Kingston - så dåligt rykte som alla säger?

Septicemia

Trådstartare
Jag bara undrar varför folk nedvärderar kingstonsadlarna så mycket?
Har själv ingen men om man ser till hur länge dessa sadlar har funnits i Börjes sortiment så måste de ju sälja ganska bra, man behåller ju inte en sadel som inte säljs.

Så, är det verkligen en dålig sadel eller är det bara "för att det är en kingston" man inte ska köpa en sån sadel.... ? :confused:

Sv: Kingston - så dåligt rykte som alla säger?

De kanske säljer bra men ändå inte är nåt att ha?

Jag har haft en sådan, den var kanon bra, men jag fick byta sedan då hästen musklade sig annorlunda. En bekant till mig har Kingstons allround och hoppsadel och är mkt nöjd med dessa.

jag har haft en allround (fick med i ett köp)

o ridit i dressyren.

allrounden var hemsk. glidig, obekväm. hård. o passade ej för övrigt hästen (så sadeln såldes direkt)
ful va dne också o va inte fin i färgen.

dressyrmodellen vet jag inte så mkt om, men den va iaf bättre än allrounden. (att sitta i) hurvida dom är för hästarna uttalar jag mig inte om.

Jag är emot lågprissadlar eftersom att de är tillverkade i dåligt material (därav priset) som ersätter naturmaterial.
Så man vet alltså aldrig vad man får!

Akustik skrev:
Jag är emot lågprissadlar eftersom att de är tillverkade i dåligt material (därav priset) som ersätter naturmaterial.
Så man vet alltså aldrig vad man får!

Jag har också tyckt som dig, men sedan började jag fundera lite och tänkte att det måste ju finnas åtminstone EN anledning till varför folk köper dom...

Därför att dom e billiga ?
Kan inte komma på några fler..

Denna typ av sadlar säljs enbart av två anledningar:

1. Tack vare att köparna är okunniga.

2. Tack vare att köparna inte har råd med annan sadel.

ecssory skrev:

det kanske gäller många, men långt ifrån alla..

En tjej i stallet hade problem att hitta en bra passande sadel till sin häst, hade ute sadelprovare från olika ställen och den som låg absolut bäst på hennes häst var en Kingston flat seat. Hon har haft den i 3,5 ( till 4 år nått sånt tror ja , osäker) och den är super fin fortfarande och passar hästen utmärkt. Dessutom är den underbart skön säger hon.

Och för att poängtera så har familjen tät ekonomi så en prestigesadel exempelvis hade itne varit något problem i deras fall, om itne två t.om. :smirk:

Vad jag har hört kan man bryta bommen själv på Kingston-sadlarna.
Har inte tittat på en Kingston i verkligheten, men andra sadlar i samma prisklass brukar vara sneda i stoppningen från början.

Håller med "ecssory" om varför dessa sadlar säljer så bra!

känner två st som har haft sånna, båda två blev tvingade av sina olika ridlärare att byta eftersom dem fick så total usel sits i dessa sadlar.
plus att den ena redan hade reklamerat sin flera gånger för att färgen inte höll sig så bra.

Du kommer alltid alltid få olika svar ang Kingstonsadlarna...en del har bra erfarenheter andra inte..så är det ju bara. Jag har aldrig haft några problem med Kingston...Inte hästen heller för den delen. Jag fick ingen sämre sits i den...

Jag har haft en Kingston dressyrsadel, och den var då bannemig inte konstruerad att rida dressyr i, om den öht var konstruerad att rida i! :confused:

Maken till obekväm sadel har jag aldrig varit med om, även om jag har en ganska bra grundsits (tror jag... :angel: ) så fanns det ingen som helst möjlighet att sitta vettigt i den. Man satt liksom uppepå hästen, utan någon som helst möjlighet till kontakt. Bred och flat i sitsen... :mad:

Så min åsikt är att de säljer för att de är billiga, och så lite mördande reklam från ÅF:s sida (Flatbacksadeln är ju t.ex. "för den kräsne ryttaren" :D ) Folk som köper dem vet inte riktigt vad en bra sadel innebär, om man får vara lite elak...

Senast ändrad:

Gissar att det bara är en myt skapad av någon som ej gillar Kingston sadlarna?

Jag har ridit i en flat och det var banne mig den obekvämaste sadel jag suttit i. Man hamnade verkligen ovanpå hästen sas.
Lädret var uselt, glatt och stelt och färgen var ful (gulaktig).

Om den passar till hästen är den bra.Det spelar ju ingen roll om man köper en sadel för 20 000 om den inte passar hästen.Låga priser kan innebära tex sämre kvalitet på läder men vårdar man sadeln väl så håller den längre.Så är det med allt.
Har inte haft just en sådan sadel men ridit i andra lågprisvarianter som jag hört varit betydligt sämre å de har minsann hållt :smirk:

lånar knapp.

3393868_12052005104136.jpg

skulle då inte vilja ha en sån åt min häst.
bossorna ser ut att vara väldigt dåligt konstruerade och korta och kan bara tänka mig hur stoppningen är.
sen är ju sadeln knappt framskuren - det är ju en hoppsadel :confused:
lädret ser inte ut att vara direkt bra kvalitet.

dessa är även de saker jag hört dåligt om om sadeln

ecssory skrev:

:bow: :bow: :bow: :bow:

Håller helt med, använder ma en sån skit-sadel på en hästrygg så borde man för sjutton inte få ha nån häst. Det syns ju till och med på BILD hur felkonstruerade dom är! :mad:

Bombrott kan hända vilken sadel som helst vid ovarsam hantering....

Så eftersom jag vet en unge som genom egen ovarsamhet lyckades bryta bommen på en BUTET, så har alla Butet dålig bom, eller???

Jag var och kollade på en ca. 1 år gamal kingston, och den såg fin ut vid första anblicken men när man började känna och klämma, uj, uj!

Man ska kolla att sadeln inte har trasig bom (vilket inte alltid syns utanpå) men då den skulle kontrolleras sprack den - alltså av ett vanligt tryck på fram/bakvalv och så från sida till sida!! :mad:
Hade säkert en påbörjad spricka sedan tidigare.

Om nu bommen är så spröd så är det kort och gott en skitsadel i mina ögon! Det kan ju vara ett "måndagsexemplar" men har inte hört mycket gott om dem...

Har hört att många zaldisadlar haft det problemet men även någon billig australiensk stocksaddle har spruckit!

Nä, det finns andra lågprissadlar med bättre "grundkvalite"!
Bättre en riktigt gammal kvalitetsadel än en ny billigsadel till samma pris...är min erfarenhet.

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
907
Senast: MissFideli
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
861
Senast: Lisen82
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
550
Senast: Ramona
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka