Kissar mkt, kan det bero på kraften?

Sv: Kissar mkt, kan det bero på kraften?

Jo, visst omvandlas överskott av protein till energi (som sen blir fett om hästen inte behöver det...). Men kvävedelen i proteinet görs om till urea som kissas ut för att hästen inte ska bli förgiftad.

Balderum skrev:
Soja är inget naturligt fodermedel. Vill jag ha in mer protein väljer jag Hippo Alfa eller Krafft hackad lucern/pellets.

Har du bytt på en gång eller gått långsamt över till ny foderstat? Det blir ju stora förändringar i hästens kropp att byta foderstat. hade du inga mineraler innan till havren? Då blir det ju lite extra.

Så vitt jag vet ska de inte kissa extra för protein, mina gör det inte iaf.

Jag är av den åsikten att rida så mkt, skulle jag ha två hästar att variera med. Du mår bra, ja... Men hästen kanske inte gör det?? Nervösa o oroliga hästar svettas mer och det finns ju sjukdomar som kan ge extra svettning. Om det blir fel i foderstaten svettas hästen mer. Det är svårt ge ett rakt svar. salt behövs ju om den svettas extra, brist på.... Kanske du ska kolla upp det för säkerhets skull, med veterinär.
är en häst i bra kondition klarar dom av detta, hur tror du annars att ridskolehästarna klarar av det?

att hästen dricker mer och kissar mer är kanske för att den svettas mer nu pga tjock päls,(det är ju en isis ;)
eller har lite problem med njurarna.
prova att ge grovsalt med jod ett tag.
den kommer då att dricka mer samt kissa mer, men det renar systemet...

Ok, det ska jag göra. Och nu är det dags för en ridtur i snön. Det stormar på rätt rejält nu!

Nyfiken fråga - vad skall joden vara bra för?

ang skrev:
Nyfiken fråga - vad skall joden vara bra för?
jag har hört att det ska vara bra för njurarna.
vet ej till 100% men det är vad jag hört

Ursäkta, men jag är lite skeptisk. I samband med alger brukar man påpeka att jod faktiskt är giftigt i större mängder.

Vore det min häst skulle jag börja med att se över foderstaten och vad den ger/ vilket behov hästen har innan jag utgick från att det var problem med hästen. I synnerhet innan jag lade till andra ämnen/ fodermedel än dagens.

Det är min åsikt.

De ridskolor för islandshästar får två månaders vila den här tiden. Vanliga ridskolor ger åtminstone två dagars vila när de varierar hästarna rätt.

På Island tar man med sej fler hand- el löshästar o byter med. Ingen häst behöver knata runt som en tok sex-sju dagar i veckan.

Alfur - ja, jag förstår att du mår dåligt och jag har tagit hand om djur som sköts av människor som inte mår så bra, de klarar inte av se andras behov för de egna tar över så mycket. Jag säger inte att du gör så - bara att det tyvärr är vanligt förekommmande. Det är skönt du mår bra med din häst o tar hand om honom.

Om jag inte hittade någon orsak till varför min häst kissar så väldigt mycket skulle jag kolla upp det med veterinär för säkerhest skull, innan det kanske gått för långt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
825
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 655
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama