Kg eller ts?

Fengur

Trådstartare
Hej! Fick hem årets höanalys och skulle uppdatera kunskaperna inför räkning av foderstat. Det uppdagades då att jag troligtvis har räknat fel i många år =O Har alltid räknat per kg foder och inte per kg ts ? Hästarna har alltid haft mer eller mindre fri tillgång så har inte behövt tänka på ts-halten för magens skull. Säg mig, vilket är rätt?
 
det beror ju på vilken enhet som används i analysen. användeer man per kg ts blir det ju fel om du tar det värdet när du räknar per kilo foder.

I de analyser jag kikat på har värdet även mätts i per kilo foder, de siffrorna har jag räknat på.
 
Ja, i min analys har det angetts på båda sätten. Jag har då alltid valt att använda per kg foder. Hamnade i en diskussion idag om det här där en menar att man ska ta per kg foder delat på ts värdet. Tex om det per kg foder är 10 Mj och ts är 85 menar hon att man ska ta 10*0.85 för att få det "egentliga" värdet på fodret, att mj då är 8.5. Men enligt mig är det ju redan gjort när man får analysen serverad per kg foder också? Tex mitt foder innehåller 50 gram protein per kg ts, ts är 85 och protein per kg foder är angivet till 35. Då har de enligt mig redan tagit ts gånger proteinet. I mitt fall 50*0.85= 35

Tänker jag rätt?
 
Ja, i min analys har det angetts på båda sätten. Jag har då alltid valt att använda per kg foder. Hamnade i en diskussion idag om det här där en menar att man ska ta per kg foder delat på ts värdet. Tex om det per kg foder är 10 Mj och ts är 85 menar hon att man ska ta 10*0.85 för att få det "egentliga" värdet på fodret, att mj då är 8.5. Men enligt mig är det ju redan gjort när man får analysen serverad per kg foder också? Tex mitt foder innehåller 50 gram protein per kg ts, ts är 85 och protein per kg foder är angivet till 35. Då har de enligt mig redan tagit ts gånger proteinet. I mitt fall 50*0.85= 35

Tänker jag rätt?

Du tänker rätt. :-) (Poängen med att ange värden/kg ts är väl eg mest att det är lätt att jämföra olika partier grovfoder med olika ts-halt. Oavsett måste man ju räkna om till hur många kg foder hästen ska äta.)
 
Enda gången jag räknar i kg ts är när jag vill veta att hästarna får i sig tillräckligt mycket ts.
Annars är det värden i kg foder som gäller!

Annars tror jag det är som @Cheval_Elin säger, man använder det mest för att jämföra olika foderpartier
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 226
Senast: Indiana
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 735
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp