Kissig i rumpan - bör jag bli orolig?

Y

Yossarian

Katten (hankastrat) kommer allt oftare ut ur toan med kissfläckar i pälsen där bak. Han tvättar bort det efter ett tag, efter att ha fläckat ner sängar och så:)

Nu undrar jag om det här kan vara ett dåligt tecken? Han kissar och dricker annars normalt, och har inte ont.

Det är mest äckligt och aningens oroande att han blivit en sån slarver.

Sv: Kissig i rumpan - bör jag bli orolig?

Hur gammal är kissen? Äldre katter brukar få stela leder och blir dåliga på att tvätta sig av den anledningen. De har helt enkelt svårt att komma åt. Finns medicin mot det, samma som till äldre människor med slitna leder.

Kan också vara något bekymmer med urinvägarna. Eller att han börjar bli "gaggig"....:crazy:

Tycker du borde kontakta vette och se då till att få tag i nån med specialintresse för katt. :) Rådgör lite. Kanske kan det räcka med tips på receptfritt tilskott. :)

Nja, han kommer lätt åt att tvätta -när han väl gör det!

Jag har aldrig sett det här förut, han har alltid varit ren och fin. Vet inte om det beror på att han kissar annorlunda eller om de i normala falol tvättar sig direkt, så att man aldrig ser dem skitiga.

Vet inte hur gammal han är men inte uråldrig iallafall! Så jag tror inte det är senilitet.

Jag är mest orolig för urinvägsproblem.

Vad kollar en vet upp, då han inte har några andra symptom (svbårt att kissa, ont etc) och blev "genomkänd" av en vet för 1-2 mån sen vid vacc), någon som vet?

Kom på en sak. Hur ser han ut när han sitter i lådan? Ser det normalt ut? Verkar han ha ont i benen eller svansen? Katter brukar ju sällan kissa ner sig, om det inte är sjuka eller gamla.

Vilka undersökningar vetten gör har jag ingen aning om, men om man misstänker urinvägsproblem kommer man troligen att vilja ha ett urinprov till att börja med. Kanske någon annan vet?

Det är inte så att han verkligen sitter ner när han kissar?? Då är det ju inte konstigt om han blir blöt...

Jo, just det.

jag plockade av locket till lådan för att se lite mer. Han gräver en lite grop och hukar sig ner. Pälsen blir alldeles kissig för att den doppas i kisspölen (har Everclean heavy duty) när han sitter så nära/i kattsanden...

Kan man få katten att kissa lite högre :angel: eller bli mer hygienisk?

Mammas bonkatter har ingen huv på sin kattlåda så när de väl gör sina små behov inne så sitter de med alla tassar på kanterna. Ingen dålig balans där inte :D
Ser verkligen roligt ut!!

Har inget bra tips till att inte köra rumpdränkning i kisset. Alla gör ju på sina egna sätt. Blir att matte får vara snäll och torka rumpan :crazy:

Är väl pellets som borde underlätta. Då rinner ju kisset ner med en gång och det blir inte lika stor pöl att sitta i.

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 904
Senast: Frida.G
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 558
Senast: Bapelsin
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka