Kexiga hovar

S

Skrauti

Senast när hovslagaren skodde min häst så kallade hon hans hovar för kexiga ( altså mjuka som lätt går sönder ). Vet ni om det finns nåt som är bra att smörka på så att hovarna blir lite hårdare?
Kan väl tillägga att han har rätt små hovar som mest växer på höjden...

Sv: Kexiga hovar

Det finns nåt man kan ge dem i maten som gör att hovkvaliten blir bättre, kommer tyvärr inte på vad det heter just nu....:confused:

Du kan ge kosttilskott så som biotin, lr kiselgur. Det är olika på olika individer hur det funkar lr inte. Men på min häst, med mkt dålig hovkvalitet gjorde det under. Biotinet tar längre tid. Ska ges i typ 6 månader, för att verkligen hjälpa. Kiselguret har jag HÖRT ska vara mer snabbverkande. Men jag vet inte hur lång tid snabbverkande innebär. Jag smörjer även med vanlig matolja/rapsolja. Hela hoven, men speciellt kronranden. Typ masserar kronranden med olja, så att den är mju o fin, o inte torr o fnasig. Har varit på en kurs om hovar, å de sa att det är ju kronranden som är den viktigaste delen att sköta på hoven, eftersom det är den som gör att tillväxten fungerar som den ska. Slälvklart så ska ju hela hoven skötas bra, skos o raspas rätt osv. Förstå mig rätt:)

Detta är bara mitt tips, o mina erfarenheter. Alla har olika erfarenheter ang biotin o kiselgur. Men har man stora problem så kanske det är värt att prova.

Lycka till! O hoppas att det går bra:bump: :banana:

Biotion kan man ge, annars är det bästa allternativet att hästen får vistas mycket i hagen, på olika underlag och att du rider hästen allsidigt, mycket ridning i skogen tex.

En del ger sina hästar Enzion. Det har rykte om sig att ha en mera snabbverkande effekt än biotin och på vissa hästar ser man resultat efter 4 veckor, har jag hört. Själv har jag börjat med det och skall se om det fungerar. :p

Ok men finns det inte nått bra att smörja på, tex hovtjära eller nått?

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 563
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 599
Senast: super
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama