Återigen, inte min arbetsplats. Jag pratar om konferenser, inom mitt yrke sker dessa inte på arbetsplatsnivå utan på sin höjd mellan yrkeskollegor, ofta dock inom diametralt andra branscher än min egna. Till dags dato har det nog aldrig hänt att någon ”firmafest” inte haft någon form av underhållning heller, vilket alltid varit mycket uppskattat och lett över naturligt till en kul fest/dans efteråt. Alla här måste vara oerhört intresserade av främlingars småprat helt enkelt, vilket förvånar mig. Jag känner typ ingen som faktiskt uppskattar det där på riktigt. Överlever och är mer eller mindre bra på det ja, men inte som i faktiskt uppskattar. Ibland har man ju tur och hamnar vid bra bord, men påfallande ofta inte...
Jag uppskattar betydligt mer en både ytligare (och ibland blir den djup och riktigt intressant om man får en god match med andra gällande ämnen) konversation än dansande och festande där alkohol får en huvudroll.
Jag är inte särskilt bra på det, men just konversation, på olika nivåer, med främlingar är den umgängesform som ÄR intressant.
(Klingar lite halvt illa med att just nu vara på Islay på whiskyresa med en massa främlingar. Intressanta (och mindre) konversationer med medmänniskor, men det är svårt att hävda att alkoholhaltig dryck inte skulle ha en huvudroll.
Fast detta är såklart frivilligt, till den grad att jag betalat en hyfsad andel av inkomsten för att få uppleva det.)