease eller i Royal Canines urinfoder Urinary. Jag skulle rekommendera det senare i ert fall.

Wet du wilka prower som har tagits på katten? I fråga om urinen - hur har man konstaterat UWI? Genom odling? Wilken bakterie war i sådana fall bowen? Har man kollat sedimentet awseende kristaller (urinsten)?

När min katt fick diagnosen FIC behandlades han med Saroten under en period. Det är ett år sedan och han har hållt sig kry sedan dess (peppar, peppar).

Jag har aldrig testat det, men wet ju många som gjort det med framgång. Rent principiellt känns det ju bäst att först testa med feromoner och glukosamin innan man slår på med antidepressiwa!

Som jag har fattat det så är det inte den antidepressiva effekten man i första hand är ute efter med detta preparat utan antiinflammatorisk,
analgetisk och antikolinergisk effekt (kopierat rätt av från artikeln från SLU).

Jo, men det spelar ju ingen roll wilken effekt man är ute efter, medicinen har ju sin werkan ändå. Katterna blir ofta lite loja och tabletten brukar inte wara så populär.

Jo det förståss, finns alltid bieffekter man måste avväga.
Jag märkte ingen större skillnad på min katt förutom att han började kissa ordentligt.

Vem menar du att tabletten inte är populär hos?

Om hon slutade skvätta efter ni började med p-piller skulle jag säga att hon revirmarkerar. Det är inte alls ovanligt att honor revirmarkerar, särskilt inte under löp. Jag har haft en sådan hona och jag känner flera uppfödare som har revirmarkerande honor. De slutar efter kastrering.

Om det nu inte är revirmarkering så skulle jag också tro att det handlar om inflammation i urinvägarna snarare än infektion. Det är betydligt vanligare med inflammation än infektion.

Katterna...! Många får kraftig saliwering i samband med tablettgiwa och en bra stund efter. Men det warierar säkert det med.

Jo misstänker också att de är revirmarkering, hennes mamma revirmarkerade också under löp med löpte betydligt mer sällan... I den enda kullen som hennes mamma fick så verkar den andra honan även markera om de missat p-pillrena.. Måste nog öka antal piller per vecka eftersom hon börjar löpa igenom trots att jag har gett henne var 5e dag annars är risken stor att om jag får kastreringstid i veckan så löper hon definitivt:crazy: å de vill ej veterinären

Ok, jag förstår. Pillerna smakar rejält illa märkte jag helst när de skulle delas sönder i 4 delar men nån salivering såg jag inte.

Jo misstänker också att de är revirmarkering, hennes mamma revirmarkerade också under löp med löpte betydligt mer sällan... I den enda kullen som hennes mamma fick så verkar den andra honan även markera om de missat p-pillrena.. Måste nog öka antal piller per vecka eftersom hon börjar löpa igenom trots att jag har gett henne var 5e dag annars är risken stor att om jag får kastreringstid i veckan så löper hon definitivt:crazy: å de vill ej veterinären

Min erfarenhet är att det där med revirmarkering hos honor gärna går i linjerna så om både mamman och systern revirmarkerar finns definitivt risken.

jo hoppas verkligen de är så.. hon kissade i biabedden bla igår..pga att hon behöver p-piller oftare än jag gett henne:(

min andra hona har aldrig markera så jag hoppas de går i arv där:D

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 956
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Vilja är inte sig själv och vi har nu varit hos veterinären som tog blod & urinprov. Båda var ua. Skulle ha kommit igång med löp...
Svar
8
· Visningar
2 026
Senast: Sablar22
·
Katthälsa Har en 8-årig honkatt som är steriliserad. Aldrig varit sjuk förrän i dec då hon började pissa inne. Var helt panik, slapp hon inte ut...
2
Svar
21
· Visningar
8 145
Senast: Lindon
·
B
Katthälsa Jag har en liten innekatt, 1 år gammal, honkatt som är världens ljuvligaste. Nu har jag fått lite problem och undrar hur jag ska lösa...
Svar
3
· Visningar
1 312
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka