Kilberrry /Morningstar Irländare?

T

tashinajess

har en stall kamrat som har en irländsk stor D-ponny alt liten häst. En underbart söt alldeles kritvit :)

Eftersom det är en import irland och utan papper och mest troligt har den tagits in med flera import hästar.

Jag är jätte intresserad av att ta reda på stammar mm. så någon som vet något ?

Han har olika namn på olika värde handlingar (chip papper)

Kilberry Snowball
eller

Morningstar Magnum.

Även åldern är olika satt på de olika handlingarna.

Mest troligt är att han varit hingst länge, kanske har han gått på lösdrift eller tävlats? Det borde gå att få fram info, om han är "gradad"?
Jag själv hade tidigare en irländare med Grade A (dvs att den skulle ha gått de högre hoppklasserna i Irland, men om det gick det inte få fram något konkret bevis på)
Har tidigare stått på ridskola, vet ej vilken som importerade honom.

det jag fått fram är att Kilberry är ett ställe i Irland där man köper in hästar döper om och säljer vidare.
Vad jag fått fram om prefixet Morningstar är att det verkar vara ett galoppstall.

Spännande, någon som vet något


http://s126.photobucket.com/albums/p112/tashinajess/?action=view&current=Kilberryw.jpg
 
Sv: Kilberrry /Morningstar Irländare?

Jag vet att det verkar väldigt svårt att få nån information om det där Killberry-stället :p
Mejlade ett antal stall på Irland för några år sen och frågade om de visste nåt om Killberry men inget av stallen som svarade hade en aning om vad jag menade.
 
Sv: Kilberrry /Morningstar Irländare?

Nä, Kilberry är inget försäljningsstall, de är ett welshstuteri!!

Om en ponny har tävlat så står det i passet på ponnyn. Där står även vilken gradering en ponny har. Man kan även gå in på SJAIs hemsida och kolla hur många poäng en ponny har och vad den har tävlat för klasser och vem ryttaren var, så det borde inte vara några större svårigheter.

Varför ponnyn har olika handlingar kan jag inte svara på, men det verkar onekligen vara någonting skumt med det hela.
 
Sv: Kilberrry /Morningstar Irländare?

Har "hittat" ett resultat fran Ireland for en 148cm D-ponny "Morningstar Magnum", 22 September 2000, Cork\Kerry Charity Gymkhana. Inget ryttar namn men det finns en till 148cm ponny som heter Morningstar Madness riden av D. McNamara vid samma tävling.
Det finns ett Kilbarry Stud pa Ireland.
 
Sv: Kilberrry /Morningstar Irländare?

*KL*
Måste rätta mig själv. Kilberry är inte ett welshstuteri, jag blandade ihop det med Muskberry. Ursäkta mig!!

Kilberry har jag inte hört talas om.
 
Sv: Kilberrry /Morningstar Irländare?

Hälsa Kilberry och hans matte från Dutchie och hans matte! Söt kille och snäll och trevlig att rida! Min pålle o Kilberry stod i samma stall förra året. Vad jag tror är Kilberry inköpt till ridskolan från ett försäljningsstall i Skånetrakten. Vet ej om de i sin tur importerat honom eller ej. I övrigt tror jag att Kilberry, Morningstar och Munsborough (stavas det så?) är något liknande, d v s försäljningsstall på Irland som egentligen inte är uppfödare. Men jag kan ha fel. Lycka till! :)
 
Sv: Kilberrry /Morningstar Irländare?

Det jag funderat på är om Killberry egentligen är Kilbarry men när hästarna kommer till Sverige blir det något knas?
De Killberryhästar vi haft på ridskolan kommer alla från samma försäljningsstall i Skåne och hur pass stor koll de har på vad hästarna heter kan jag ställa mig tveksam till, ibland har ridksolan fått vänta flera veckor innan de fått namnen på hästarna som köpts.
Så skulle det kunna vara så att de på Irland säger Kilbarry och de i Sverige uppfattar det som Killberry? Har sett nån häst i trakterna här som heter Killbarry också.
 
Sv: Kilberrry /Morningstar Irländare?

Det är nog så att hästarna inte har några namn och att det därför tar lite tid innan ridskolan får namnen. Det är med största sannorlikhet ett försäljningsstall som köper in billiga oreggade och säljer vidare till ridskolor etc.
 
Sv: Kilberrry /Morningstar Irländare?

Tack alla för informationen om Kilberry snowball/ Morningstar Magnum :confused::rofl: ägare kommer säkert att bli jätte glad för all hjälp.

som någon skrev så är det intressant att han har två olika uppgifter beroende på vilka värde handlingar man går efter.
Tror själv att när man får hem ett gäng import hästar så är det lite si och så med vem som var vem mm, eller vilka som igentligen kom med på lastbilen från Irland.:crazy:

Ska hälsa Kilberrys matte :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kilberrry /Morningstar Irländare?

På Halmstads fältrittklubb finns en Killberry Trooper och Killbary Becky..
 
Sv: Kilberrry /Morningstar Irländare?

På våran ridskola finns det 2 st Kilbarry: sar. Dom heter Kilbarry Pinto och Kilbarry Hot Cake, och det finns ingen som helst likhet på dom! Pinto är kraftig och stor som en tinker, mycket hovskägg och väldigt snäll. "Kakan" är väldigt liten, "tunn". Dom är varnandras motsatser, om man säger så!
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp