Kieffer master

orion_x

Trådstartare
Är i tagen att köpa ny sadel nu, och testade några igår. Den som låg bäst var en ny kieffer master. Men är tveksam eftersom den lättade lite från ryggen bak när hästen gick, en det gick att åthjälpa med en tunn pad framtill vid manken. Frågan är då hur mycket en sådan sadel lägger sig. Man borde kunna rida med den så den sätter sig och sedan stoppa om den fram så den passar perfekt va? den är ganska mjuk i stoppningen nu från början så det borde gå. Vad har en sådan sadel för andrahandsvärde ungefär? den kostar 12600:- nu som ny, men är det en populär sadel som är lätt att sälja och hur mycket sjunker den?

Men ska nog testa lite annat med=) Men jag tyckte denna sadeln var urskön att sitta i.
Tacksam för massa svar :bow: ;)

Sv: Kieffer master

Har jag missförstått dig eller menar du att du har lagt en tunn pad endast framme vid manken? Har du gjort det kommer all din vikt läggas på det område du har padden. Ska man använde en pad ska man använda den under hela sadeln.

Om det är så att den tippar fram så provrid den med en tunn pad under hela sadeln. Förhoppningsvis kommer din häst muskla sig snart så den passar då. (om du köper den)
Om den är rätt bomvidd men lättar lite bak kan det vara så att den är för böjd i bommen för din häst, men det behöver inte alltid vara så att du inte kan ha den för det. Det beror på om din häst reagerar på det eller inte, men det kan ta flera månader innan din häst får ont av det. Så frågan är om du vill riskera det?

Andrahansvärdert på Kieffer är inte bra, har sett en hel del 1 år gamla Donau och Ludger Beerbaum som har gått för 5-6 000 och som är i bra skick. Det kan ha att göra med att folk är rädda efter alla skräckhistorier de har hört om att krokar (som man ändrar mellanrummet mellan bossorna med) skär in i hästen på nåt märkligt vis och att de lätt blir sneda i bommen, att många är sneda i bommen efter omvärmning etc.

Och ja, när an har ridit in den brukar man fylla på med stoppning eller byta ut stoppning och göra justeringar om det behövs och fylla på med lite mer stoppning fram, bygga upp den lite bak osv.

För att den skulle ligga perfekt så jag jag en tunn pad bara längst fram. Sadeln såg ut att ligga perfekt när vi lade på den men när han gick så lättade den från ryggen det kom jag runt genom att lägga en tunn pad längst fram. Sadeln låg med den djupaste delen i bra läge hela tiden. den tippar inte frammåt så man känner det. Men man kanske ska leta en begangnad då i första hand om de sjunker med 50% redan efter ett år :o . Det är högst oekonomiskt. men ska testa med en tunnare pad över hela idag då.

Har själv haft en Master (från -93 tror jag), en skön sadel så länge man skrittar men mig passade det absolut inte när det kom till ridning. Skickade mig fram över öronen på hästen genom sitt "för kvinnors bäcken anpassade" säte (jag vill gärna träffa den kvinna som stått modell för sadeln - Kyra?)

Jag fick till slut sålt min via sadelmakare, fick ut 6000 kr för den (såldes för 7500 kr) den var i extremt gott skick (använd endast ett par månader och då sparsamt).

Kieffer har ett dåligt rykte vilket jag hört både från användare och sadelmakare. Bör inte vara allt för svårt att hitta begagnad, var noga med att kolla bommen bara...

Hittade en fin, nyomstoppad Master på Blocket precis, 6500 kr (Halland). En annan Kieffer (Excellens tror jag) som är snarlik Mastern (tydligen) låg där också...

P.S Hör av dig om du vill köpa en begagnad originalgjord till Master (tre stroppar)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hoppas det finns någon som är riktigt duktig på olika ullstoppningar här! Jag har en superduper känslig, riktig prinsessa på ärten...
Svar
15
· Visningar
1 728
Senast: caballus
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 277
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag har fått stora problem med sadeln efter den stoppats om. Sadeln provades ut för 4.5 år sedan och den har aldrig orsakat några...
Svar
18
· Visningar
3 398
Senast: caballus
·
Utrustning Jag köpte en ny häst i slutet av augusti. Det är en väldigt grön 6-åring som saknade allt vad muskler heter. Han är glad och positiv på... 2
Svar
27
· Visningar
4 499
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 31
  • Bråkande hundar