Kickande bustjej

G

grebbis

Vi tog över ett 17-årigt russ/shettis sto i helgen och har börjat hantera henne utifrån hennes förutsättningar.
Ett stort problem med henne är att hon sparkar så fort man kommer i närheten av rumpan på henne. Jag höll på med henne under en timmes tid idag och allteftersom gick det bättre och bättre. Till slut lyfte hon "bara" benet utan att kicka. Jag vill höra om någon har tips vad gäller kickande småpysar. Hur kan man göra för att få henne att sluta? Kanske någon har bättre ideer än de jag själv använder mig av? Hon verkar inte ha ont någonstans, men är känslig för beröring. Hon slår både i hagen och när hon är uppbunden. Eftersom hon är i extremt behov av verkning vore det bra om man fick av henne det beteendet innan hovslagaren kommer... I övrigt är hon i dålig kondition, svältfödd och skitig men otroligt mysig "framifrån". Jag tar tacksamt emot alla tips och råd :idea:

Sv: Kickande bustjej

Svårt att säga när man inte vet varför hon kickar . Är hon bakrädd? Ofog?

Vad jag kan utläsa på henne så är hon inte rädd eller osäker. Hon är en gammal bestämd dam som när vi inte låter henne vara ifred blir urförbannad helt enkelt. Var just ute och gav hästarna hö och skulle ta täcket. Blixtsnabbt drar hon mig en höger och går iväg. Hon vet när man är tillräckligt nära... Jag ville ändå ha tag på henne och då går hon ifrån mig och märkligt nog går hon i en cirkel runt mig med öronen bakåt, ögonvitan synlig och "läser" mig innan hon inser att jag inte blir rädd.... Jag utgår ifrån att hon är en icke-elak häst som är förbannad och trött på människor, vilket märktes extra tydligt igår när hovslagaren var här. Vi hade förberett oss på det jobbigaste, men hon var from och medgörlig som ett lamm!!!

Är det dummheter, så var snabb och kicka tillbaka, och ignorera bettendet i övrigt så långt det går.

Beteende kan bero på att hon inte har så mycket förtroende för människor om du säger att hon är svältfödd och i dålig kondition. Eftersom det är akut med verkning så måste hon ju sluta sparka, i och försig har nog hovslagaren knep för detta och så verkar det ju som du kommit en bit på väg... Hur gjorde du när du tränade henne. Jag hade föreslagit att ni fått henne i ordning och visat henne att människor kan vara snälla.. Det kan ta tid.. men hästar är inte dumma, de brukar både ge och ta. Ibland kan det vara nödvändigt att ta till "hårdhandskarna" Inte låter du en annan människa sparka till dig? Inte jag, jag sparkar tillbaka. Är man vänlig mot någon så väntar man sig vänlighet tillbaka varesig det gäller djur eller människor. Respekt för andra är inte medfött.

Ojojoj vilken utmaning med denna lilla bestämda dam :d Allt gick ju kanon med hovslagaren, hon börjar få lite "hull" och slår inte längre mot mig i hanterinen. Jag tror att hon förstått att jag är en bra människa som inte vill henne ont när hon hanteras. Dessutom tror jag att hon vet att oavsett vad hon gör så får hon inte pryl och jag blir inte rädd. Vad som dock kvarstår är att hon hela tiden "försöker". Så snart det är dags att göra något med henne förutom bortsa o pilla och sådär stryker hon öronen bakåt och höjer huvudet en aning. T.ex; hämta i hagen, ge mat, gå in i boxen etc. Ja, i stort sett varje gång jag ska "störa" henne. MEN, hon slår inte mot mig längre! Är jag ute o går med henne ska hon gå förbi ett par gånger och "måttar" mot mig. (Hon märker ganska snart att det inte blir någon vinning av hennes beteende och att jag är mer envis än henne, så det varar inte länge.) När stora tjejen hoppar upp på henne slår hon. När de kommer ut på fältet utanför huset viker hon benen och rullar sig. Som tur är kan tjejen hantera henne bra och det går bättre och bättre för varje dag. Värre är det med min lilla tjej. Hon är precis vettskrämd för hon vet att sparkande hästar kan betyda fara:( Annars måste jag medge att hon är enormt fin, vacker, duktig och lättlärd. En riktigt smart tjej :) ....till skillnad från mitt 5-åriga sto som har fölbeteende och inte har koll på sina ben för fem öre..... Men hon är så sööööt :love:

Kul att det verkar gå bättre och bättre. Man blir ju nyfiken, du har inga bilder som du vill dela med dig av? Kan vara kul att ha och jämföra med också om ett par år när hon är fullt igång och i hull! :)

Jo såklart jag har bilder! Ska bara försöka klura ut hur jag ska lägga upp dem:confused:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 008
Senast: Efwa
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama