Sv: Kemisk kastrering
Vi kastrerade en av våra hanar nu i somras eftersom han klådde upp vår andra (mindre, yngre, nyare) hane så fort något blev "fel", t.ex. om det blev mycket uppståndelse utanför hundgården så gick han och dängde den lilla. Däremellan var de bästa vänner, men gick inte att ha det så såklart.
Att vi valde just chip var för att han hade ändå ett värde för aveln och om nu detta beteendet bara var för alla de stora förändringarna som hade skett i hans liv ville vi se om han kunde få en viloperiod och sedan gå tillbaka till att vara sig själv.
Kan tillägga att han aldrig har haft problem med löptikar, men var så jäkla gnällig när tiken löpte som värst (inte konstigt direkt, men ändå) att han bodde hos grannarna då några få dagar eller så åkte tiken bort några dagar. Detta var varianten "avsky-alla-andra-hundar" tik under löp men det fanns ju en dag då hon var villig...
Vi hade hundarna åtskilda under 4 veckor för att preparatet skulle verka och i början fungerade det riktigt bra! Märktes att han mådde bättre överlag och han har inte haft några problem med den lilla hunden sedan dess.
Men det gick nog kanske en månad till så bett han mig utan provocering och efter det har han inte bott hos oss. Märks att han är "spooky" överlag och även hos grannarna där han sover nu där det inte har varit problem innan har han samma problem som här (t.ex. om man rör sig fel i sängen när han ligger där blir han arg och morrar ifrån innan han går, om man sätter sig i soffan när han ligger där kan han bli grinig morra och gå därifrån, vissa dagar kan man knappt titta på honom utan han reser ragg osv.) Helt enkelt så är det ända stället han fungerar och verkar må bra är under jakt.
Den kemiska kastreringen kan ge större osäkerhet läste jag i efterhand, men jag har vridit och vänt på hans beteende mycket och jag tror inte det är pga. kastrationen utan det är något annat fel. Kanske hormonrelaterat eftersom det ändå hjälpte lite med kastreringen, men kan också vara något annat självklart.
Jag tycker du ska läsa på de olika biverkningarna på kemiskt vs. vanlig. Den kemiska är ändå onaturligare än den vanliga vilket inte är konstigt att den skulle ge biverkningar¨
(Och självklart så finns det inte en tanke hos oss längre att låta hanen gå i avel!)