Kissproblem/Avföringsproblem

C

Christineeee

Min 15 åriga varmblodsvalck har upprepande gånger under sommaren haft problen med att inte kunna kissa, intar kissställning men de kommer inte nåt, står då och "flemar" med överläppen, ska försöka sig på att bajsa, går inte blir samma där med att han "flemar". Försöker eller lägger sig ner, dock inga rullningar eller annat, öm i rygg kors och länd. Kommer dag till dag, andra dagar kanon pigg och är ridbar, har haft vetrinärbesök han har även varit på djursjukhuset i Skara, och de hittar ingenting på honom :confused: De har sina misstankar om kolik eller korsförlamning?? De enda de sa var att rid honom och motionera honom som vanligt så får du se om de går över :confused: Någon som har misstankar eller förslag som gör att de kanske går att förebygga? Han har tappa hull och muskler också tyvärr :(

// Christine

Sv: Kissproblem/Avföringsproblem

Vad säger veterinären? Dem måste ju ha en teori? Vad säger mer än misstankar om korsförlamning/ kolik?
Hos vissa valacker kan det bildas nått som heter smegma stenar och dem sätter sig i fickan runt om urinröret.
Blir stenarna förstora kan dem täppa till urinröret... Har vetten tittat på själva snoppen så det inte är smegma stenar som ligger och täpper till?
Har han alltid problem med att kissa? Urinvägsinfektion kanske oxå är en teori?
En häst med förstoppning är inte kul jag vet att man kan ge hundar vetegroddsolja och linfrö olja om dem är hårda i magen... Linfrö olja är bra för hästar då det smörjer en del... Så om han inte har olja redan i foderstaten så lägg till det... Annars får du titta på foder som har laxerande verkan...
MVH// Jenny

Startade en tråd om detta för något år sedan då jag hade likadant problem, och visst var det stenar som satt mellan "förhuden" och urinröret.
Det gör jätteont att pilla bort de där i tydligen får vissa åka till klinik eller sedera.
På min går det dock bra, men de återkommer så man får ha koll, ska se om jag kan hitta tråden och länka.

Tänkte just säga snoppsten!

Jag "tömmer" min valack ca var 6e mån. Men han är snäll och behöver inte sederas, men om din kille har dessa problem pga snoppsten så behövre han nog sederas!

Vet en vet. som även är tandläkare som bor i samma landskap som du som kan det här med snoppsten!

Hoppas att det är så enkelt!

Dom har ingen teori alls för dom tycker mest att de är konstigt för på alla undersökningar och tester de har gjort så visar de att Jerry är frisk som en nötkärna. de har kollat snoppen, urinröret, tarmar, de har avmaskat, kollat tänder, haft kateter och spolat, varit uppe med kamera i urinrör och blåsa, tamar och magsäck, röntga, och ultraljud och de hittar ingenting:confused:. De enda de såg va att han var minimalt röd i urinblåsan men ingenting som de reflekterade mer över. Så jag vet inte? :/ De jag ska göra enligt dom är att rida helst två gr om dagen för att han ska röra ordenligt på sig.. Han har aldrig haft problem m de under de 6 åren jag haft honom..

Senast ändrad av en moderator:

Har du namn på den tandläkaren? Man kan ju hoppas iaf! Men konstigt bara att veterinären inte ser nåt :s

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 754
Senast: Honey07
·
Hästvård Visste inte riktigt hur jag skulle få till en bra rubrik som beskriver problemet, och om den ska ligga här under hästvård (annars får...
2
Svar
22
· Visningar
3 715
Senast: Korven
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 308
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka