Gaia

Trådstartare
Vad använder ni för kindkedja?

Själv har jag "akademisk kedja". Tycker att den fungerar jättebra, den ligger stilla på sin plats även om den inte är sträckt, och är lite mildare än vanlig kindkedja utan att man behöver krångla med kindkedjetunnlar och sådant. Är dessuton lätt att "reda ut".:)

ak-kedja-sv.JPG

Sv: Kindkedja

jag har en vanlig kedja (dubbel länk) till spanska bettet och en enkellänkad till hackamoret.
sen har jag även en akademisk kedja, en sån som du, men känner inte för att använda den, känns otymplig tycker jag, sen funkar m in häst väldigt bra på det jag har så jag ser ingen anledning till att ändra

Förstår inte varför den skulle vara så mycket mildare:confused:
Så att du inte behöver tunnel?
Är det inte också metall?

Jo men bred o slät metall som ligger an med stor yta. Jag tycker oxå att en sådan ser och känns skönare. Lite klumpigt med tjock padding känns det som. Vill ha det där mjuka spelet i kedjan, den lägger sig så jämt runt hakan och det är något speciellt med den där gedigna släta metallen. O vanliga kedjor är så knöliga och smala.

Jag använder helst en vanlig dubbellänkad kedja, de är mer smidiga och formbara än den "akademiska". Tyckte den var ganska stel och otymplig, men det kanske berodde på min häst otroligt smala käke. Hon var iofs liten överallt...:angel:

Lusidor: Precis!

Dock kan nog vissa hästar ha det "för trångt" i kindkedjegropen så att den akademiska kedjan inte rikigt får plats, eller har för smal/liten käke som pinkys. Men den ligger kanon på mitt varmblod, och hon har inte speciellt bred underkäke.

Jag har en dubbellänkad kedja med läderfästen, en curbstrap av westernmodell egentligen, men den fungerar bra. Har också vanliga kandarkedjor, som inte används just nu, för den här ligger bättre tycker jag.

Jag har en helt vanlig kinnkedja (jo, det heter faktiskt kinnkedja och inte kindkedja :cool: ) till båda hästarna.

Immer

Jag har också en akademisk kedja, jag har inte ens prövat orginalkedjan jag fick med till mitt escuela bett för jag gillar verkligen den här!

Till gammelman har jag använt en slät kedja av den gamla militära typen (den ni kallar "akademisk"), det är den jag tycker han fungerat allra bäst på. Tyvärr har jag inte sett den i mässing vilket gör att till kandaret har jag haft en vanlig dubbellänkad kedja vilket har fungerat bra det med.

Jag har den som följde med till bettet eftersom den sitter fast i bettet på ena sidan. Man kan säkert byta ut den men då måste man böja upp haken först. Den är nog en helt vanlig enkel kedja.
Jag har en gummitunnel på för att få större anläggningsyta och därigenom göra den mildare.

Tristan, som alltid rids på stång, har en i läder med länkar i ändarna. Annars använder jag oftast helt vanliga enkla kedjor.

Min har en vanlig dubbel kinnkedja med tunnel. Jag har tunneln för att den känns mjukare och trevligare med den på. Och så kan han inte bli klämd av kedjorna på något sätt.

Vart har du fått den uppgiften ifrån? Den svenska översättningen har varit kindkedja i tal och litteratur så länge jag kan minnas. Har inte läst eller hört något annat någonstans (förrän nu). Lussan kallar den hakkedja eftersom hon tycker det passar bättre än kindkedja.
(Men du får kalla det vad du vill. Det ser bara ut som en felskrivning)
Jag har sett att några skrivit som du i flera trådar och faktiskt trott att det var felskrivningar)

Oj, jag har tvärtom nästan bara sett stavningen kinnkedja i "facklitteratur".

Kindkedja brukar det stavas i typ Min Häst, barnböcker och liknande "mindre kunniga" ställen...:o (Och skulle det användas i mer seriösa böcker så ger det ett lite oseriöst intryck i mina ögon.:( )

Kinn betyder ju haka, så det ordet är ju långt mer logiskt att använda än kind, för kedjan sitter ju inte i närheten av kinden. Men vill man absolut använda en svensk variant av ordet borde ju faktiskt hakkedja vara det mest korrekta.:)

Men kindkedja har väl aldrig varit rätt?

Kinnkedja ÄR det ursprungliga och korrekta benämningen, även om kindkedja blivit "normaliserat" med tiden.

Lite nyfiken,

På vilket sätt har du märkt att det fungerar bättre med en viss kedja?

Har inte ens funderat på att de kan inverka olika mer än skarpheten.

Lussan kallar den hakkedja eftersom hon tycker det passar bättre än kindkedja.

Även Lussan kallar den kinnkedja. Jag har tyvärr inte hennes bok, men kikade i den på biblioteket för några år sedan.

För mej har kinnkedja alltid varit den korrekta benämningen.

Immer

Lite nyfiken,

På vilket sätt har du märkt att det fungerar bättre med en viss kedja?

Har inte ens funderat på att de kan inverka olika mer än skarpheten.

Roligt med någon som lade märke till vad jag egentligen skrev. :)

På samma sätt som olika stångbett kan ge olika effekt påverkar kinnkedjan. De dubbellänkade ligger an på många olika ställen, medan "kronkedjan" är plattare och har en flatare anliggning. Det här märker jag gör skillnad i Rajens sätt att svara på bettet. Blir det för skarpt blir han orolig, drar sig undan handen och litar inte på bettet, eller så slår han emot det. Så att testa olika kedjor och också ha olika längd på kedjan har varit en viktig del för att få signalerna mellan hand och mun att fungera så bra som möjligt.

Unghästen har jag inte ridit så mycket på stång, idag var han dock ute med en balão-stång med en dubbellänkad kedja som är lite större i länkarna än de vi vanligen ser här. Det fungerade jättebra och jag uppnådde mitt mål - att lättare komma till eftergiften under uteritter så vi kan komma till positiv ridning istället för dragkamp. Men jag vill egentligen ha något mjukare så jag funderar på att göra en tunnel i läder till den.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
754
Senast: Angel
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
695
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 186
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp