Myzan87

Trådstartare
Det blev med lite kort varsel, bestämt att Kiruna blir min arbetsplats de kommande 6 månaderna. Och jag vet iprincip inget om Kiruna mer än det ligger i andra ändan av landet :D

Än så länge vet jag inte ens vart jag ska bo eller om jag behöver min bil där uppe. Detta fick jag reda på igår och jag börjar nästa vecka :crazy: Däremellan ska jag hinna med en 30års fest i Västervik. Aja, vi får se hur det går :p

I alla fall, ni som bor så långt upp, hur kallt har ni det? När går solen upp? Hur är kommunikationerna (buss?), mataffärer? osv. Basic för att kunna överleva. Läste att där var ett badhus, går det att motionssimma där efter jobbet exempelvis? Klädaffärer?

Sv: Kiruna

Bor inte i Kiruna men är född där och brukar vara där uppe rätt så mycket, så lite kan jag väl svara så länge.

Klädaffärerna i Kiruna har förökat sig ganska mycket senaste åren, nu finns nästan alla vanliga kedjorna där (typ Lindex, H&M, KappAhl).
Badhuset är helt nyrenoverat och jag har inte varit där sen dess, men det ser väldigt fint ut!

Du har den allra bästa tiden framför dig nu - vårvintern! Nu har väl Kiruna kommit ikapp tex Stockholm när det gäller solens uppgång och nedgång också.

Beroende på var du bor kan du nog klara dig utan bil, men jag skulle absolut ta med den så kan du ta dig ut i naturen mycket lättare och utforska alla underbara områden en bit från Kiruna.
Matbutiker finns det som på de flesta andra ställen småbutiker utspridda i stan och sen två stormarknader som ligger rätt nära varandra (ICA & Coop).

Senast ändrad:

Varför är det den bästa årstiden? Jag är i alla fall glad över att jag får vara där under den varma årstiden :)

Jo, det blir nog att bilen kommer med upp lite senare i vår. Tar ett litet tag att köra upp från Skåne.

Snön ligger kvar och solen kommer tillbaka (& börjar värma) vilket gör det till perfekt för skidåkning, eller bara gräva ner sig i en snödriva och njuta av solen.

Ska du jobba på LKAB?

Fixar jobber bostad åt dig?

Just nu är det -13 ute, vi har haft otroligt varmt här innan men nu började det frysa på igen. Solen gick upp vid halv sex, nu går vi mot midnattssol och sen till hösten går vi mot polarnatt.

Lokaltrafiken är helt ok, längre ut inte helt ok. Om du blir skriven i Kiruna får du dock åka buss för 100kr om året. Kiruna stad är så pass liten att det även är möjligt att promenera/cykla dit man ska. Mataffärer finns det gott om, dock enbart ica och coop. Annan typ av shopping gör man i luleå.

Badis är öppet till ca 20-21 på vardagar, absolut att du kan motionssimma där. Lite trångt ibland dock..

Det låter härligt :)

Nej, jag jobbar åt VRtrack som har hand om järnvägen där uppe. Jobbar som signaltekniker. :)

Ja, det är sagt så i alla fall. Jag och min kollega hoppas på att det blir en lägenhet där vi har tillgång till tvättmaskin. Det är trots allt 6 månader vi ska vara där och vi har ingen möjlighet att åka hem varannan helg bara för att tvätta och ta nya kläder.

Tack för informationen :)

Hur långt är det till Luleå? Går det exempelvis buss/tåg dit?

Ja, det är sagt så i alla fall. Jag och min kollega hoppas på att det blir en lägenhet där vi har tillgång till tvättmaskin. Det är trots allt 6 månader vi ska vara där och vi har ingen möjlighet att åka hem varannan helg bara för att tvätta och ta nya kläder.

Tack för informationen :)

Hur långt är det till Luleå? Går det exempelvis buss/tåg dit?

Det finns vissa typer av företagslägenheter (t ex Ullspiran som tömts på vanliga hyresgäster pga markdeformationer) och många företag hyr även hus av privatpersoner, så ni lär säkert få det bra. Känns lite som att är det en barack man har tänkt erbjuda måste man säga det specifikt;)

Det är ca 35 mil enkel väg till Luleå, går både buss och tåg dit men skulle rekommendera bil. Men för ett halvår duger nog Kirunas utbud bra, det är om man vill ha lite större utbud man måste ge sig iväg.

T ex handla i en häst och/eller foderbutik, ha fler klädaffärer, mer elektronik osv. Haparanda är också ett bra alternativ, där finns även våran närmaste IKEA. 13 mil från Luleå eller ca 37 mil från Kiruna.

Men som tröst så har vi fjällen utanför dörren:)

Ja, som sagt blev det lite hastigt och lustigt. Vi fick reda på det i tisdags och ska dit redan nästa vecka. Så det är lite tajt med tid. Men då kan vi kanske vara lite lugna :)

Man får vänja sig att inte ha allt så nära förutom naturen. Är det enkelt att ta sig från flygplatsen och inte till stan och vise versa?

Fjällen är fina att titta på. Det var länge sedan jag var där uppe. Har varit några gånger i Jokkmokk och semestrat rundor i fjällen när jag var mindre. Renar är alltid lika roligt att se! :D

Som du ser ovan har du en suverän administratör ;) på ditt nya jobb som kommer att svara på alla dina frågor och hjälpa dig på bästa sätt!!! :D

/Keb - utflyttad Kirunes

Ja det är enkelt, finns flygbuss och taxi (vilket är snordyrt). Resan tar typ 10 min med bil. En vänstersväng, följ e10n och så har du kiruna på höger sida om dig:)

Nej, jag jobbar åt VRtrack som har hand om järnvägen där uppe. Jobbar som signaltekniker. :)

Då är ju iaf LKAB väldigt beroende av er!

Tror du kommer klara dig bra där utan att behöva göra några akuta shoppingresor (om du inte vill). Skulle gärna vilja testa på att bo där uppe igen ett tag i vuxen ålder, får försöka fixa det någon gång ;)

Det finns vissa typer av företagslägenheter (t ex Ullspiran som tömts på vanliga hyresgäster pga markdeformationer) och många företag hyr även hus av privatpersoner, så ni lär säkert få det bra. Känns lite som att är det en barack man har tänkt erbjuda måste man säga det specifikt;)

Det är ca 35 mil enkel väg till Luleå, går både buss och tåg dit men skulle rekommendera bil. Men för ett halvår duger nog Kirunas utbud bra, det är om man vill ha lite större utbud man måste ge sig iväg.

T ex handla i en häst och/eller foderbutik, ha fler klädaffärer, mer elektronik osv. Haparanda är också ett bra alternativ, där finns även våran närmaste IKEA. 13 mil från Luleå eller ca 37 mil från Kiruna.

Men som tröst så har vi fjällen utanför dörren:)

Alltså förlåt för lite OT nu, men som skåning van vid närhet till allt så satt jag typ så här :eek: när jag läste avstånden. 37 mil till IKEA enkel väg! Och jag som tycker ca. 6 mil (för mig) iväg till IKEA här är ganska långt.:o Snacka om skillnad på perspektiv:laugh::D;)

Jag bor nära kusten och jag tycker Kiruna (köra upp dom 39 milen då) är rätt segt att köra till men har man ärende dität så går det bra.

TS: Brukar vara en bra festival på sommaren också :)

Alltså förlåt för lite OT nu, men som skåning van vid närhet till allt så satt jag typ så här :eek: när jag läste avstånden. 37 mil till IKEA enkel väg! Och jag som tycker ca. 6 mil (för mig) iväg till IKEA här är ganska långt.:o Snacka om skillnad på perspektiv:laugh::D;)

Haha, ja det är ganska stor skillnad! Jag var helt vilse när jag åkte taxi från arlanda till Sundbyberg och det innebar att passera x antal kommuner. Jag är van vid att det i alla fall tar 5-10 mil minst mellan "Välkommen till (...)"-skyltarna. Till Luleå är det tre kommuner man passerar på dessa 35 mil; Gällivare, Överkalix, Kalix :D

Och jag håller fullständigt med Karma om att det är segt att köra. Har bilat Stockholm- kiruna och det kändes nästan som att stäckan Stockholm-Töre tog kortare tid än Töre-Kiruna. Så fort man svänger av mot inlandet finns det bara tallar och renar att titta på.

Håller med om att vårvintern är den bästa tiden! Även om jag gillade polarnatten väldigt mycket. Saknar det nu efter jag flyttade "hemmåt" (söderut).
Jag klarade mig i 1,5 år utan bil där uppe. Visserligen hade jag en vän då som ibland lånade ut sin om vi skulle iväg på utflykter.

Det kommer vara väldigt ljust och gött när du är där uppe :). Varmt kommer det inte vara, den "sommaren" då jag var där hade jag fingervantar på mig hela tiden. Men du kan ju ta tåg/buss hit ner till kusten och värma dig lite på helgen.

Du klarar dig väldigt bra utan bil i centrum, men väldigt dåligt om du vill fara iväg på utflykter. Och det rekommenderar jag verkligen, det bästa med Kiruna är naturen!

Jag håller med om att sträckan Töre-Kiruna känns evighetslång. Dessutom är den en ökänd dödsväg (mycket smal, folk kör mkt fort), så jag tog tusen gånger hellre bussen/tåget om jag skulle till Luleå.

Som du ser ovan har du en suverän administratör ;) på ditt nya jobb som kommer att svara på alla dina frågor och hjälpa dig på bästa sätt!!! :D

/Keb - utflyttad Kirunes

Hon har varit till stor hjälp och jag tror vistelsen kommer gå rätt så smärtfritt. Förutom den biten där jag kommer längta hem till sambon, hunden, hästarna och övriga familjen :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka