Kissing spines?

Sv: Kissing spines?

Det är når tornutskotten i hästens ryggrad sitter så tätt att hästen blir störd av det och får ont. Diagnostiseras med hjälp av röntgen.

Finns säkert någon annan som kan förklara utförligare...

Min häst "tappar" liksom bakbenet emellanåt.

Hon behandlas nu för muskelinflammation, men kan det vara Kissing Spines?:confused:

Eller något annat ryggproblem. Eller bakknäna...

kissing spines kan enklast beskrivas med att det föreligger en onormal kontakt mellan tornutskotten i hästens bröst- och ländrygg. tornutskotten ska normalt inte vara i kontakt med varandra. hos en del individer föreligger kontakt mellan tornutskotten och i anslutning till detta sekundära skelettförändringar av varierande grad. det kan vara ärftligt men även förvärvat.

jag vet tex. en häst som gick/tävlade msv dressyr, han gick omkull över ett staket. när han läkt efter vurpan och han skulle sättas igång igen, fungerade det bra upp till L.B nivå. där tog det stopp (började resa sig och visade tydliga tecken på att något va fel.) det tog ett bra tag innan diagnos ställdes, K.S. ägaren fick då avgöra om hon ville T-märka och sälja/behålla som promenadhäst eller avliva. hur allvarligt det är varierar givetvis.

kan ju även vara ett "nerv-problem" min pålles storasyster gick helt över bom i transporten. hon ådrog sig en kotförskjutning i nacken som orsakde problem med en nerv som gick till bakbenen, hon "tappade" bakbenen i mellanåt. även lite "vinglig"

för att få veta så kan man ju göra röntgen och u.l.

Hon behandlas nu för muskelinflammation, men kan det vara Kissing Spines?:confused:

Tja, det går ju inte att utesluta, men omhan behandlas för muskelinflammation har man väl påvisat muskelsönderfall med blodprov, eller? Om han inte blir bra av denna beh kan du ju alltid röntga igenom ryggen men det kostar..

Jag har en häst som också tappar bakbenet ibland, oftast händer det i avsaktningar.. :confused: De e verkligen jätteskumt, men iofs så e hon lite slarvig med benen i övrigt också för hon lyfter inte mer än hon behöver...
Saken är den att hästen är hur pigg och fräsch som helst och hoppar gör hon lätt 120, stannar aldrig.. :) Därför har jag inte kollat upp det såvida hon inte börjar visa ngt tecken på smärta.
När vi köpte hästen ömmade hon i ryggen så min dressyrtränare rekommenderade en kiropraktor som vi tog henne till och han knacka lite kotor och sedan fick hon vila några veckor... Efter de har hästen vart hel och fräch! :banana: Så ja kan rekommendera att ta hästen till en kiropraktor så kan han kanske titta på ryggen.. Min häst tappar alltså fortfarande bakbenet ibland, men visar inte några tecken på smärta..

KL

Att hästen "tappar bakbenen", kan bero på som många nämn; rygg, muskler, knän mm. Men det kan oxå bero på benhinneinflammation. Då brukar hästen inte få med sig benet som den ska.

Men hjälp:eek:
Min häst tappar också sina bakben ibland, men mest när jag skrittar av efter hårda ridpass.
Hon visar aldrig annars någon form av smärta alls, men kan detta vara farligt ändå?

Alltså, det behöver ju inte vara något fel på hästen för att den tappar baken. Men det KAN bero på saker. I många fall är det ju också ett tecken på lite svaghet, trötthet och inget farligt.
Vår gamling, som nu är 23 år, kom hit när han var 8. De första året/åren så hände det ofta att han liksom tappade hela baken när man red. Det kändes helt enkelt som att hästen gick omkull - fast bak. Det gav med sig efter ett tag, förmodligen för han blev starkare i ridningen. Det har inte hänt på säkert 10 år nu, trots att han är gammal och stel.
Men han hade inget fel någonstans.

En av mina, som nu är borta, tappade på slutet ofta ena bakbenet vid körning, men på han var det som att han snubblade istället. Han hade grava problem i knät, som i princip var helt trasigt, och därav att han bara blev sämre och sämre. Han hade även benhinneinflammation pga att han bara lade belastningen nedre delen av benet. Så hos honom - många orsaker till att han tappade benet.

men är hästen fräsch, så oroa dig inte i onödan!:)
I ditt fall kan det ju mkt väl vara för hästen slappnar av och blir lite slö helt enkelt.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som opererat kissing spines i närtid? Vad har resultatet blivit? Vart och vem utförde operationen och varför blev det...
Svar
1
· Visningar
312
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 978
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej Finns det nån som verkligen VET vart tornutskottet T13-T15 sitter på ryggraden ca ? Jag har försökt googla, leta i dom böckerna jag...
Svar
3
· Visningar
514
Senast: Elo
·
Hästvård Postade en annan tråd som ingen nappat på, så här kommer en ny. Min fina häst Skorpan har konstaterad gaffelbandsskada som tyvärr inte...
Svar
6
· Visningar
718
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka