Kissproblem, vad mer kan jag göra?

Skogstrollet

Trådstartare
Vi har fyra katter. Sambons 17åringa persergubbe (innekatt), mina två 10åriga huskatthuliganer (går ut) och min nyligen avlidna mormors 4åriga birmahona (innekatt). Alla är kastrerade och så vitt vi vet friska.

När jag skaffade mina två kissar, de var små då, bodde jag i en etta. De hölls sams hyfsat till en början men det skar sig mellan dem när de blev vuxna och de började ryka ihop. Någon av dem kissade i min klädkammare några gånger. För husfridens skull fick de börja gå ut då de "klättrade på varandra" inne. Då blev det lugnare och det flöt på i några år. Klädkammaren hölls stängd.

För tre år sedan flyttade jag in hos min sambo och våra (då) tre katter kom bra överens. Gammelkatten accepterades direkt och han verkade gilla att det började hända mer hemma. Mina katter kunde fortsätta gå ut. Vi bodde i radhuslägenhet, dvs ingång och hall var på bottenvåningen och sen levde vi i lägenhet på ovanvåningen. Någon av katterna började kissa där nere, vi kom aldrig på vem av dem och fick inte heller bukt på problemet, vi bara tömde på grejer där nere att kissa på.

Förra sommaren flyttade vi till hus och det blev värre. Det kissades i gillestugan så den stängdes av, det kissades i extrarummets säng (numera barnkammaren) så den stängdes av. Det har kissats i en hög med ren tvätt i extrarummet. Nu har någon av dem lyckats ta sig in där flera gånger och kissat ändå och likaså i den splitternya hundbädden som stod i köket.

Och jag börjar fan ledsna. Vi har testat att ställa ut flera lådor (ingen av katterna har någonsin visat sig kräsen vad det gäller låddesign, sand eller placering) och det hjälper en kort stund. Jag har testat att spraya feliway överallt, förebyggde på de nya hundbäddarna men det hjälpte inte.
Trots stort hus och möjlighet till utevistelse så ryker mina två ihop ibland och kan också ta ut det på de andra katterna om de råkar vara i närheten. Nu kommer vintern = mer innetid = mer kiss.

Naturligtvis har jag funderat på att omplacera någon av katterna men eftersom jag inte vetat VEM av dem som är kissaren så har det varit svårt och medan åren gått och jag testat olika lösningar så har de kommit upp i en ålder då de nog inte längre är så intressanta att ta över.

Nu tror jag (90% säker) att jag vet vilken av dem de är. Tänk om jag kunde ge alla katterna olikfärgade kontrastvätskor av något slag så jag kunde vara SÄKER....

Vad mer kan jag göra? Jag behöver input, känns som jag har fastnat.
 
Sv: Kissproblem, vad mer kan jag göra?

Jag tycker det låter som stressutlösta kissningar.
Katters inbördes relationer kan vara helt obegripliga för oss människor. Det finns ett kosttillskott som heter Zylkéne som är milt rogivande. Det finns även starkare grejer som jag var tvungen att använda en period på en av mina katter.

Det hade varit jättebra om du kan lista ut vem/vilka det är som kissar fel. Jag antar att det är ordentliga kisspölar och inte småskvättar som tyder på infektion/inflammation. En ordentlig veterinärundersökning är inte fel.

Jag har faktiskt själv köpt blå karamellfärg i syfte att ge en av katterna för att se hur hans lämningar ser ut. Har dock inte vågat prova det.
 
Sv: Kissproblem, vad mer kan jag göra?

Ja det är ordentliga kisspölar, inget skvättande eller liknande, och alltid på mjuka ytor.

Skulle karamellfärg färga kisset...?

Jag är tämligen säker på att det min ena huskatt Gusten som är "boven" och förmodligen beror det på relationen med min andra huskatt. Rogivande känns som en tillfällig lösning (om det ens funkar).
 
Sv: Kissproblem, vad mer kan jag göra?

Bor ni i ett stort hus kanske ni kan dela av det, så de som inte kommer överens inte heller behöver göra det?
 
Sv: Kissproblem, vad mer kan jag göra?

När min katt blev dålig så fick han inflammation i urinvägarna. Han kissade iofs aldrig utanför lådan. Vi körde en kur med Sertralin och efter det som var för flera år sen så har han mått bra (vad jag kan se i alla fall).

Ett alternativ är att ta kontakt med kattbeteendevetare som man kan få hjälp av. Har läst om flera på kattforumet.
 
Sv: Kissproblem, vad mer kan jag göra?

Kan det ha ngt med rangordningen att göra? När du flyttade till din sambo accepterade dina katter att de kom till hans katts revir och var underlägsna honom. I det nya huset är ingen hemmastadd från början utan de försöker därför göra upp om rangen? Bara en tanke.....
 
Sv: Kissproblem, vad mer kan jag göra?

Fast kisseriet började ju när jag bodde ensam i min lägenhet, fortsatte i sambons lägenhet och fortsatte i huset vi bor i nu. Nu har vi bott är i 1.5 år.

Jag är rätt övertygad om att orsaken är att mina två hanar går varandra på nerverna, de ryker ihop lite då och då. Jag söker efter lösningar men har nu slut på idéer. Jag kan inte sära på dem rent fysiskt, det går inte logistiskt. Dessutom går ju båda ute så de lär mötas ändå.

Har lagt ut lite trådar för att se om någon vill ta honom på prov och hoppas på det men inser att chansen är liten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp