Kissar på tyg.?

Ickapeltz

Trådstartare
Jag fick hem min Felix i måndags. Då satte han sig och kissade i sängen. Jag slängde såklart ut honom och visade lådan. Han har gått på lådan alla dagar sedan dess men idag så satte han sig på min ihopknycklade duk på köksbordet och kissade. Varför gör han såhär? Om det var revirmarkering, varför bara på tyg? Snälla hjälp mig, jag vill inte ha en katt som kissar inne varje vecka!

Sv: Kissar på tyg.?

Hur gammal är han?

Vissa katter är inte befästa i sin rumsrenhet från början, och "glömmer bort sig" när de flyttat hemifrån. Typiskt för ungar som tagits för tidigt, men vissa behöver mer tid än de rekommenderade 12 veckorna. Annars kan man ifrågasätta om katten är van vid den typen av sand, och om man har tillräckligt många lådor. När min var ung kissade hon utanför om det var minsta droppe någonstans i lådan, så hon fick en egen. I vuxen ålder blev hon mindre känslig och kinkig.

Är det en katt som kissar på mjuka material hade jag börjat med en tur till vet för att utesluta urinvägsproblem. Det är inte ovanligt med UVI, och det vet vi ju hur ont det gör...

Han är 7 månader så ingen unge längre. Tog honom från katthemet och där kissade han i lådan. De hade dock Toalätt i sina lådor och jag har Eldorados kattsand. Och han ju varit på lådan här..

Eldorade luktar :crazy: Mina vill inte använda det mer än max en gång, sedan får man byta till rent.

Jag hade börjat med att åka till vet, det kan ändå vara dags att kastrera nu om inte det redan är gjort (så slipper man revirmarkerningsproblemen iaf). Kolla för framförallt UVI.

Sedan bytt till det han är van vid. Kanske mer än en låda också. Det går nog bra att byta sand senare, men tills beteendet är brutet är det ju dumt att utsätta honom för mer "problem". Min kissade fyra-fem gånger, vid 6-7 mån ålder. Sedan har hon skött sig, trots att hon är fertil.

Köp två toaletter.
Skura dem varje vecka
Använd bra sand
Städa så fort det är minsta skit i dem.
Om katten börjat pinka på ett specifikt ställe, stäng ute den därifrån eller släng mattan/duken/madrassen (vad det nu kan vara).
Uteslut alla sjukdomar.
Kastrera.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt https://www.tv4.se/artikel/7ezMx6f87yMwzgY0hc3CDk/katt-skickades-ivaeg-i-paket-hittades-100-mil-bort :jawdrop:
Svar
9
· Visningar
1 218
Senast: Rosett
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 410
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 346
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?