Kemisk flugbekämpning

wrangler

Trådstartare
Alltså olika medel man sprider ut på gödselstack, i hagar och stall och där det finns mycket flugor.

Funkar dom?
Hur ofta måste man sprida?

Sv: Kemisk flugbekämpning

Är det verkligen ingen som har provat detta? :confused:

Vi kanske har missat nåt jättebra?! :angel:

Kemisk flugbekämpning har minskat de senaste åren pga EU-direktiv.

Tror det bästa och mest miljövänliga är att mocka ur hagen någorlunda och täcka gödselstacken så inte flugorna kommer åt.

Ok... Jag läste som hastigast på några förpackningar jag sprang förbi på GG och det stod "miljö vänligt" (typ) -kommer inte ihåg ordagrant men jag blev intresserad av om det funkar.
Visste inte ens att det fanns något dylikt för övrigt, därav frågan här :)

Jag har förvisso tak på min gödselstack men täcker inte över den mer än så, hur menar du att man ska täcka den?

Mocka ur hagarna vore kanon men det fixar jag helt enkelt inte av olika anledningar.... annars hade jag gjort det även ur parasitsynpunkt men det går inte.

Du kankse kan förklara för mig hur detta funkar? Det ska hindra flugorna att kläckas på något vänster?

Beror på hur stor stack man har, containrar går att täcka över med presenning, då kommer inte flugorna åt att lägga ägg i gödslet. Jag har täckt min lilla stack delvis (de färskare partierna) förra sommaren med en gammal presenning, då var det främst urmock från hagen som hamnade där. Det är ju svårt och jobbigt att mocka ur hela hagen, tar bara bort när det klumpas ihop mycket på något ställe närmast mitt och grannens hus och jag tycker det hjälper ganska bra. Kommer inte flugorna åt någon större mängd färskt gödsel så kan de inte föröka sig hur mycket som helst.

Nej, jag googlade på det och läste lite. Verkar jättebra om det fungerar, fanns inte jättemycket information om det.

Nej jag letar info om allt möjligt men hittar ingenting om nåt för tillfället :mad:

Verkar finnas mest information om det från Danmark där det verkar vara ganska beprövat.

Kemisk bekämpning är nog inte så lyckat :)

Jag skulle dra mig för det iaf, för hur påverkar det maskarna och dyngbaggarna? (som man ju vill ha kvar)

Jag har använt DeLaval:s Larvicide BIO, och vattnat stacken med. Den kan man även använda inne i boxarna. Det är bakterier som endast går på unga fluglarver, så ett par vattningar med visst mellanrum gör att det inte kläcks några nya flugor. Fungerar utmärkt :)

Jag börjar fundera på om det jag tittade på i affären inte var bio.... jag hade bråttom o läste inte så noga utan bara tog för givet att det var något kemiskt. Kan ju vara därför jag inte hittar någon info om det när jag googlar :o (var inte smart nog att lägga namnet på minnet)

Hur som helst var det något man kunde spruta på gödsel, bäddar och i hagar med mycket gödsel. Ska kolla upp det du nämner! Jag vill absolut inte vara någon miljöbov!

Nu står det helt stilla vad det heter, men jag använder det rosa pulvret för att hålla flugorna borta från djupströbädd. Tycker det funkar rätt bra, men har inget att jämföra med.

Stalosan F? Det är kanon för bädden, använder det jämt.
Men det rår inte på flugorna i stort tyvärr.... här iallafall.

Har "Stable Fresh" till våra boxar, strör på när det luktar i bädden o de skrapar hål och sprayar med "Microlat Stable Disinfection" skall prova det på dygnstacken kanske!
Många bekämpningsmedel kan man hitta under Kemi.se och "det finns naturliga" man kan titta på biocider som ofta har ngn avskräckande eller bekämpande effekt. Faktiskt så räknas många örter, vitlök, citron mm som biocid (bekämpningsmedel) Du får gå o pressa vitlök o kryddor på dygnstacken kanske ;-)

Ok... Jag läste som hastigast på några förpackningar jag sprang förbi på GG och det stod "miljö vänligt" (typ) -kommer inte ihåg ordagrant men jag blev intresserad av om det funkar.

Att tro att någon kemisk flugbekämpning som funkar är miljövänlig låter helt orealistisk.
Sen att tillverkaren skriver miljövänlig på burken säger ju kanske bara att det inte är lika farligt som DDT. Det är ungefär som med miljöbilar. De är inte miljövänliga ett dugg, möjligen lite mindre miljöskadliga än vissa andra bilar.

Att skriva miljövänligt eller BIO på produkterna handlar mest om marknadsföring.

Ja men det inser säkert dom flesta...

Nu reagerade jag mest på att jag inte trodde att jag stod och tittade på något som var olagligt pga EU direktiv. Och troligtvis har jag blandat ihop kemisk med biologisk i det här fallet detssutom.

Inga medel är väl 100 miljövänliga, och som med allt annat får man ju göra en avvägning vad man behöver göra/använda och inte.

Just nu vill jag bara veta om och hur bra det funkar -eller ej.

Tack för tipset, ska kolla där.

Det finns ju säkert en massa olika grejer men det är ju intressant att veta vad andra har testat och som faktiskt funkar!

Liknande trådar

Anläggning Funderar på vad man kan så i delar av hagar där det idag växer massa ogräs. Funderar även på vilken blandning till olika hagar som...
Svar
0
· Visningar
268
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 898
Kropp & Själ Kanske finns några fler fästingmagneter här.. Min mamma drar till sig fästingar utan dess like, vi bor i ett nästan extremt...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Sassy
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 403
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar