Kissing spines ärftlighet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LeDream
  • Startdatum Startdatum
L

LeDream

Mitt 7 åriga sto har nyligen fått diagnosen kissing spines. Vi åkte ner med henne till strömsholm för hälteutredning, då vi har haft ut veterinär till henne tre gånger under en kort tid men det inte ville ge sig och veterinären kunde inte ställa nån fast diagnos. Hon har väldigt bra exeriörer, bra ben och underbart psyke. Men hon fick väldiga problem med det här och vi ringde hennes uppfödare och fick veta att hennes mamma hade tätt mellan tornutskotten men inte hade problem med det.
Så hon har ärft sin kissing spines från sin mamma. Och jag hade planer med att så småning om ta föl på henne. Då hon är en enastående individ med mycket hjärta, bra stam och av en ras som inte är så stor i sverige (morgan).
Men hur stor är chansen att isf. att fölet då får kissing spines. För det blir ju 3dje generationen då. Är det ens att tänka på eller bara no no? :confused:

Sv: Kissing spines ärftlighet?

Ta reda på om det är ett problem i rasen, hör med andra uppfödare, veterinärer osv och ta beslutet sen är mitt tips :laugh:

Har stoet fått fler avkommor? Hur är det med dem i så fall? Hur ser det ut hos hingsten?

Jag hade grävt djupt i detta och tänkt till mer än en gång. Är det värt pengar, tid och känslor att riskera detta en gång till?

Finns mkt info på nätet,bl a flera trådar på detta forum, googla. Exteriören, dvs en kort "tät" rygg är säkert ärftlig men däremot tveksamt om själva "sjukdomen " är det. Massor med hästar, sett uppg på 2/3 av alla röntgade, har vad som anses KS på plåtar men bara en bråkdel har symtom. Sadeltillpassning och hur hästen rids betyder mkt. Har stoet kvalitéer i övrigt välj hingst efter exteriöra förutsättningar.

Jag vidarebefodrade din fråga till en veterinär och en veterinärassistent som båda är morganhästägare när jag träffade dem under lunchen på rikset igår. Det ledde till en ordentlig diskussion bland uppfödarna som var där och åt. Ingen, varken veterinären eller uppfödarna hade hört talas om någon morgan med kissing spines innan, fast fler hade råkat ut för det på hästar av annan ras. Utan att ha sett ditt stos plåtar så kunde inte veterinären ge dig mycket mer info än den ranunkel redan gett dig. (bortsett att du självklart inte skulle betäcka henne om du inte kan få henne smärtfri.) Det går ju aldrig säga innan om fölet ärver hingstens eller stoets rygg, men en häst med "tät" rygg behöver ju inte utveckla ks om den rids och tränas "rätt"
# off topic.Rent generellt tyckte veterinären att allt för många ser ks som en dödsdom (i onödan)och tar bort sina hästar istället för att försöka rehabilitera i de fall där prognosen ser bra ut.
Alla önskade dig lycka till med ditt sto.

Senast ändrad:

Tack för engagemanget allihop.:bow: Jag skulle ha kommit ner till rikset och kollat men hade ingen som hade lust att köra ner ca 60 mil :P
Vi har haft proffs till att prova ut hennes sadlar. Dom är regelbundet kollade och omstoppade. Senast hade vi ut Peter Winslow.
Jag tränar (tränade) regelbundet för en mycket duktig tränare som i sin tur tränar för Tinne Wilhelmson Silfvén. Och jag är mycket nogrann med att hon arbetar rätt. Jag har alltid jobbat henne i låg form då hon har blivit spänd så fort man har tagit upp formen på henne. Så hon har en mycket välarbetad ryggmuskulatur. Hon har aldrig ridits så värst hårt. Hon hoppades en gång varannan vecka på låg höjd för gymnastik och hennes utbildnings skull. Vi har tävlat lite dressyr på Lc Lb nivå för att mitt intresse ligger där. Men jag har har inte velat gå vidare för att jag inte har känt att hon har redo för högre klasser. Mycket uteritter, lite tömkörning och frihetsdressyr har vi lekt lite med.
Hon har ett helsskon som inte har något fel. (Vad vi vet) Och tre halvsyskon med samma mamma. Som inte heller har visat något. Men dom är rätt så unga. Mitt sto är äldst.
Tornutskotten var täta på mitten under sadelläget. Det var på två ställen precis bredvid varandra.På ett av dom hade det blivit lite pålagringar.

Hon får ta den tiden hon behöver för att rehabilitera sig. Jag är för fäst vid henne för att göra mig av med henne. Jag har inte brottom med att hon ska bli bra. Jag kommer nog att ha kvar henne tills det bli dax för henne att vandra på dom evigt gröna ängarna. :)

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 735
Senast: klystron
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 221
Senast: Yrsel
·
Hästvård Hej. Igår var jag med min häst på Strömsholm eftersom han har varit väldigt "bråkig" vid ridningen och problemet har bara blivit...
Svar
14
· Visningar
4 813
Senast: Bia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.