Kilbossor = "skurk"

alice

Trådstartare
Usch, fy, äckel, päckel, BLÄ!!! :eek: Nu har jag troligen sadelproblem... :cry: ...hade massören ute igår. Vi har ju haft våra turer med spänningar i halsen som senare fortplantat sig i ryggen. Nu var halsen helt ok. Dock hade hästen träningsvärk i bogen och manken pga att jag klättrat lite i sandtaget dagen innan. MEN precis bakom sadeln var hästen JÄTTESPÄND! :cry: Hästen visade TYDLIGT obehag när massören försökte, mycket försiktigt, lossa liiiite liiiiite på det. Massören, som är jäkligt duktig, funderade lite på om det kunde vara sadeln som var boven eftersom det var så precis bara där.
Då till sadeln; Det är en Kieffer Donau hoppsadel. Den är "normalstoppad" dvs det är lite "stuns" i bossorna. För ca en månad sen var den bra i bomvidden, men glappade lite baktill när hästen stod i stallgången. Nu för ett par veckor sen har jag börjat tycka att den börjar bli lite trång i bommen. Det är inte panik ännu men nu ligger sadeln jämnt an även i stallgången vilket ev kan leda till att den hamnar något i bakvikt vid ridning.
Kan det vara så att hästen får ont bakom sadeln pga att den nu trycker lite i bakvalvet? Kan det vara så att anläggningsytan är för lång/för smala bossor? Självklart behöver sadeln kollas upp av kunnig person men jag känner att jag behöver lite mer "kött på benen". Personligen börjar jag tycka att kilbossor verkar vara mer av ondo än av godo fast i detta fallet kanske hästen är behjälpt av en sadel med stora platta kilbossor som fördelar trycket bättre än Donauen. Donauen har ju ganska smala kilbossor. Eller är det så att hästen behöver rundbossor med kortare anläggningsyta? Hästen i fråga har lång (ngt för lång) rak rygg med normal manke.

//Alice

Sv: Kilbossor = "skurk"

Arrow fick ont där av att kilbossorna tryckte. Så det kan ju vara därför. Jag tycker att i dom allra flesta fall där hästen har ont i ryggen i området där sadeln ligger, så brukar det bero på sadeln.

Absolut!
Eller så var det ren skär träningsverk eftersom jag klättrat dan innan och hon bevisligen hade träningsverk i bog/manke. Varför kunde hon inte ha träningsverk i ryggen också då? Ryggontet satt inte under bakvalvet på sadeln utan strax bakom efter att bossan slutat.

//Alice

Har också funderat på kilbossors förträfflighet. Jag tror att de inte alltid är så bra. Eller att man har en sadel som är fel välvd för hästens rygg. Den kanske har en rygg som är mer svankig än rak, och då trycker ju kilbossorna om sadeln är för rak.

Ja, jag har köpt mig två sadlar med rundbossar nu, istället för kilbossor som han haft innan.... Hästen går otroligt mkt bättre faktisk. Och han har ganska rak rygg.

Rent allmänt bara..

En häst kan ju ha för svänd rygg för en sadel med kilbossir kanske, men det är väl fel att säga att det är dåligt på alla hästars ryggar.. ( :confused: )

En häst med svängd rygg kan jag förstå om den får problem av en sadel med rakare bom och kilbossor.. Jaa.. mer problem än vad en häst med rak rygg skulle få av en sadel med för svängd bom? eller ( inget är väl bra.. men det sistnämnda är väl bara att vikten inte blir fördelad på den anläggningsytan man önskar, men endå mer än om man tex riden barbacka ? )

Jag vet inte.. men jag har funderat lite. :smirk:

Centaur skrev:
Ja, jag har köpt mig två sadlar med rundbossar nu, istället för kilbossor som han haft innan.... Hästen går otroligt mkt bättre faktisk. Och han har ganska rak rygg.

mkt klokt gjort! din häst är evigt tacksam!

En liten (korkad) fråga bara...
Har jag förstått rätt om kilbossar är dom som är sydda till sin form, och rundbossar är dom som bara är stoppade och formade?

varför sånt snack om kilbossans varande??
Min häst är otroligt rak i ryggen och KAN inte ha annat än en sadel med kilbossa.
Nanni hur ser din häst ut över ryggen ? och så till sist om din häst var helt rak och den behövde en sadel med kilbossa , vad hände då?

Därför att ofta, inte alltid, ställer kilbossan till med mer besvär än den gör nytta. Har själv en häst med RAK rygg och har en hoppsadel med kilbossa (inte jag som passat till den). Har lagt på hästen en Prestige Top Dressage med rundbossa och den låg som ett smäck! Dock ska sadeln kunna följa med hästens muskelrörelser vid ridning och DÄR KAN kilbossan ställa till med bekymmer.

//Alice

min hästar har RAk ryggg.. välldigt rak rygg ,, men varför skulle han behöva kilbbossor som förstör han rygg??? sadlar med 4 punkttryck har jag ratat. sadeln jag änvänder är utprovad av BRA sadelutprovare som inte använder kilbossor .. villö gärna ha kvar min häst has arbete och inge stelhet i nacken,,,

Min pålla har sadel med kilbossor å det fungerar alldeles utmärkt..funkar mkt bättre nu efter att jag bytte till denna sadeln från en med rundbossor...blev en glad samarbetsvillig häst=0)

nanni skrev:
min hästar har RAk ryggg.. välldigt rak rygg ,, men varför skulle han behöva kilbbossor som förstör han rygg??? sadlar med 4 punkttryck har jag ratat. sadeln jag änvänder är utprovad av BRA sadelutprovare som inte använder kilbossor .. villö gärna ha kvar min häst has arbete och inge stelhet i nacken,,,

Ehhhh....du är säker på att du svarat till rätt nick?!?! :confused: Det var inte till "yven" svaret var menat?!?! ;)

Håller fö med dig ang kilbossor! Tror det gör mer skada än nytta. Lite nyfiken...vad för sadel m rundbossor fick du utprovad? ;) Undrar för mitt eget vidkommande....

//Alice

Absolut att det kan vara det! Det var kilbossorna som var boven till minhästs ryggont. Till synes tyckte vi allihop att sadeln låg bra, låg an överallt men i själva verket gav den tryck mot länden vilket gav honom ont imuskulaturen rygg/länd/kors :cry:

Efter 4 behandlingar hos ET i somras är han helt bra i ryggen. :bow: Har en sadel med rundbossor nu och den är perfekt för honom, en Prestige/Appaloosa Silver Star VSD, utprovad förstås! Skulle ALDRIG falla mig inte att köpa sadel och prova ut på egen hand!

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
907
Senast: Esmeralda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 276
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 712
Senast: Karamello30
·
Utrustning Jag håller på och rider in min häst och funderar över sadlar. Hästen : Liten och ganska kort manke Rund bred rygg Svagt böjd rygg som...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka