Kemisk kastrering

Pathmaker

Trådstartare
En liten fråga angående kemisk kastrering

Vi går i tankarna att sätta ett chip på vår labbe då han är totalt ohanterbar när en tik löper i närheten. Några bekanta har chippat sina hundar men en av dem har börjat klia sig efter det här. Är det någon som vet eller känner igen det här? Kan hundarna få klåda efter att ha blivit kemiskt kastrerade?

Sv: Kemisk kastrering

Jag övervägde först att chippa, men sen tog jag mitt förnuft till fånga och kastrerade.

På ett fåtal hundar jag vet om har chippet inte gjort någonting, medan på andra har det hjälpt på vissa beteenden. Jag vet inte om klåda är särskilt vanligt, men hormonerna styr det mesta ;) Själv kan jag tycka att det är lite lurigt med hormonpreparat.

Chipp tar en tid innan det verkar. Att kastrera en hund för att få till en beteende förändring är ganska dömt att misslyckas, Beteenden förändrar man genom uppfostran o träning.

Det tar ett tag innan både chip och kastrering verkar. Hormonerna minskar efterhand/går sakta ur kroppen. Och sen är det inte säkert att det blir någon förändring på en vuxen hane som redan har lärt sig vad den "goda doften" betyder. Samma sak gäller om en hane är aggressiv mot andra hanar, det kan bli både samma, sämre och bättre när man kastrerar. Inga garantier alltså. Det som däremot kan hända är att andra hanar uppfattar din hane som ett "det", antingen vet inte riktigt vad han är eller uppfattar t o m honom som om han är en tik. Jag kan säga att min gamle hane är helt säker på långt håll om han möter en okastrerad hane eller kastrat/tik.

Fast även om man har en väluppfostrad hane som uppför sig i närheten av löptikar kan det ändå vara lugnast och skönast för både hanhund och ägare om hunden kastreras. Om hunden ändå inte ska gå i avel så varför inte försöka?
Värre lär det iaf inte bli.

Till TS
Min mors hund fick sprutan, men den hjälpte föga, han hade det iaf väldigt jobbigt när grannens tik (mina föräldrar umgås mycket med ägaren till tiken) löpte. Mamma bestämde sig iaf för att kastrera honom på 'riktigt' och det blev ett väldigt bra resultat, hunden bryr sig inte ens när tiken höglöper. Vilket är en stoooooor skillnad från innan.

Visst kan det bli värre. Biverkningar/komplikationer av kastrering är inte speciellt trevliga eller ens ovanliga.

http://showdogsupersite.com/kenlclub/breedvet/neutr.html
http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTermHealthEffectsOfSpayNeuterInDogs.pdf

Tikar:
http://www.avma.org/onlnews/javma/mar10/100301g.asp

SVFs syn på saken:
http://www.svf.se/sv/Sallskapet/Sma...gaende-kirurgisk-kastration-av-friska-hundar/

Varför skulle det vara lugnast/skönast för mig eller mina hanhundar att de skulle vara kastrerade?

Om hanen är tydligt störd av löptikar så är det väl troligt att det blir lugnare för hunden och ägaren att vara kastrerad.

Min hanhund är väldigt väluppfostrad och jag har även tik, han uppför sig utmärkt och vet vad man får och inte får göra. Men runt höglöpet är det iaf väldigt jobbigt för honom trots att han är lydig, då har jag valt att han får bo hos min mamma dom dagarna. Trots att han gör som jag säger så blir det andra problem, han slutar äta tex, vilket är extremt dåligt för min hund då han är i smalaste laget och väldigt svår med mat öht. Löp hjälper inte till om man säger så :cool:
Han har jag valt att inte kastrera pga att jag tyckte att han blev lite 'harigare' när jag testade kemisk kastrering. Men som sagt, kan lösa det på annat vis.

Tycker ändå att om man har en hund som tydligt störs av löptikar och det är jobbigt ofta, har större 'biverklningar' av att vara kvar som okastrerad än tvärtom. Sen finns det ju en risk med allt.

Om man tänker på TS fall, rekomenderar du då att hon inte ska kastrera?
Många har svårt att kontrollera sin hund, tyvärr, allra helst en kåtbock till hund, det är inte alltid tipset 'gå till bruksklubben' hjälper har jag märkt.

Hur du gör är din ensak, vad TS skall göra kan bara hen besluta om. Själv har jag inga problem med att ha intakta hanar o tikar tillsammans. Har man hundar som mår dåligt pga löp så kanske man skall fundera på om de har i avel att göra öht.
Mitt råd till TS är att uppfostra sin hund o låta honom umgås med riktigt bitchiga tikar.
Min förra tik användes som uppfostrare av kåta hanhundar i träningsgrupp/bekantskapskrets, hon vägde ca 13 kg o satte kåta hundar på 50 kg o + på plats. Hon skulle inte kunna paras annat än om hon varit fastbunden i en parningsvagga.

Hur du gör är din ensak, vad TS skall göra kan bara hen besluta om. Själv har jag inga problem med att ha intakta hanar o tikar tillsammans. Har man hundar som mår dåligt pga löp så kanske man skall fundera på om de har i avel att göra öht.
Mitt råd till TS är att uppfostra sin hund o låta honom umgås med riktigt bitchiga tikar.
Min förra tik användes som uppfostrare av kåta hanhundar i träningsgrupp/bekantskapskrets, hon vägde ca 13 kg o satte kåta hundar på 50 kg o + på plats. Hon skulle inte kunna paras annat än om hon varit fastbunden i en parningsvagga.

Det är ju extremt vanligt att hanhundar slutar äta och liknande när det är höglöpande tik nära. Nu pratar vi också om att dom är i samma hushåll.
Jag har aldrig sett okastrerad hane och höglöpande tik bekymmerslöst bo ihop under dessa dagar om dom inte ska paras då. Har du?
Min hane bryr sig inte under hela löpet förutom dessa dagar, och då fortfarande så vet han vad han får och inte får. Men man märker att han är störd och aningen stressad, rent naturligt så vill han något helt annat än det han är lärd att göra.
Och du behöver inte oroa dig, han är ingen avelshane och kommer inte heller bli det. Men det beror inte på hans temperament.

Sen tror inte jag det spelar någon roll om hanhunden har umgåtts massor med bitchiga tikar, när han sen träffar en tik i höglöp så är det en helt annan sak.

Min skulle aldrig försöka sig på en tik som inte höglöper. Även fast han inte umgåtts med bitchiga tikar. Men en höglöpande tik med dimmiga ögon som trycker muffen upp i ansiktet på honom, ja då är det även hormoner och annat som rinner till.

Sen fattar jag inte, det jag sett av din hund så kan ju den inte ens umgås med hund av något kön alls?

Ja det har jag eftersom jag haft både tik o hane/hanar ihop utan problem, dock aldrig mer än en tik samtidigt.
Enda kruxet har varit att hanhundarna blivit mer vaktiga över "sin" tik gentemot andra hanhundar på promenader.
Jag har några vänner/bekanta som är uppfödare, de har både hanar o tikar tillsammans utan problem.
Nuvarande hunds nattis är på en brukskennel, där finns både hanar o tikar, inga problem. Naturligtvis får de aldrig vara ensamma tillsammans utan uppsikt.

Btw så var den bitchiga tiken som kåta hanhundar fick träna på självklart löpandes, annars hade det ju inte varit någon vits med det. Hennes höglöp varade ca 12 - 16 timmar så det var inte så svårt att planera in.

Så du har höglöpande tikar med hanar utan problem? Även kennlar? Låter väldigt märkligt i mina öron. Trodde det blev mycket tjuvparningar då.
Jag känner och umgås med ett par uppfödare och även om dom har bra pli på sina så måste dom hålla i sär dom under löpet, trodde det var lite självklart.

Som sagt, min hane kan vara utan problem med löpande tikar, men inte med höglöpande. Och jag får jämt höra hur snäll och duktig han är som klarar av det så bra. Men jag har aldrig tyckt det varit konstigt, han har växt upp med tikar och därmed fått lära sig hur man uppför sig.

Men nog måste det vara vanligt att det blir jobbigt för hanhunden under höglöp? Det är ju helt naturligt kan man tycka. Jag tycker mig se att det blir något helt annat som driver honom då, även om han trots allt lyder, men jag tycker mig se att det riktigt 'krockar' i huvudet på honom. Och nu snackar jag om dom 3-4 dagarna när tiken är i höglöp, inte bara löpet innan.

Är det inte mer konstigt när okastrerade hanhundar kan utan problem umgås med höglöpande tikar utan att blinka och utan att vilja para? Har dom en så tydlig på och av knapp. Låter fantastiskt. Fast.. hur sjutton blir det då valpar.. kan man undra.

Men ja, vi kan ju disskutera detta i evighet. Varken du och jag verkar ju då ha något problem med hanhund och löptikar. Men Ts har ju det och kastrering kan ju hjälpa. Dock tycker jag det har verkat som en riktig kastrering fungerar mycket bättre än kemisk.
Dock var det ju inte ens det hon frågade om egentligen. Men vi snöade väl i väg lite.

Senast ändrad:

De hanar jag har haft som gått i avel har fått åka på semester till tiken, blir förmodligen samma med nuvarande, inte helt ovanligt hos vallhundar, iaf BCs.

Ja vi snöade in lite, hoppas TS har överseende med det.;)

Men tycker du att en hund som min hane, som uppför sig väl med löptik, men blir bekymrad och äter dålig under dessa dagar är kasst avelsmaterial bara därför?
Om man skulle rensa ut alla hanar som inte kan gå helt problemfritt med löptikar blir det nog inte många kvar ;) (nog för att det skulle behöva rensas lite iofs)

Vi kastrerade en av våra hanar nu i somras eftersom han klådde upp vår andra (mindre, yngre, nyare) hane så fort något blev "fel", t.ex. om det blev mycket uppståndelse utanför hundgården så gick han och dängde den lilla. Däremellan var de bästa vänner, men gick inte att ha det så såklart.

Att vi valde just chip var för att han hade ändå ett värde för aveln och om nu detta beteendet bara var för alla de stora förändringarna som hade skett i hans liv ville vi se om han kunde få en viloperiod och sedan gå tillbaka till att vara sig själv.
Kan tillägga att han aldrig har haft problem med löptikar, men var så jäkla gnällig när tiken löpte som värst (inte konstigt direkt, men ändå) att han bodde hos grannarna då några få dagar eller så åkte tiken bort några dagar. Detta var varianten "avsky-alla-andra-hundar" tik under löp men det fanns ju en dag då hon var villig...

Vi hade hundarna åtskilda under 4 veckor för att preparatet skulle verka och i början fungerade det riktigt bra! Märktes att han mådde bättre överlag och han har inte haft några problem med den lilla hunden sedan dess.
Men det gick nog kanske en månad till så bett han mig utan provocering och efter det har han inte bott hos oss. Märks att han är "spooky" överlag och även hos grannarna där han sover nu där det inte har varit problem innan har han samma problem som här (t.ex. om man rör sig fel i sängen när han ligger där blir han arg och morrar ifrån innan han går, om man sätter sig i soffan när han ligger där kan han bli grinig morra och gå därifrån, vissa dagar kan man knappt titta på honom utan han reser ragg osv.) Helt enkelt så är det ända stället han fungerar och verkar må bra är under jakt.

Den kemiska kastreringen kan ge större osäkerhet läste jag i efterhand, men jag har vridit och vänt på hans beteende mycket och jag tror inte det är pga. kastrationen utan det är något annat fel. Kanske hormonrelaterat eftersom det ändå hjälpte lite med kastreringen, men kan också vara något annat självklart.

Jag tycker du ska läsa på de olika biverkningarna på kemiskt vs. vanlig. Den kemiska är ändå onaturligare än den vanliga vilket inte är konstigt att den skulle ge biverkningar¨

(Och självklart så finns det inte en tanke hos oss längre att låta hanen gå i avel!)

Jag skulle kastrera på riktigt. Bägge våra är kastrerade, inga komplikationer, ingen smärta, inga problem wso. Två glada harmoniska hundar som är helt oberörda av löptikar.

Lägger mig i lite ^^ att gå till brukshundsklubben försökte min mor med i tidig ålder. Men instruktörerna är totalt dumma i huvudet. Ingen hjälp eller några råd fick vi, som hjälpte. Så dem gav upp. Jag tog över lydnaden och körde samma hårda och bestämda stil som jag kör med hästarna (hade ni sett vår labbe så hade ni förstått att det gick, han är stor och för musklad) och det fungerade. Men oavsett träning hjälper det inte att styra upp hans instinkt med lydnad ;) Han fungerar inte på det sättet eftersom han är en mycket svårhanterbar vovve.

Ok tack för svar :)

Vi vill göra en kemisk kastrering först för att se om det hjälper. Vovven är så stark och blir jobbig för mina föräldrar aty hantera när det är löptikar runt om. Även om han kan gå fint vid sidan tar ändå instinkten över (typiskt labbar) och då går han på som ett ånglok. Men fungerar det så kör vi på en riktig kastrering, inget snack om saken!

Men som sagt, vill veta om någon vet något om hundarna kan få klåda av den kemiska varianten?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 908
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 838
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
593
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka