kissnödig?!!?

Q

Question

Hejsan! En liten konstig fråga kanske?!!?:confused: Men har någon av er en häst som "alltid" måste kissa :o och bajsa när man rider?!?! Det spelar ingen roll om det är med eller utan sadel.... Han bara "måste" ;) göra det så fort man kommit ut på vägen! Vet någon varför?!?!

mvh Karin

Sv: kissnödig?!!?

Tja, Ibland bajsar de när de är stressade. Kissar gör de kanske för det är obekvämt när det skvalpar i urinblåsan. Min häst är tvärt emot - han kissar och bajsar så fort man kommer in i boxen med honom. Snacka om störigt - när man precis har mockat!!:mad:

Question skrev:
Hejsan! En liten konstig fråga kanske?!!?:confused: Men har någon av er en häst som "alltid" måste kissa :o och bajsa när man rider?!?! Det spelar ingen roll om det är med eller utan sadel.... Han bara "måste" ;) göra det så fort man kommit ut på vägen! Vet någon varför?!?!

mvh Karin

Hejsan! Min gör likadant! Jag tror det har att göra med någon form av revirmärkning! Det är i alla fall min teori.

Tack för svaren:) .... Jo, jag är GLAD att han INTE kissar och bajsar i boxen när det e nymockat iaf...:rofl:

Det där med revirmärkning är ju en teori som håller...... MEN måste han hela tiden "märka ut" redan utmärka revir då:confused:

Alkemisten skrev:
Tja, Ibland bajsar de när de är stressade. Kissar gör de kanske för det är obekvämt när det skvalpar i urinblåsan. Min häst är tvärt emot - han kissar och bajsar så fort man kommer in i boxen med honom. Snacka om störigt - när man precis har mockat!!:mad:

Det är för att dom vill sätta egna luktspår där. Dom bajsar in sig.

Jo har tänkt att det har något med revirmärkning att göra. Men det är ändå störigt när man har fejat och grejat för att göra det fint hos honom.

Min förra sköthäst bajsade överallt i boxen och det var megajobbigt att mocka (Tur att inte min häst är sån!). Men sen så lämnade jag kvar en liten bajshög i boxen (Liite osmart). Men sen så slutade han att bajsa över hela boxen, utan bara på ett ställe. Så det där med revirgrejs går ju att göra något åt. Men sen vet jag inte mer.. :crazy:

Ja, min häst kissar alltid när vi rider ut och han har speciella favoritställen. Ibland undrar jag om han tror att han är en hund. Jag har aldrig tidigare ridit på en sådan kissnödig häst. Skönt att höra att han inte är ensam om det. Ett tag finderade jag på om han var sjuk, men allt verkar OK. Det finns tydligen kissehästar:crazy:

Min häst är också en "kissehäst" som en hund... :smirk: Varje ridtur i stort sett så stannar han o kissar någon gång under framskrittningen. Ofta direkt när vi kommer från stallet. Han bajsar också varje ridtur, ofta ett par gånger. Fast han verkar inte vara nervös, bara väldigt nödig av sig ;) .

Igår var jag ute o red i 2 timmar lite drygt, och då kissade han två gånger och bajsade 3 gånger! :o

Det finns en häst på ridskolan som alltid måste kissa när han kommer in i ridhuset. Stannar oftast på samma ställe.
Samma sak när man ridit klart, stannar ett par meter från dörren.

Sen det här att om en ponny på lektionen kissar ska ofelbart två tre andra också göra det. Det verkar nästan smittsamt.

Rent fysiologiskt funkar hästen så att när den börjar röra på sig så tömmer den tarmen för att bli "lättare" kan man säga. För att kunna fly illa kvickt om en sabeltandad tiger hoppar fram!
Vissa hästar har tydligen tagit detta till sin ytterlighet... om en tiger hoppar fram borde de inte ha tid att kissa.... Att de bajsar tycker jag inte är konstigt alls. Förmodligen kan ni alla glädjas åt att ni har lugna trygga hästar som inte tycker det finns någon anledning att gå o hålla sig!:bump:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
647
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama