Ketchup + Bett = SANT!

SoffiProppi

Trådstartare
Fick tipset här att använda ketchup på smutsigt bett men det trodde jag aldrig skulle funka... :angel: Men reslutatet var helt otroligt!! :eek: Bettet var hur fint som helst, det enda jag får stå ut med är ketchup luktande fingrar.. :angel: Så ja, jag vill tipsa alla om att använda KETCHUP istället för Hööks bettrenare som kostar skjortan... :idea:

Sv: Ketchup + Bett = SANT!

ja det är klart. dom säger ju att om man lägger en gaffel i ketchup så "försvinner" den efter ett tag, dvs den löses upp!

Varför känns det helt plötsligt lite mysko att folk överhuvudtaget äter ketchup om det kan få gafflar att lösas upp...? :p

Det är ju samma myt som att tänder försvinner om man lägger dem i coca cola. Det enda som händer med tanden är att den blir brun.

Men gud vad bra! Det måste jag skriva upp någonstans :D

jag putsade ju rent mässingsdetaljerna på min spanska stång med ketchup och bakpulver. den blev som ny, titta!Före:

efter:

Det finns en enzym i ketchup som bryter ner oxidering och ärgningar i koppar. Bakpulver hjälper till för att det liksom "slipar" och så bubblar det så fint så...<:D

funkar de på mässingsbett också!?

:rofl: Det tog ett par rader in i inlägget innan jag fattade att det var bett ni pratade om och inte ett bett som blir efter ngn har bitit.

det tricket visade mamma mig när jag var typ 5 :D jag rengör alla rostiga saker (gamla pengar) samt bett med ketchup.
funkar super!

Varför känns det helt plötsligt lite mysko att folk överhuvudtaget äter ketchup om det kan få gafflar att lösas upp...? :p

Det är inte alls särskilt mysko - det är helt enkelt så att ketchup är ganska surt, och det är syran som både tar bort smuts, rost osv och som "löser upp" metaller (även om jag gissar att det tar ganska lång tid för en gaffel att helt försvinna....). De magsafter du har i din magsäck är BETYDLIGT surare och mer frätande än någon ketchup i världen, och skulle sannolikt göra en del skada på metallföremål (ffa föremål av oädla metaller). I det här fallet är magslemhinnan mycket tåligare än en gaffel!

jag putsade ju rent mässingsdetaljerna på min spanska stång med ketchup och bakpulver. den blev som ny, titta!Före:

efter:

Det finns en enzym i ketchup som bryter ner oxidering och ärgningar i koppar. Bakpulver hjälper till för att det liksom "slipar" och så bubblar det så fint så...<:D

Jag har använt det på mitt mässingsbett, men aldrig provar bakpulver. Går det på mässingsbettet också?

Tycker inte hästen att bettet smakar äckligt efter??:angel: Även om man sköljer av, menar jag...?:crazy:

det lär ju inte smaka mindre äckligt än bettrenare, eller svinto!
och som sagt man tvättar ju av det!:smirk:

;)

Usch, jag har ketchup-fobi :p
Får jag det på fingrarna så spyr jag nästan.
Jag vet, jättenormalt.

Liknande trådar

Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 023
Senast: Líf
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att... 2
Svar
20
· Visningar
5 933
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och... 2
Svar
25
· Visningar
4 577
Senast: AW
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 308
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka