Kissar mkt, kan det bero på kraften?

A

alfur

Min islandshäst har börjat kissa jättemycket (och dricka mer således).

Några förändringar har skett på senaste tiden.
Dels har jag bytt från helhavre till kraft grund och soya, dels har jag börjat rida honom mer. Han rids 1,5-3 timmar per dag. Ibland rider jag 2 gånger per dag och då svettas han i två omgångar, så jag förstår varför han dricker mer, men inte varför han kissar såna enorma mängder.

Är det nån annan som märkt samma sak när ni fodrat med Kraft Grund? Eller vad kan det bero på ?
Tacksam för hjälp!

Sv: Kissar mkt, kan det bero på kraften?

Jag är mkt misstänksam mot soja som hästfoder o skulle inte ge det.

Varför rider du två gånger om dagen?? Och så mycket varje dag?? Har hästen vinterpäls på?? Är det tränad för det här?? Får den det grovfoder hästen ska ha? Normalt ska man träna varannan dag för att musklerna ska vila o byggas upp. Jag skulle inet rida på det här sättet på en islandshäst som kanske har fullt med vinterpäls på. Varannad dag, ok.

Jag rider så mkt för att jag är sjukskriven och mår bra när jag rider. Och ja, han är tränad för det. Jag rider alltid min häst mkt, för han är just en ridhäst. Han är en bekväm häst som mår bra av att röra sig mkt, blir piggare ju mer han rör på sig. Han får 1,5 dl uppblött soya per dag för proteinets skull. varför tycker du inte att man ska fodra med det?

Men åter till frågan, vad kan allt kissande bero på ?

Han har får 7-8 kg hö+betfor, kraft, soya och mineraler. Han är inte klippt, för han gillar inte att ha täcke på dagligen, samt sätter bara kort päls. Funderar dock på att raka en rand på undersidan av halsen till nästa år.

Dels innehåller Krafft grund rätt mycket mer mineraler ex natrium än vad havren gör, så det kan ju leda till att han måste kissa mer för att bli av med dem. Likadant om han i den nya foderstaten får mer protein, blir det överskott måste det ju ut.

Fast överskott av protein kissar de väl inte ut? Omvandlas inte det till fett (energi)?
Eller har jag fått det helt om bakfoten? *hmm*

Soja är inget naturligt fodermedel. Vill jag ha in mer protein väljer jag Hippo Alfa eller Krafft hackad lucern/pellets.

Har du bytt på en gång eller gått långsamt över till ny foderstat? Det blir ju stora förändringar i hästens kropp att byta foderstat. hade du inga mineraler innan till havren? Då blir det ju lite extra.

Så vitt jag vet ska de inte kissa extra för protein, mina gör det inte iaf.

Jag är av den åsikten att rida så mkt, skulle jag ha två hästar att variera med. Du mår bra, ja... Men hästen kanske inte gör det?? Nervösa o oroliga hästar svettas mer och det finns ju sjukdomar som kan ge extra svettning. Om det blir fel i foderstaten svettas hästen mer. Det är svårt ge ett rakt svar. salt behövs ju om den svettas extra, brist på.... Kanske du ska kolla upp det för säkerhets skull, med veterinär.

kan det vara så att din pålle inte villkissa ute nu när det är kallt? och kissar allt inne?
så var min gamla totto.

Konstigt att du antar att hästen mår dåligt. Jag älskar honom högre än himlen och jag vet att han klarar att gå såhär mkt. Det är en begränsad period, jag ska väl snart börja må bättre igen och således börja jobba igen. Men även när livet återgår till det normala så kommer han ridas 6 dagar i veckan , 1-1,5 h.

För 3 veckor sedan fick jag plats på en slutenvårdsavdelning. Jag ville inte vara där, ger jag upp Alfur känns det som jag ger upp allt. Men det är ju inte så lätt för dig att veta.

Jag var uppe i stallet och kvällsfodrade för en timme sedan. Red honom 20 min på banan, och han är så pigg o fräsch och glad så jag blir lycklig bara av att se honom. detta trots att jag red 1,5 mitt på dagen idag... jag känner min häst rätt väl och skulle förhoppningsvis märka om han var nervös/mådde dåligt. Då hade jag tagit med det i frågeställningen.

Jag bytte inte kraftfoder rakt av, utan vande honom gradvis vid det nya kraftfodret. Han fick mineraler även innan.

Han vill nästan aldrig kissa ute, kissar alltid direkt efter ridningen inne i boxen. Men han har börjat dricka mer och kissa mer de senaste veckorna.

Så du tror att det är nåt fel på honom, som måste kollas med veterinär? När han i övrigt mår så bra.

Hur tror du att alla ridskolehästar tex mår då? Dåligt allihopa??

Tror knappast en häst mår dåligt av att ridas ett par timmar/dag om den är frisk. Tror nog att ägaren rider med förstånd;)

Till trådskaparen:
Slickar hästen mer på saltstenen nu än tidigare? I så fall rätt normalt att han både dricker och kissar mer.

nej det tycker jag inte. Däremot har jag funderat på att ge extra salt eftersom han svettas mkt. Det som har ändrats är kraftfodret och arbetsmängden.

Tror du? Om man utgår från människa så gör det ju väldigt ont att kissa, om man går på toa ofta utan att det kommer mer än några droppar. Han kissar jättemycket, och verkar gilla det..

Vi hade en häst i stallet som kissade mycke och drack mycke. Hon hade urinvägs infektion.

Hund Min hund gjorde likadant. Gjorde även så vin livmoder inflammation.

Han har nog inte livmoderinflammation... Hur upptäckte ni det? Hur var hästen i övrigt, beteende, hull?

Har du koll på vad den totala foderstaten innehåller, och inte bara kraftfodret?

När hästen får mera protein än vad den behöver så kan det visa sig i att hästen kissar mera, och att du får en starkare ammoniaklukt. Har du tillsatt soja så *kan* det vara orsaken - men det är omöjligt att säga när man inte vet hästens behov eller den totala näringsmängd som den får i sig i dag.
Mera om detta står utmärkt förklarat i Christina Plancks senaste bok.

Gällande salt så kan det vara idé att ge extra om hästen svettas mycket. Har varit bra stycken om detta i de senaste två numren av tidningen Islandshästen, och på http://hippocampus.slu.se
kan du läsa mera om "salt" och "saltbalans". (Sök under bibliotek).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
825
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 655
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama