Kieffer Lech profi

hjarterdam

Trådstartare
Kan Kieffer lech profi tänkas passa denna rygg?

2013-01-10100321_zps0479691a.jpg

2013-01-10100341_zps7d2c4a3f.jpg

2013-01-10100321_zps0479691a.jpg

Detta är en äldre modell kieffer wien som är för trång.
2013-01-17184145_zps7025e97a.jpg

Tar gärne emot så många kommentarer som möjligt så snabbt som möjligt då jag har fått ett riktigt bra pris på en profi men har inte möjlighet att prova. :crazy:

Sv: Kieffer Lech profi

Ingen som vet något om formen på bommen på Lech porfi?

Har haft en sådan för längesedan. Kanalen var åt helsike för trång och tryckte på hästens ryggrad. Kolla detta så du och din käre kuse inte får problem!!
Skulle hellre rekommendra en globus clic till en lite rakare rygg och i samma prisklass som en beg kieffer lech.. Å andra sidan kanske inte samma hantverk.. Men för att svara dig så hade min en normal bom och det var en rätt ädel häst.. Men den var en aning för stor för henne då hon var muskelfattig.

Kanalen vet jag måste breddas. Men min sadelmakare gör det för 300kr :)
Det som är så bra är att dom går att värma om!
Han har haft en globus Crincle som låg bra men som han vuxit ur men vill inte ha en ny då dom är så svåra att sälja.
Jäkla sadelträsk :cry:

Vet du vilken som är rakast av Lech profi och Wien?

Det ser ju ut som du behöver en rakare sadel än sadeln på bilden iaf. Den ser ju inte ut att ligga an ordentligt i bak och om den hade varit lagom i vidd så hade den ju legat an ännu sämre. :)

Har haft en sådan sadel som jag hade till flera av mina halvblod. Den är för raka ryggar, & tillåter även lite överbyggda ryggar.
Sitsen är inte hård, om man jämför med Stubben ex. Så det beror helt på vad man jämför med. Så kan du lösa den smala kanalen så köp den.
Den passar många typer av hästar :)

Jag förstår inte riktigt varför du svarar mig? Men det kanske va meningen att svara ts?

Jag kan inte tycka att det finns sadlar som "passar många typer av hästar". Det uttrycket tycker jag brukar förekomma på bl a hästnet, gärna kombinerat med en bild på en illasittande sadel. En sadel med rak bom kan ju liksom inte ligga lika bra på en häst med svängd rygg och tvärtom. Sen finns det ju sadlar som ligger lite mitt emellan som inte blir riktigt lika illa, men ändå inte helt bra.

Jo, wien är för svängd. Så hopplöst, för allt släpper bak eller trycker under sitsen.

Provade även en Albion legend k2 och den var också för svängd. Är style rakare?
Gud vad jag hatar sadlar. Någon som har förslag på sadelmärke/modell som kan tänkas passa?

Moon: Vet du om lech profi är rakare än Wien?

Jag förstår inte riktigt varför du svarar mig? Men det kanske va meningen att svara ts?

Jag kan inte tycka att det finns sadlar som "passar många typer av hästar". Det uttrycket tycker jag brukar förekomma på bl a hästnet, gärna kombinerat med en bild på en illasittande sadel. En sadel med rak bom kan ju liksom inte ligga lika bra på en häst med svängd rygg och tvärtom. Sen finns det ju sadlar som ligger lite mitt emellan som inte blir riktigt lika illa, men ändå inte helt bra.

Jag svarade Ts, inte dig.
Den sadeln som ligger på är inte den hon frågar om. Står ovanför bilden :)

Lech Proff. är rakare så därför skrev jag att den kan fungera.
Jag svarar på tråden utifrån "mina" erfarenheter...............många typer av hästar betyder inte ALLA. Det är inte för inte att denna modell har överlevt under alla år & att många använt den på sina hästar.
Nu ska vi inte märka ord utan fokucera på TS förfrågan................jag tro att

Lech Proff kan passa din häst.När du ändå ska bredda kanalen så kan man anpassa stoppningen efter höstens behov, då du ändå är i farten. Brukar ingå i en omstoppning:)

Du svarade på min knapp ;).

Men nej, jag skrev inte heller ALLA. Men jag har väldigt svårt att tro att det finns sadlar som passar många typer av ryggar, hästar är så olika och det finns så mycket som ska vara rätt när man provar in sadlar.

Liknande trådar

Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
262
Senast: Fiorano
·
Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
320
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 039
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bråkande hundar
  • Tuggbensfavoriter
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka