Kellfri foderhäck

Vi har den. Tycker den fungerar bra.

Dock har vi inte storbal i den utan fyller på småbalar vid behov.

Den enda stora nackdelen är att presenningen är av ganska dålig kvalitet. Nu när det varit kallt har den blivit väldigt skör och gått sönder. Försökte beställa en ny men den kommer inte i lager förrän i juni.

Men hästarna äter bra ur den och den var lätt att montera ihop
 
Vi har den. Tycker den fungerar bra.

Dock har vi inte storbal i den utan fyller på småbalar vid behov.

Den enda stora nackdelen är att presenningen är av ganska dålig kvalitet. Nu när det varit kallt har den blivit väldigt skör och gått sönder. Försökte beställa en ny men den kommer inte i lager förrän i juni.

Men hästarna äter bra ur den och den var lätt att montera ihop

Hej! Tack för dina erfarenheter om den. Ja, det är väl nackdelen med presenning. Vad kostar det att köpa en ny?

Jag vill gärna också veta hur du ser på säkerheten - känns den säker? Är lite rädd för att om en häst skulle få för sig att kliva in i den eller liknande. :confused:
 
Hej! Tack för dina erfarenheter om den. Ja, det är väl nackdelen med presenning. Vad kostar det att köpa en ny?

Jag vill gärna också veta hur du ser på säkerheten - känns den säker? Är lite rädd för att om en häst skulle få för sig att kliva in i den eller liknande. :confused:


Att köpa en ny pressening kostade ca 600 kr tror jag. Men den fanns som sagt inte i lager och gick alltså inte att beställa. Vi har tillverkat en egen istället, av tjockare och mer tålig presenning.

Ingen häst har iaf fastnat eller gjort sig illa på den under den här vintern vi har den. Nu har vi bara tre hästar till den så det är gott om plats och inget bråk.
 
Jag har Kellfris vanliga runda med täckta bokstöd, 12 platser. Den är precis lagom stor för mina balar, så bara kolla så den du tänkt dig inte är för liten. Vitsen är ju att det foder som trillar ner från balen när hästarna äter ska trilla ner inuti häcken, inte utanför.
 
Jag har ingen erfarenhet av just den varianten, men när jag ser den, läser måtten och inser att den bara väger 30,5 kg, så kan jag säga att min "häst med adhd-tendenser" hade lyft den med huvudet, hängt den på halsen och sprungit iväg med den.... (skaderisk, mm, mm...)
 
Jag har ingen erfarenhet av just den varianten, men när jag ser den, läser måtten och inser att den bara väger 30,5 kg, så kan jag säga att min "häst med adhd-tendenser" hade lyft den med huvudet, hängt den på halsen och sprungit iväg med den.... (skaderisk, mm, mm...)
Den väger inte 30 kg, snarare 75. Går att välta/resa för en person men man behöver vara två för att flytta den.
Det finns dessutom skruvhål i underredet så jag som har en pillhäst och använder löshö och nät har skruvat fast den i ett par lastpallar just för att den inte ska flyttas på. Har fungerat utmärkt i vinter i alla fall förutom att presenningen gick sönder första veckan. Ska sy någonting rejälare av markisväv tänkte jag, ingen idé att försöka köpa en ny pressenning därifrån i alla fall då hållbarheten inte existerade.
 
Senast ändrad:
Den väger inte 30 kg, snarare 75. Går att välta/resa för en person men man behöver vara två för att flytta den.
Det finns dessutom skruvhål i underredet så jag som har en pillhäst och använder löshö och nät har skruvat fast den i ett par lastpallar just för att den inte ska flyttas på. Har fungerat utmärkt i vinter i alla fall förutom att presenningen gick sönder första veckan. Ska sy någonting rejälare av markisväv tänkte jag, ingen idé att försöka köpa en ny pressenning därifrån i alla fall då hållbarheten inte existerade.
Eller vänta lite, det verkar finnas två olika varianter. En i aluminium och en i galvad plåt. Jag har den senare, det är den som väger 75 kg. :o
 
Eller vänta lite, det verkar finnas två olika varianter. En i aluminium och en i galvad plåt. Jag har den senare, det är den som väger 75 kg. :o
Exakt. Det är deras egen information enligt länken ovan som säger 30,5 kg.
kellfri.png
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp