@Chili - om du också vill ha en positiv historia.
Jag opererade bort min ena visdomstand i överkäken eftersom det fanns någon extra bit tand som gjorde att tanden inte kunde ta sig ned ordentligt.
Det första som hände när jag kom dit var att jag fick lugnande medel och sedan fick jag lägga mig ned en stund tills det började verka ordentligt. Sedan traskade jag stödd på två sköterskor till tandläkarsalen där de först fick ge bedövningskräm och lokalbedövning innan de gjorde ett snitt i tandköttet. Huruvida de delade tanden vet jag inte, men det tror jag inte att de gjorde.Kanske. Att få ut den gjorde inte ont men självklart så knakar det lite i skallen, den sitter ju ändå ganska hårt. Efter lite bändande var den ute och de sydde snabbt igen.
Jag upplevde proceduren som enkel och smärtfri. Jag har en enorm tandläkarrädsla annars men det lugnande medlet gjorde susen för mig. Det var inte ett dugg traumatiskt (jag låg och skrattade i tandläkarstolen när de sydde igen för ingen anledning). Jag upplevde det mycket lättare än att dra ut en vanlig tand faktiskt.
Du lär få med dig kompresser hem från tandläkaren som hjälper till att hålla munnen hyfsat fräsch, jag vet att jag sov av mig det lugnande med en sådan över såret. Munnen gjorde lite ont i kanske två dagar - området runt munnen var däremot en skön nyans av lila och gul. Mungipan hade dessutom råkat skava i tången de använde så där fanns en blåsa. Det var två dagar innan julafton jag gjorde det så det blev ett lätt julbord,
men annars tyckte jag det gick fort och smidigt!
Som tidigare föreslagits kan musik fungera bra - jag hade med mobilen och lyssnade på musik medans de bände loss tanden. Se också till att du har någon beredd att hämta dig om du vill ha lugnande under ingreppet! Och jag tror att om du är väldigt rädd så kan det vara bra att säga det så vet alla runtomkring att de ska vara extra sakliga och visa extra hänsyn.