Kissar blod - hjälp

Yrja

Trådstartare
En kompis ringde just från stallet och berättade att hon tror att hästarna i lösdriften kissat blod. Hon kunde se minst fem ställen runt omkring vid höhäckarna som liknade "kisshål" där snön var aldeles rödorange. Detta var inte där igår på dagen.

Igår kväll klockan sju fyllde jag på vattnet i den stora thermobaren och nu klockan 13.00 var allt vatten slut - där går bara fyra hästar och de brukar inte dricka allt på ett dygn.

Det såg ut som att hästarna kissat och det som hade skvätt och färgat snön var aldeles rödorange. Jag tänkt först att det kunde vara att urinet var väldigt koncentrerat men hur kommer det sig i så fall? Kan det ha att göra med det höga proteinvärdet i hösilaget? Men de har trots allt ätit det sen i oktober och har inte visat någonting. Det luktade inte urin på platsen och det har inte luktat tidigare heller när de kissat i stallet eller liknande. De har inte heller fått något nytt att äta. Bara hösilage, havre, betfor, vitlök, mineraler och salt. En eller två morätter lite då och då, men inte så att det borde färga urinet. De har alltid tillgång till vatten.

Vad kan det vara och vad kan det bero på? Kan det vara blod? Vad ska vi göra?

Har inte själv varit på platsen så jag har inte själv sätt hur det ser ut. Har bara hennes förklaring av det. Ska ringa min syster som varit där tidigare idag och höra om hon sätt något.

Mycket, mycket tacksam för svar! /lite bekymrad ttl :crazy:

Sv: Kissar blod - hjälp

oroa dej inte !
jag frågade min Vet samma sak och han berättade att urinen blir orange när hästar äter snö så det är helt lugnt!

Det är inte blod. Urinet reagerar med luften efter ett tag och det blir rödaktigt. Om man har en spånbädd är det rött en bit ner oxå.

detta är rellativt vanligt... vad det beror på vet jag inte... men det är inte för att de äter snö iaf, för min häst kiss kan se ut så på sommaren också. däremot har jag en teori och jag tror att det finns något samband med att hästen dricker för lite vatten, men vad det beror på vet jag inte... veterinären ska till vårat stall idag kan fråge henne då vad det beror på :idea: :)

Så ser det ut i min hage med, hästarna är som vanligt pigga och glada utan temp, så det är nog ingen fara! :)

Ämelie skrev:
detta är rellativt vanligt... vad det beror på vet jag inte... men det är inte för att de äter snö iaf, för min häst kiss kan se ut så på sommaren också. däremot har jag en teori och jag tror att det finns något samband med att hästen dricker för lite vatten, men vad det beror på vet jag inte... veterinären ska till vårat stall idag kan fråge henne då vad det beror på :idea: :)

tror också på att det är att dom dricker för lite och att urinen därför blir för koncentrerad, har ett sto i stallet som kissar så där varje vinter, hon är erbarmligt dålig på att dricka och håller sig dessutom inne...alltid våldsamt kissnödig på morgonen.. :smirk:

jag har hört att det kan bero på att dom ätit gran, kanske en bra teori eftersom hon med spånbädd kunde se det röda med.
Jag fick det som förklaring varför det vart röda kissmärken om vintern.

mvh loppfrö

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla svar. Jag tror inte att urinen var koncentrerad pga av för lite vätska, efter som att de druckit ovanligt mycket. Däremot kan det bero på snön eller luften som ni sa.

Vi avvaktar och jag ska tempa min kille så får vi se. Jag gissade redan från början att det nog inte handlade om blod i urinen, men det var skönt att få det bekräftat från er.

Tack tack! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande fall? Vi upptäckte igår fm att min ponny var trött, han låg ner i hagen (inte på sidan). När jag kom...
Svar
9
· Visningar
4 121
Senast: hästig
·
Övr. Hund Shit vilka dagar, I Tisdags em blev Sebbe biten av en hugggorm. Jag såg aldrig när det hände, men vi var ute och gick som vanligt...
Svar
8
· Visningar
1 435
Senast: hasselby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama