Kemnevall sadel

Islandshesten

Trådstartare
Hej!
Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har en/provat dem? Erfarenheter? Berätta allt, tycker de verkar så himla bra för hästen.🤩

Jag har haft utprovning av deras dressyrsadlar, och jag gillar att det finns så många olika typer att välja bland, och att det tas hänsyn till helheten av vad man som ryttare behöver ihop med hästen. Och förstås att vidd och stoppning kan justeras vartefter.

Efter sittbensavtryck fick jag prova tre olika typer av sadlar på bock för att sadelprovaren skulle få ett hum om vad jag gillade (med utgång i vilka modeller som hon bedömde skulle passa hästen). Det var en upplevelse för mig att verkligen kunna vara petig, att lära mig känna efter vad som kändes bra och var. Någon sadel blev mycket trevligare med lite utfyllnad under lillkåpan till exempel. Jag hade ingen aning om att jag hade ett kort bäcken, smalt som blir brett ganska snabbt. Jag vet att jag trivts bäst i smalare sadlar, men att de smalare ofta inte kunnat ge det stöd jag behövt under sittbenen har jag inte lagt märke till.

Efter det plockades ca 5 sadlar fram för mig att provrida. Först fick jag prova vad jag trodde jag ville ha - lågt bakvalv, små knästöd.. och insåg direkt att nej det här fungerade ju inte alls 😂 Någon sadel kändes helt ok, någon tyckte hästen inte om, sedan kom Sadeln. Hästen visade direkt att den här är bra, och jag bara.. satt där. Med det menar jag att jag för första gången inte behövde spänna mig någonstans för att sitta bra, jag kunde slappna av, höftböjaren kunde äntligen slappna av.

Jag satt av så hon kunde toppstoppa sadeln lite där hon tyckte hästen såg ut att behövde lite extra, innan jag satt upp igen och bara japp. Det här är våran sadel. Dressyrmodellen med högst bakvalv och rejäla knästöd, som när jag sett den på hemsidan var en sån där ”aldrig i livet!”. Och från marken tycker jag fortfarande att den ser rätt.. mycket ut, jag gillar nättare sadlar rent estetiskt. Men känslan den ger är fantastisk, och för mig med ryggskada är den en förutsättning för att jag ska kunna rida. Och skillnaden den gjort för hästen? Han slappnar av bättre under ridning och har breddat sig fint över ryggen. Jag vågar säga att den här sadeln är det bästa jag kunnat ge honom. Även om jag är begränsad i hur ofta/sällan jag kan rida, när jag väl gör det så har han förutsättning att bära mig optimalt.

Hej!
Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har en/provat dem? Erfarenheter? Berätta allt, tycker de verkar så himla bra för hästen.🤩
Öh. Jag har inte provat dom. Men jag använder en väldigt kunnig sadel utprovare som säger samma sak; sadlarna är gjort på Santa Cruz fabrikken. Bara så man vet vad det är man köper. Hon kanske är väldigt duktig på att anpassa och prova ut sadlar, men jag vill inte betala dom pengarna för en re-branded Sanra Cruz. Blir Lite kejsarens nya kläder och det är faktiskt något som stör mig att många av dessa som hyllar dessa till himlen inte verkar berätta detta för folk. Som konsument inom hästvärlden är detta lite ett allmänt problem. Man får betala hudlöst för saker bara för man har häst. Jag vill iaf veta vart saker jag köper tillverkas. Och jag undrar lite varför man skall köpa en sadel genom henne då? Om man inte bara kunna prova ut santa Cruz istället? När folk har ställt denna frågan till henne får dom väldigt luddiga svar.

Öh. Jag har inte provat dom. Men jag använder en väldigt kunnig sadel utprovare som säger samma sak; sadlarna är gjort på Santa Cruz fabrikken. Bara så man vet vad det är man köper. Hon kanske är väldigt duktig på att anpassa och prova ut sadlar, men jag vill inte betala dom pengarna för en re-branded Sanra Cruz. Blir Lite kejsarens nya kläder och det är faktiskt något som stör mig att många av dessa som hyllar dessa till himlen inte verkar berätta detta för folk. Som konsument inom hästvärlden är detta lite ett allmänt problem. Man får betala hudlöst för saker bara för man har häst. Jag vill iaf veta vart saker jag köper tillverkas. Och jag undrar lite varför man skall köpa en sadel genom henne då? Om man inte bara kunna prova ut santa Cruz istället? När folk har ställt denna frågan till henne får dom väldigt luddiga svar.

Är det bara så att de är gjorda på samma fabrik? Menar alltså om de endast är gjorda på samma fabrik så kan det ju ligga mycket mer forskning exempelvis bakom kemnevall sadlarna? Att de inte görs på samma sätt så att säga men på samma ställe. Eller tillverkas de efter samma princip? Har inte någon koll på santa cruz sadlar. Men har bara hört om nöjda kemnevall kunder och hur mycket de hyllas, men aldrig hört någon lyfta santa cruz i taket. 🙈 Förklara gärna, av nyfikenhet. 😊

Är det bara så att de är gjorda på samma fabrik? Menar alltså om de endast är gjorda på samma fabrik så kan det ju ligga mycket mer forskning exempelvis bakom kemnevall sadlarna? Att de inte görs på samma sätt så att säga men på samma ställe. Eller tillverkas de efter samma princip? Har inte någon koll på santa cruz sadlar. Men har bara hört om nöjda kemnevall kunder och hur mycket de hyllas, men aldrig hört någon lyfta santa cruz i taket. 🙈 Förklara gärna, av nyfikenhet. 😊
Som jag har förstått det är det samma sadlar bara modifierat av kemnevall. Dvs samma bom, läder etc.men jag kan inte säga 100% exakt hur det går till. Är ju inte så att dom vill delge den informationen. 😊 min hypotes är lite att det mer handlar om att man försöker bli bättre att prova ut rätt sadel till rätt häst och ryttare. Att kemnevall är duktig på att prova ut och det inte handlar om sadlarna i grunden, men att alldeles för många såkallade sadelutprovare är märkbundna och inte duktiga nog på sitt yrke.

Jag har flera exempel runt mig vart folk tror dom har "provat ut sadlen" för dom har haft ute någon klåpare en gång i tiden som sagt att sadeln passar. Men även jag kan se att sadlen ligger totalt uselt på hästen. Sen finns där ju fall vart det inte syns med blotta ögat och man tror sadlen borde passa men inte gör det. Såklart att det blir en aha upplevelse när man då får en sadel som passar till hästen.

Om det nu är så att Kemnevall är byggda på samma bom som SC så hoppas jag att man förbättrat kvalitetstänket rejält med tanke på hur ofta man ser SC-sadlar som är sneda i både bom och montering. Har ingen egen erfarenhet av Kemnevall mer än att jag blivit rekommenderad att kolla på deras utbud. Däremot vet jag en tjej som fick en Kemnevall utprovad där hon senare reklamerade pga just sned bom.

Jag är mest skeptisk pga att de marknadsförs stenhårt av återförsäljare. 😅
Håller med dig. Det är alldeles för sektigt för min smak. Sen är jag lite skeptisk till hållbarheten i jämförelse med märken som Amerigo, Equipe, Prestige mfl. Jag jobbar som förmedlare och utprovare och tar inte in Santa Cruz-sadlar just för att de ofta är skeva. Kollade en kundsadel bara häromveckan från SC som var helt olika i bossorna.

Jag är efter snart 6 månader supernöjd med min.
Första sadeln där jag bara sitter rätt, utan att hamna konstigt eller behöva spänna mig. Första sadeln där min strulande rygg gör mindre ont efter ridning än innan.

Sen kanske det finns andra märken/modeller som skulle uppfyllt samma om någon med samma kunskaper hjälpte till att ordentligt prova ut sadel efter mig och inte bara efter hästen.

Angående var den tillverkas så någonstans måste de ju tillverkas någonstans. Ett litet svenskt märke kan ju liksom inte ha en egen fabrik direkt, då hade det blivit ännu dyrare. Enligt återförsäljaren har de haft väldigt få reklamationer pga felaktigheter, men jag har ingen fakta mer än hens ord på det.

Hållbarhet över tid vet man ju inte förrän de hunnit finnas några fler år, tyvärr.

Precis! Som @Fiorano säger, det är som en sekt.
Och konstigt nog kan min häst vara mjuk i ryggen med annan sadel 😉
Tycker samma sak, och blev faktiskt irriterad när jag ser hur stenhårt tex SHR promoter dessa. Tycker hon skriver många bra inlägg på sociala medier, men har varit där med min häst och var väl inte direkt impad. Hennes "skada" (muskulärt i ryggen) blev 10 gånger värre efter behandling där. Istället började vi åka till kliniken till den kiro dom samarbetar med (JL) och tog ut egen i stallet några gånger med. DET Gjorde skillnad. Samma med en stallkompis häst, som blev "utdömt" på SHR, men hästen fungerade hemma och dom hittade inte alls såna saker på klinik. :crazy:

Just biten med anpassningen mot ryttaren tror jag de är bra på men sen är väl allt byggt på samma bom? Jag tittade på dem när jag skulle byta nu, efter att jag insett att det inte skulle gå att hitta något begagnat med mina höftproblem och min förhållandevis breda häst. Så det blev en nytillverkad kompromiss (hästen fick sin bom och bredd, jag fick nöja mig med att sadeln sticker iväg lite mer mot allround än dressyr för att ge plats för mer böjda ben), men inte från varken Kemnevall eller ErgoX2 som var de märken jag tittat mest på.

Det fanns en lång tråd om just detta på facebook. Jag minns inte exakt allt men det var något med Colberts bomsystem som dom använder och något samband med santa cruz. Måste ju vara fler än jag som läste den.

Just biten med anpassningen mot ryttaren tror jag de är bra på men sen är väl allt byggt på samma bom? Jag tittade på dem när jag skulle byta nu, efter att jag insett att det inte skulle gå att hitta något begagnat med mina höftproblem och min förhållandevis breda häst. Så det blev en nytillverkad kompromiss (hästen fick sin bom och bredd, jag fick nöja mig med att sadeln sticker iväg lite mer mot allround än dressyr för att ge plats för mer böjda ben), men inte från varken Kemnevall eller ErgoX2 som var de märken jag tittat mest på.

Dom använder ju samma system som Ergo eftersom det kommer därifrån dvs anpassningen mot ryttaren. Det är bra att fler märken gör det , tycker jag iallafall.

Dom använder ju samma system som Ergo eftersom det kommer därifrån dvs anpassningen mot ryttaren. Det är bra att fler märken gör det , tycker jag iallafall.

Ja det tycker jag verkligen, det gör ju oerhört stor skillnad om sadeln passar ens bäcken. Jag har inte alls lika ont nu som tidigare, även om de skador som finns där gör att helt bra blir det inte.

Det fanns en lång tråd om just detta på facebook. Jag minns inte exakt allt men det var något med Colberts bomsystem som dom använder och något samband med santa cruz. Måste ju vara fler än jag som läste den.
I vilken grupp? Har inte sett detta. Tar gärna länk i pm 😊

Sökte på FB bara på "kemnevall santa cruz" och valde inlägg, hittade inte den tråden (ligger nog i nån grupp) men däremot ett inlägg från 2021 där det stod: "Vill tipsa er om Anna Kemnevall equipment coach. Hjälper dig att prova ut en sadel som passar. Hon designar även egna sadlar numera tillsammans med Santa Cruz! Här är en av hennes egendesignade sadlar."

Ja, de använder i princip samma utprovningssystem som Ergox2 men det varierar hur duktiga de är på att prova ut. Har en utprovad Ergo hängande som jag inte kan rida i för att jag får ont i ryggen.

Sökte på FB bara på "kemnevall santa cruz" och valde inlägg, hittade inte den tråden (ligger nog i nån grupp) men däremot ett inlägg från 2021 där det stod: "Vill tipsa er om Anna Kemnevall equipment coach. Hjälper dig att prova ut en sadel som passar. Hon designar även egna sadlar numera tillsammans med Santa Cruz! Här är en av hennes egendesignade sadlar."

Nä det var nyss i forumet sadelsnacket. Eller nyss.. typ någon månad sedan.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
717
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 471
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 236
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
822
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Budget
  • Te-samo-far, vad är det?

Hund, Katt, Andra Djur