Kaxig fölhingst!

lisahjelmgren

Trådstartare
Hej! Jag har ett tre månaders hingstföl som tyvärr måste gå ensam med sin mor i sommar. (Skulle gått ihop med annat sto och föl men de flyttades i sista sekund. Provade att släppa ihop mina med vuxna hästar men pga ett elakt ledarsto bestämde jag mig till slut för att flytta hem mina hästar. De går nu här hemma på gården).
Han är alltså lite uttråkad och har börjat att testa mig en hel del. Reser sig, sparkar mig och biter. Ofta allt på en gång, och snabb är han också. :mad: Hans mamma är väldigt tålmodig, kanske skulle hon säga till honom emellanåt, låter honom hållas när han klättrar på henne, men henne kan jag ju inte göra så mkt åt. Så nu undrar jag hur jag bäst säger ifrån?!? Är jag inte tillräckligt hård mot honom tror han att jag leker jag med. Hingstar leker ju ofta ganska hårdhänt emd varandra... Han har inte gått mycket med andra hästar och tror nog att han är lite av kungen i hagen :cool: Inne i stallet är han lite mer sansad men även där kan han vara besvärlig ibland. Det är bara när han är full av bus som han är besvärlig, annars är det en väldigt social, nyfiken och glad herre.
Tacksam för tips!

Ja du...det är inte en lätt match....som du redan verkar förstå så är det ju ett naturlig beteende och hans mor bryr sig inte för henne gör det ingenting, små hingstar vill gärna prova sig uppåt, busa och stärka upp sin fysik redan i den åldern...jag är stentuff mot mina hingstar som beter sig så, men jag brukar ju oxå behålla dom som hingstar så nånstans måste man sätta ordentliga gränser....jag blir het enkelt märrig....skriker som en märr, backar och slår...står han för nära så får han sig en ordentlig rackabajsare....dom får respekt, men för det är det tyvärr ingen garanti att dom inte försöker igen :D :D

När dom blir dryga 2 år så brukar dom ha blivit bättre :angel:

Hej! Har du inte möjlighet att låna ett annat sto med hingstföl vid sidan? Du kommer i alla fall att behöva ett sällskap till hingstungen när du skall vänja av. Det är inte roligt för unghingsten att inte ha en jämnårig att tampas och leka med. Risken är är att då får du riktiga problem. Unga hingstar bör ha sällskap och rejäla ytor att "rasa" omkring på. Jag har haft ponnyhingstar i omgångar och ser hur mycket de leker och vilken energi som finns i dem.
Lyckas du få tag på ett sällskap redan nu, kanske den andra fölungens ägare kan lämna kvar sitt föl hos dig i vinter.
Lycka till !

Hej igen! Tack för svar!!
Jag kommer att flytta hästarna under sensommaren till ett stall där det finns två unghingstar till. Att ta hem dom blev en nödlösning. (De har mycket mark att springa på här hemma så det är "bara" kompis som sakknas). Jag skrev inte hela historien för den är så lång men det fanns fler problem än bara en elak ledarhäst med i bilden. Största problemet var väl att jag inte lyckades få in mamman i transporten. Hon har varit med om både bilolycka och elaka människor och trots att jag med träning lyckats åka helt ensam med henne under ett helt år innan fölet kom till världen så blev det för mycket stress med medhjälpare som hjälpte fölet in i transporten plus att hon dessutom behövde följa med in. Låter kanske som en lätt match för en utomstående men jag kan försäkra er om att jag lagt ner MÅNGA timmar transportträning både med NH metoder och egna små lösningar. Har fungerat med bra resultat fram till fölet fanns med. Stoet är inte att leka med, hon har skadat många människor när hon blivit så där stressad. Anfallit, sparkat och sprungit över. Har inte sett det som ett hinder förut då tålamod och NH övningar gett fina resultat, men som sagt så var all träning som bortblåst nu och fölet var ju i fara. Efter två långa försök beslöt jag att rida hem mamman och låta fölet åka ensam. Gick jätte bra! Alla var lugna. Hittat stall som sagt där plats finns från 1 september.
Så jag ska ta i med hårdhandskarna då? Finns det inga NH-övningar? Eller är han för ung än så länge?

Det finns inga silkesvantar för kaxiga hingstföl..kort och koncist skall man tala om vad man respekterar som människa..på ett sätt som fölet förstår...men det betyder inte att man inte kan vara snäll o go mot honom iallafall, man ska naturligtvis inte prygla upp dom på fel sätt, men HÅRT skall det vara på en gång...EN gång...sen brukar det räcka med rösten eller att man spänner ögonen i dom...

Alla hingstar är olika, men en sak har dom flesta gemensamt och det är att dom vill pröva sin styrka, vill man inte bli offer för det så måste man göra nåt åt det. Jag tror nog att du finner DIN väg med DIN hingst....

*martha som haft "miljoner" snorungehingstar* :D

Nu ska du inte vara så där.. :crazy: :cry: ;)

Förresten har jag för att vara extra tydlig med Humlan för utom vänt upp, pipit och sparkat i väggen, även (till åskådares stora förtjusning) utrustat mig med Lisa´s special stora ryckHuva, så jag kunde stryka öronen oxå.. :idea: :idea: :idea: :bump: :bump: :bump:
Humlan vart inte ett dugg "rädd".. :smirk:

Medveten om att detta är en gammal tråd.. Men en liten fråga som har med saken att göra. Vi fick vårt första föl i söndags, han är alltså inte ens en vecka gammal. Idag när jag var nere hos honom så kom han fram hälsade och började "tugga" på mina händer och armar. Jag föste milt bort honom men han kom tillbaka igen, han slutade dock när hans mamma kom fram och hälsade på mig.
Det här var inte helt behagligt och jag undrar om jag ska säga ifrån. Ska jag låta honom hålla på? Han är dessutom ganska kaxig när vi är ute och betar mamman, han leker och kommer springande i 190 knyck rakt mot en och tvärnitar eller viker av två mm ifrån en.. Kan tänka mig att det inte är lika roligt när han blir större sen..! :crazy:

mitt tips är att låta honom gå med andra hingstar/valackar/hästar, eftersom att när hästarna får gå tillsammans lär de små sig av de vuxna, och de kan visa vad som är acceptabelt och inte... sitt i hagen och titta på hur hästarna behandlar den lille, hur de lär honom rätt och fel. sedan försöker du göra samma sak när du tränar honom... var bestämd, men inte elak. visa att du är ledasrstoet i flocken mellan dig och honom och att det inte är acceptabelt att han beter sig som han gör...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 916
Senast: Joro253
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
766
Senast: Tuvstarr
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 440
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama