Kissar inte...

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare soffiz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 245
S

soffiz

Jag har en valp på 4½ mån som kissar säg, halv 7 på morgonen innan karln drar till jobbet. Sen kissar hon inte försen ca 3-halv 4... :S
Vad ska jag göra? Det kan inte vara bra för en såpass ung hund att inte kissa...

Sv: Kissar inte...

har lixom inte haft henne mer än en vecka å en dag =D
Men hon dricker flera ggr/dag... dock bara snabbisar, men dricker gör hon iaf... vet inte hur ajg ska göra för att hon ska dricka mer... hälla saft i vattnet? =P

Är du helt säker på att hon inte kissar? Hon går inte undan inne nånstans, eller har du full koll på henne när hon är ute?

En hund som väger 20 kg bör få i sig cirka 1 L vätska per dygn. För en hund som väger 4 kg blir det cirka 2 dl. Man kan ju mäta hur mycket man häller i drickaskålen, men sen måste man ju mäta även det man slår ut när man byter. Även det man eventuellt blöter upp maten med måste mätas.

Du kan göra detta testet: Om du lyfter nackskinnet rakt upp cirka 2-4 cm så ska det dra sig tillbaks snabbt igen. Du ska inte ta hårt så att det gör ont utan bara lyfta lite i skinnet. Om det tar en stund innan det har gått tillbaks så bör du försöka få i henne mer vätska. Om du t ex blöter maten kan du kanske hälla på lite extra.

Man kan slå i en liten skvätt mjölk i vattnet, men alla hundmagar klarar inte det. De kan bli lösa i magen.

jag är helt 100% säker på att hon inte kissar!

Det är ju inte bra att valpen inte kissar. Man brukar ju säga att om dom äter och dricker normalt så kissar dom runt 5-8 ggr om dagen och basjar 3-4 ggr. Det har jag fått höra.;)
Jag har ett problem nästan tvärtom. Min valp på 12,5 veckor kissar precis när hon vill och är således inte rumsren än, har haft henne i 4 veckor.

Men prova att blöta maten eller kanske ge lite burkmat så vet du att hon får i sig vätska i alla fall.

vätska får hon i sig...
Men kanske ska låta det gå ett par dagar till å se om hon blir bättre...

Det verkar som om hon kanske inte får i sig tillräckligt med vätska.

De två olika vikter och vätskemängder jag skrev i mitt förra inlägg måste du räkna om till din valps vikt och jämföra. Obs att det är ungefär, det kan vara lite mindre eller lite mer. Men den mängd jag nämner står i veterinärböcker och är allmänt känd bland alla som haft hund ett tag.

nu när jag börjat lära känna henne mer tror jag det helt och hållet har med ren tjurskallighet att göra. Fick henne att kissa ute idag =D EFTER 2 TIMMAR!!! Men jag vann!!! :bump::banana:

Tja, inte otänkbart. När jag tänker efter, en av mina dp-hannar kissade aldrig om vi var iväg på t ex lydnadstävling en hel dag. När vi kom hem så ville han gå vanliga skogsrundan. Iofs var han vuxen.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 207
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka