Jag har haft utprovning av deras dressyrsadlar, och jag gillar att det finns så många olika typer att välja bland, och att det tas hänsyn till helheten av vad man som ryttare behöver ihop med hästen. Och förstås att vidd och stoppning kan justeras vartefter.
Efter sittbensavtryck fick jag prova tre olika typer av sadlar på bock för att sadelprovaren skulle få ett hum om vad jag gillade (med utgång i vilka modeller som hon bedömde skulle passa hästen). Det var en upplevelse för mig att verkligen kunna vara petig, att lära mig känna efter vad som kändes bra och var. Någon sadel blev mycket trevligare med lite utfyllnad under lillkåpan till exempel. Jag hade ingen aning om att jag hade ett kort bäcken, smalt som blir brett ganska snabbt. Jag vet att jag trivts bäst i smalare sadlar, men att de smalare ofta inte kunnat ge det stöd jag behövt under sittbenen har jag inte lagt märke till.
Efter det plockades ca 5 sadlar fram för mig att provrida. Först fick jag prova vad jag trodde jag ville ha - lågt bakvalv, små knästöd.. och insåg direkt att nej det här fungerade ju inte alls
Någon sadel kändes helt ok, någon tyckte hästen inte om, sedan kom Sadeln. Hästen visade direkt att den här är bra, och jag bara.. satt där. Med det menar jag att jag för första gången inte behövde spänna mig någonstans för att sitta bra, jag kunde slappna av, höftböjaren kunde äntligen slappna av.
Jag satt av så hon kunde toppstoppa sadeln lite där hon tyckte hästen såg ut att behövde lite extra, innan jag satt upp igen och bara japp. Det här är våran sadel. Dressyrmodellen med högst bakvalv och rejäla knästöd, som när jag sett den på hemsidan var en sån där ”aldrig i livet!”. Och från marken tycker jag fortfarande att den ser rätt.. mycket ut, jag gillar nättare sadlar rent estetiskt. Men känslan den ger är fantastisk, och för mig med ryggskada är den en förutsättning för att jag ska kunna rida. Och skillnaden den gjort för hästen? Han slappnar av bättre under ridning och har breddat sig fint över ryggen. Jag vågar säga att den här sadeln är det bästa jag kunnat ge honom. Även om jag är begränsad i hur ofta/sällan jag kan rida, när jag väl gör det så har han förutsättning att bära mig optimalt.