Kimblewickbett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MoaEriksson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 9 374
M

MoaEriksson

Hej alla"
Jag har en fråga angående betsling. Jag har en otroligt pigg dam på 138,06 cm, som gäärna rusar mot hindren och galopperr fort, fort... Men jag fattar ju att om jag inte sätter stopp för det så kan det bara bli värre och värre. (En ovana kommer lättare än vad den går...) Jag har blivit tipsad om en rad olika bett bla: pessoa, kimblewickbett och pelham. Jag gillar inte pessoa och pelham funkar inte... Då återstår det bara bettet jag gillar mest: kimblewickbett! Men jag undrar om ni har nån "erfarenhet av just detta bettet? Rider ni på det, hur funkar det, hur och när andvänder ni det?

Jag rider dressyr minst tre gånger i veckan och kmr inte sluta med det...Men det hjälper liksom inte....

Och man ska ju inte betsla upp en häst bara för att den drar utan också för att man vill ha den där sista lilla detaljen...

Väääldig tacksam för svar :rofl:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kimblewickbett

jag har aldrig använt kimblewick bett, men jag rekommenderar i så fall gag. har du testat det?

Gag är ju inte alls ett trevligt eller snällt bett. Det är ju i princip likadant som pessoa, fast värre..

Jag tkr absolut att du kan testa kimblewick, fast målet borde ändå vara att kunna skippa ett skarpare bett tkr jag. Jag har haft det på min dam ca 3 veckor, sen kunde jag ta bort det. ;)

jag skulle rekomendra att du inte koppar själv utan alltid med tränare. och att tränaren får anpassa övningarna så att lydnad kommer i första rummet.

skulle rida på samma bett som i dressyren. någon typ av tränsbett. med åtdragen snokrem!

Jag har ett kimblewick som jag alternerar med emellanåt och för oss fungerar det jättebra.

Oftast har jag det när jag rider ut och jag behöver sällan använda den nedre tygeln. Fördelen som jag ser det är att jag slipper slita och dra för att han ska lyssna.

Dock har jag aldrig provat att hoppa med det.

jag skulle rekomendra att du inte koppar själv utan alltid med tränare. och att tränaren får anpassa övningarna så att lydnad kommer i första rummet.

skulle rida på samma bett som i dressyren. någon typ av tränsbett. med åtdragen snokrem!

Jag hoppar alltid med min hoppptränare! :D Bara! :d:laugh:

jag har aldrig använt kimblewick bett, men jag rekommenderar i så fall gag. har du testat det?

Har hört att det är väldigt skarpt...
JAg vill bara förhindra att hon drar så mycket som hon gör...:D

Har testat rakt-tränsbett tredelat oxh tvådelat, vilket hon inte gillade,.. men tre delat älskar hon:D men det blir väldigt dragigt, och jag har problem med min arm :S :crazy: så jag måste ixa detta på ngt sätt :) men tack för tipset! ska testas!

hon drar för att du tilllåter henne att göra det.
ännu mer viktigt om du har en skadad arm att få ordning på lydnaden, för din skull.
jag själv tycker det är viktift att man inte låter hästen ha en dragkamp med ens armar. utan att man finner styrkan i sitt säte. träna på gym och bli starkare i rygg och mage. handen håller i tygel, hand och arm ska inte använda kraft. det orkar man aldrig, hästen kommer alltid vinna.

men träna avbrott och igångsättningar. tempoväxlingar.

Vad säger tränaren?

hon drar för att du tilllåter henne att göra det.
ännu mer viktigt om du har en skadad arm att få ordning på lydnaden, för din skull.
jag själv tycker det är viktift att man inte låter hästen ha en dragkamp med ens armar. utan att man finner styrkan i sitt säte. träna på gym och bli starkare i rygg och mage. handen håller i tygel, hand och arm ska inte använda kraft. det orkar man aldrig, hästen kommer alltid vinna.

men träna avbrott och igångsättningar. tempoväxlingar.

Vad säger tränaren?

Jobbar som en DÅRE på allt du säger...:)
Och tränaren säger att jag kmr vinna. Snart.:grin: :p Men jag måste ha tålamod och väldigt envet!! :) Vilket jag är, Enveten :angel: Men att använda bettet tills hon lyssnar på mig, verkar vara ett bra tips, som jag fått av måånga måånga...;)

Vad är det som inte fungerar med pelham? Kimblewick, eller jaktkandar som det också kallas är ju precis som pelham ett stångbett bara att det har kortare skänklar.

Vad är det som inte fungerar med pelham? Kimblewick, eller jaktkandar som det också kallas är ju precis som pelham ett stångbett bara att det har kortare skänklar.

Det är hästen, som inte verkar gilla det...:p:angel:

Detta kan inte jag hålla med om. Vet måna hästar som hatar pelham men går som en dröm på KW. Bla är min en av dessa.

TS: Tycker absolut du kan testa KW. Men låt det inte bli en vana! Lycka till.

Detta kan inte jag hålla med om. Vet måna hästar som hatar pelham men går som en dröm på KW. Bla är min en av dessa.

TS: Tycker absolut du kan testa KW. Men låt det inte bli en vana! Lycka till.

Då är vi två...:)

Tack Så mycket'

*Lånar tråden liiitee :D * Om man inte ska ha kimblewicket jämt vad ska man då skifta med i början??

Min funkar inte alls på pelham eller jaktstång överhuvudtaget. Biter sig fast i bettet och blir helt stum i munnen. Div stångbett har därför kasserats för min del. En jaktstång och ett pelham har ju i princip samma effekt, mer än att jaktstången har mindre skänklar.

Blir min häst i perioder stark i hoppningen rids hon på tvådelat gag. Självklart med dubbla tyglar (som även pelham ska ridas på!) Det enda som fungerar på min madam. Men för det mesta bara vanligt tränsbett.

Du säger att du tränar dressyr och tragglar med det, men att det inte blir bättre? Då måste du ändra din ridning/träning och fokusera på rätt saker;)

Min häst tränas lydnad hela tiden, VARJE ridpass, även vid ev uteritt! Det handlar om disciplin, främst från din sida. Acceptera aldrig, ALDRIG att hästen lägger iväg och drar!Hästen smiter undan arbete när den drar och du tillåter det(den är inte dum vettu;)). Kan ju tillägga också att en skarpare betsling får sin rätta effekt först när hästen ordentligt genomriden och lydig i sig på vanlig bett. DÅ får man ut den rätta effekten (dvs finliret) på ett skarpt bett!

Senast ändrad:

Jag har mycket goda erfarenheter av KW på ponnyer som blir starka o naturligtvis även häst. Har testat alla bett du räknade upp o tycker att många blir mycket lugnare på KW o effekten blir då ingen dragkamp.

Tycker visst du ska prova KW o om det funkar så använder du det vid hoppning o sen har du ditt tränsbett vid de andra passen.

Jag har mycket goda erfarenheter av KW på ponnyer som blir starka o naturligtvis även häst. Har testat alla bett du räknade upp o tycker att många blir mycket lugnare på KW o effekten blir då ingen dragkamp.

Tycker visst du ska prova KW o om det funkar så använder du det vid hoppning o sen har du ditt tränsbett vid de andra passen.

Tack för tipset, låter bra!:banana:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 395
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 863
Senast: Vogue
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 798
Senast: _FiA_
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och... 2
Svar
25
· Visningar
4 577
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka