kissar i protest

T

toketossan

Vi har två honkatter, en på 2 år och en på 5 år. Idag upptäckte vi att våran "nya" soffa blivit nerpissad. Detta är den sjätte soffan som blir förstörd för oss på mindre än 1 år :(
Vi är inte hundra på vem utav dom som pissar då vi inte nyligen sett det "in action", vi tror dock att det är våran hona på 2 år då vi vid tidigare tillfälle och annan soffa sett henne.
Troligtvis gör hon detta som i protest men nu är det inget som ändrats på länge och det blir jobbigt att inte kunna göra minsta förändring utan att hon kissar.
Nu vill min sambo ha bort dom båda två eftersom vi inte vet säkert vem det är och han inte vill chansa.
Det känns hemskt men jag vet inte hur jag ska gå i försvar för katterna då detta problemet har kostat oss tusentals kronor och vi försökt med diverse lösningar..
Går det att få en katt att sluta kissa inne om dom väl börjat med det?

Mvh

Sv: kissar i protest

Jag har samma roliga problem. Vet dock vilken av dom d e... Jag har bara haft oturen att få en soffa nerpissad. Tror d va för att jag va borta från tidig freda morgon till sen söndakväll... Men dom hade sällskap av mitt ex som va hos dom hela helgen så om han hade gjort nåt fel d vet jag inte... Men nu har hon inte gjort d på ganska så länge. Men tror att hon kommer å göra d när vi får tillökning i maj... :(

Det går men det kan vara krångligt.
Det första jag skulle göra är att sätta in en Feliway. Det innehåller ett ämne som gör att katter (de flesta iallafall) känner sig trygga.

Vad är feliway för något och vart hittar man det?

mvh

Vi väntar barn nu den 26 december så där blir det ju en väldig förändring, min sambo är trött på att ge mer chanser till kissen och har bokat tid nu på Tisdag hos vetrinären :cry:

Försöker febrilt komma på en lösning innan dess..

Förstår att det är ett jobbigt problem men din sambo borde nog ta och tänka till lite.
Katten är missnöjd och vantrivs över något - då ser man till att hitta problemet och lösa det. Det gör man inte genom att varken köpa en ny soffa eller döda katten.
Men Feliway rekommenderar jag också! :)
Du hittar det vanligen hos din veterinär, läs mer här: http://www.katter.nu/katter/tester/tillbehor/feliway.htm

Är de kastrerade annars? Är de uteslutet att hon får urinvägsinfektion med jämna mellanrum (då vill de kissa på mjuka material)?
Hur trivs de båda ihop?

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Katthälsa Jag bor på landet, mitt ute i skogen långt från trafikerade vägar och har två katter. Dom har kattlucka i bakdörren och går in och ut...
Svar
4
· Visningar
1 487
Senast: Sol
·
Övr. Katt Min kisse kastrerades och öronmärktes i början av förra året. Jag upptäckte nu i år att tatueringen i örat inte syns alls. så jag ringde...
Svar
7
· Visningar
1 365
Senast: kryddelydd
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama