Kiss i hiss - vanlig sysselsättning?

Saeta

Trådstartare
Nu har det hänt igen. för andra gången inom loppet av ca 2,5 månad har någon, några eller något tagit sig friheten att urinera i våran hiss (bor i ett stort lägenhetshus med 15 olika hushåll). Första gången tog det ett bra tag innan någon (troligtvis våran otroligt gulliga städare som har städat i vår BRF i 12 år) svabbade bort det. Och det slutade inte lukta utan det liksom etsade sig fast i väggar, golv och tak.

Men nu har det som sagt hänt igen. Jag har mina misstankar men eftersom jag inte vet säkert så vill jag såklart inte anklaga någon. Nu efter andra gången det hände så kom städaren upp till oss och frågade om det var våran hund som kissat i hissen. Och nej, det har han såklart inte gjort. Bra ändå att han frågade tycker jag för hur ska han kunna veta.

Jag har självklart pratat med styrelsen och flera av våra grannar om detta, men inget händer. Jag tycker att vi har en otroligt god stämning i huset. Alla våra grannar är verkligen supertrevliga och enkla att ha att göra med. Aldrig någonsin hört något negativt, inte ens från dom som bott här sen huset byggdes. Det här är som sagt första gången som någon kissar i hissen. Det är annars en väldigt städad och renlig brf.

För tillfället ligger det en märklig kletig pöl i hissen som visserligen inte är kiss, utan det ser misstänksamt ut som det har runnit ur en soppåse. Lätt hänt och det har även hänt oss men då torkade vi självklart upp det på en gång! Men man ser tydliga spår från hissen, genom porten och ut till sophuset. Pölen gör att vi måste ta ett stort kliv in i hissen och be våran hund hoppa för att inte trampa i smeten...
Någon, några eller något har vid flera tillfällen också kletat banan längst ner i porten, på ingången och väggarna.

Så, hur hade ni gått tillväga?
Vad kan man göra? Skriva en lapp? Hur formulerar man sig bäst?
Hjälp :(
 
Jag vill inte låta cynisk, men jag tror inte att en person som väljer att kissa i en hiss bryr sig så mycket om en lapp, faktiskt. Det är ju antingen någon som inte är frisk som gör sådant, eller någon som gör det för att reta upp folk, så att säga. Hade några smågangstrar i min skola på högstadiet som tyckte att det var oerhört kul att smita in i andras portar och pinka i hissen och ja, de hade ju inte brytt sig ett smack om någon satte upp en lapp om saken.

Är det någon som är sjuk, kanske missbrukare eller liknande, sker det ju antagligen inte riktigt medvetet och personen kanske inte ens förstår att det händer.

Men vad gäller klet och söl kan man väl för all del påpeka det medelst lapp, om man tycker. Det kan ju vara så att folk inte märker det (det kan mycket väl ha hänt mig utan att jag har märkt det, t.ex när jag har burit ut återvinning eller liknande så visst kan det ha runnit ur något), att det är ett barn som roat sig med att kladda eller liknande. Påpekas det kanske man blir mer uppmärksam.
 
Jag vill inte låta cynisk, men jag tror inte att en person som väljer att kissa i en hiss bryr sig så mycket om en lapp, faktiskt. Det är ju antingen någon som inte är frisk som gör sådant, eller någon som gör det för att reta upp folk, så att säga. Hade några smågangstrar i min skola på högstadiet som tyckte att det var oerhört kul att smita in i andras portar och pinka i hissen och ja, de hade ju inte brytt sig ett smack om någon satte upp en lapp om saken.

Är det någon som är sjuk, kanske missbrukare eller liknande, sker det ju antagligen inte riktigt medvetet och personen kanske inte ens förstår att det händer.

Men vad gäller klet och söl kan man väl för all del påpeka det medelst lapp, om man tycker. Det kan ju vara så att folk inte märker det (det kan mycket väl ha hänt mig utan att jag har märkt det, t.ex när jag har burit ut återvinning eller liknande så visst kan det ha runnit ur något), att det är ett barn som roat sig med att kladda eller liknande. Påpekas det kanske man blir mer uppmärksam.

Nej jag tror inte heller att en lapp faktiskt är en bra lösning. Jag vill inte heller vara en gnällig och klagande granne. För som sagt, vi har jättebra kontakt med alla grannar, nya som gamla. Jag tror som du att det antagligen är någon som är sjuk, och jag har ju som sagt mina misstankar på en person som är relativt nyinflyttad. Vi bor i ett väldigt väldigt lugnt område med mest bara äldre och barnfamiljer. Har portkod.
 
Och så kan man alltid hjälpa till att städa upp så man slipper störa sig på det äckliga. Kanske inte så kul att svabba kiss, men lite bananklet är lätt att ta bort :)

Absolut! Om det är något jag vet vad det är kan jag självklart hjälpa till att städa bort det!
 
Precis som att någon misstänkte att din hund kissat i hissen och frågade dig om det, så kan väl du fråga den som du misstänker att står för eländet?

Du behöver ju inte formulera det som "Hej ditt pucko, nu fan får du uppföra dig!!!" utan mer "Hej, jag har reagerat på att det börjat bli äckligt i hissen och går nu runt till grannarna för att fråga om någon hört något för att samla information till ett möte med föreningen. Har du någon misstanke om vem som gör det här? Det är ju så vidrigt så vi måste ju försöka få ett slut på det", ungefär. Det lär ta betydligt mer skruv än om du sätter upp en lapp. Hos min mor resulterar sura lappar om smutsig hiss bara med att någon kletar fast snus på lappen :grin:
 
Precis som att någon misstänkte att din hund kissat i hissen och frågade dig om det, så kan väl du fråga den som du misstänker att står för eländet?

Du behöver ju inte formulera det som "Hej ditt pucko, nu fan får du uppföra dig!!!" utan mer "Hej, jag har reagerat på att det börjat bli äckligt i hissen och går nu runt till grannarna för att fråga om någon hört något för att samla information till ett möte med föreningen. Har du någon misstanke om vem som gör det här? Det är ju så vidrigt så vi måste ju försöka få ett slut på det", ungefär. Det lär ta betydligt mer skruv än om du sätter upp en lapp. Hos min mor resulterar sura lappar om smutsig hiss bara med att någon kletar fast snus på lappen :grin:

Nej alltså planen var inte att skriva en sur lapp! Vi har som sagt redan så otroligt bra stämning så en lapp är nog inte det bästa. Och absolut inte en sur en. Men bra formulerat, det kan jag ju faktiskt göra! Och om jag då går runt till alla så blir det kanske inte lika misstänksamt som om jag bara går till den jag misstänker... :)
 
Nej alltså planen var inte att skriva en sur lapp! Vi har som sagt redan så otroligt bra stämning så en lapp är nog inte det bästa. Och absolut inte en sur en. Men bra formulerat, det kan jag ju faktiskt göra! Och om jag då går runt till alla så blir det kanske inte lika misstänksamt som om jag bara går till den jag misstänker... :)
Fast vad hjälper en lapp eller en promenad runt hos alla grannar?

Jag har ytterst svårt att tro att någon tar sina sopor och tänker att -nu jäklar ska jag kleta ner hissen. Eller ens tänker tanken att hissen är en bra plats att kissa på - för att sedan när det uppdagas GENAST sluta???
Det är helt enkelt inte något som jag tror kan "botas" av lappar eller samtal.

Detta måste lösas genom att styrelsen engagerar sig. Och under tiden får ni hjälpas åt och städa.
 
Ta upp det med styrelsen i eran BRF.

Har ni låsta portar dygnet runt? Om det är så kan ni göra alla i BRF uppmärksamma på vilka personer dom släpper in i trappuppgången.

Det behöver inte vara någon som bor i uppgången som kissar i den.
 
Och så kan man alltid hjälpa till att städa upp så man slipper störa sig på det äckliga. Kanske inte så kul att svabba kiss, men lite bananklet är lätt att ta bort :)

Fast ska det ens finnas nagot att srada upp? Kletar man banan i i trappuppgangen gar man val givetvis tillbaka och stadar upp det sjalv? man later det val inte bara tills nagon annan gor det at en...

Forhoppningsvis ar det ''bara'' nagon utomboende som kommer in pa natt och det loses med lasning pa natten + kod?
 
Fast vad hjälper en lapp eller en promenad runt hos alla grannar?

Jag har ytterst svårt att tro att någon tar sina sopor och tänker att -nu jäklar ska jag kleta ner hissen. Eller ens tänker tanken att hissen är en bra plats att kissa på - för att sedan när det uppdagas GENAST sluta???
Det är helt enkelt inte något som jag tror kan "botas" av lappar eller samtal.

Detta måste lösas genom att styrelsen engagerar sig. Och under tiden får ni hjälpas åt och städa.

Nja, som jag skrev så tror jag inte heller att en lapp hjälper. Att prata med grannarna kan ju hjälpa. Eller iallafall göra folk mer uppmärksamma. Dock borde hela huset blivit uppmärksammat då det fullkomligen stinker!

Och nej, jag vägrar städa upp någon annans innanmäte!
 
Städa.
Det är ju inte så att någon i en bostadsrättsförening med vilja kissar i den egna hissen som den sedan skall åka i.
Den har väl råkat kissa på sig.
Mot det hjälper inga sura lappar eller samtal.
Det är en olyckshändelse.

Jag har aldrig sagt något om sura lappar?
Det kan vara en olyckshändelse, det behöver inte vara det. Det kan också vara någon som inte bor här men som av olika anledningar ofta besöker en av familjerna...
 
Ta upp det med styrelsen i eran BRF.

Har ni låsta portar dygnet runt? Om det är så kan ni göra alla i BRF uppmärksamma på vilka personer dom släpper in i trappuppgången.

Det behöver inte vara någon som bor i uppgången som kissar i den.

Det är låst dygnet runt med kod. Jag tror inte heller att det är någon som bor här, vilket gör det svårare.
 
Fast ska det ens finnas nagot att srada upp? Kletar man banan i i trappuppgangen gar man val givetvis tillbaka och stadar upp det sjalv? man later det val inte bara tills nagon annan gor det at en...

Forhoppningsvis ar det ''bara'' nagon utomboende som kommer in pa natt och det loses med lasning pa natten + kod?

Men precis! Skulle jag få för mig att gå bananas med en banan i trappuppgången så skulle jag ju självklart städa efter mig. Nu skulle jag ju aldrig göra det alls, såklart. Men det är ju självklart att man tar reda på det man själv orsakar.

Det här sker inte nattetid utan mitt på dagen alternativt tidig kväll.
 
Mycket vanligt kan jag tänka mig, och inte heller något nytt fenomen, den sommaren för länge sedan när jag städade trappor, hände det jämt och flera gånger per dag. Inte särskilt trevligt med odören som uppstår, speciellt inte när det är 25 grader varmt och kvalimigt redan.
 
Men precis! Skulle jag få för mig att gå bananas med en banan i trappuppgången så skulle jag ju självklart städa efter mig. Nu skulle jag ju aldrig göra det alls, såklart. Men det är ju självklart att man tar reda på det man själv orsakar.

Det här sker inte nattetid utan mitt på dagen alternativt tidig kväll.

Hmm konstigt.
Oavsett vem det ar kan jag bara inte fatta varfor man inte stadar upp efter sig/sitt barn/djur?
Ush for folk...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp