Kaxig 10veckors valp.

Shettisar

Trådstartare
Har en tikvalp av rasen Hamilton stövare på 10 veckor.Hon är otroligt tuff o energisk, nu har hon dock börjat med att hugga och argt morra mot min son och sambo när de ska flytta henne från ex soffan o säng.Dvs de ska lyfta henne,likaså när de ska hjälpa henne upp i soffan så gör hon så också.Vad ska jag ge dom för råd när detta händer för det funkar inte med att fya eller ta henne i nackskinnet.Hon vinner ju varje gång mot min son o tror sig vinna mot min sambo.

Sv: Kaxig 10veckors valp.

när det gäller djur skall man ju aldrig ge sig in i en strid man inte tror man kan vinna, men hennes beteende är totalt oaccebeltabelt...skicka ner henne från soffan/sängen på stört och kankse t om med hotande röst....ignorera sedan...gör hon om det så gör samma sak igen....din son kan troligtvis inte ta tag i detta IFALL hon skulle svara upp, så du o din son får försöka vara "ett"....hon måste lära sig att vara lägst i rang, mat sist , komma ut sist , allt får hon göra sist....

Du måste absolut trycka ner din hund i skorna, hon är ju högre i rang än din sambo och son. Vänta inte så länge att det händer något, nu vet jag inte hur gammal din son är men jag har själv en son på 3 o en dotter på 1 o en valp på 6 mån.
I början nafsade vovven o så när hon lekte med barnen men så fort jag såg att hon visade en tendens till att ens visa tänderna sög jag tag i örat o tryckte ner henne, visade ordentligt att jag inte accepterar ngt sådant.
Din hund kanske ska lära sig att inte vara i soffan utan att fråga om lov först dvs att du el din sambo/son ska säga varsågod innan hon hoppar upp.
Sätt matskålen framför henne, hon ska sitta kvar tills du säger varsågod.
Lär din son kommandon som sitt, ligg osv så han kan styra lite över henne osv. Lär honom säga NEJ! när hon gör något dumt mot honom. Lär valpen vad ordet nej betyder.

Annars får du ta hjälp av någon instruktör om hon är för tuff eller gör dig av med henne om du inte ser någon förbättring. Tyvärr.

Min son är 12 så han kan ju liksom det här med att fya osv,men han blir osäker när hon låter mer o mer som ett lejon.Så jag blev lite villrådig där eftersom det funkar mellan henne o mig o hon lägger ner alla översittarfasoner när jag tillrättavisar. Nu gjorde vi som martha föreslog och det funkar jätte bra.Okej hon försöker 1 gång att mopsa sig men nästa gång så kommer hon igen och vill ha hjälp upp o då är hon tyst o nöjd.Jag vill ju också att de ska hålla sig på golv nivå nu eftersom hon blir stor som fullvuxen och då är det ju ypperligt att börja nu så vanan inte gror så att säg.
Detta med att sonen säger Nej tar hon med en nypa salt o fortsätter,tar han henne då i nackskinnet och säger Nej så blir hon vansinnig o då blir han osäker. Ska jag då gå in(har jag gjort hitentills) eller han ska fortsätta? Jag tänker som så att går jag in o hon redan har respekt för mig ,lär hon sig då inte att när jag är med är allt "skit" inte acceptabelt men är jag utom synhåll så är allt okej? Första valpen vi har som är sådan i temp så därav mina frågor. Alla andra valpar har vart rena änglarna jämfört med denna.De säger ju att man får en viss individ för sina synders skull o denna valp är nog en sådan :devil: :D ;)

I början nafsade vovven o så när hon lekte med barnen men så fort jag såg att hon visade en tendens till att ens visa tänderna sög jag tag i örat o tryckte ner henne, visade ordentligt att jag inte accepterar ngt sådant.

Så tråkigt att läsa sådant. :crazy: En valp och även vuxna hundar leker med bl.a tänderna. Sedan ska de självklart inte bita för hårt, men att trycka ned en valp som bara leker tycker jag är tufft.

Men det är min åsikt.

Jag håller helt med.

Problemet om man feltolkar det och trycker ned valpen så blir det ju helt motsatt effekt. Dvs valpen börjar att hugga för att försvara sig :(

Jag blir alltid lite på min kant när man pratar om att trycka ned och visa vem som bestämmer. Det kanske fungerar i vissa fall att man verkligen får den effekten man strävar efter. Men jag vet inte... Ibland är det nog också slumpen som avgör om det lyckas eller inte.

Det tråkiga är ju att valpen kanske inte har rätt uppfostran med sig från sin valplåda, och det är ju svårt att rå på. Redan i valplådan så ska den ha lärt sig från andra hundar rang och att man ska ge sig när det är lämpligt. Varvat med lek, närhet och kärlek.

Angående att ta tag i en sådan här valp som inte ger sig skulle jag undvika till varje pris. Det är en kamp som man oftast förlorar. Röst och eller ett snabbt nyp. Att hundar håller tag i varandra och trycker ned varandra är sällsynt och är oftast en ren kamp. Men ett nafs som tillrättavisning är naturligare. Sen går det så klart inte att jämföra med två hundar som brottas när de leker, det är en annan sak.

Håller med om att det startar redan i valplådan,tydligt bevis på denna valp. Hon anföll sina syskon så det dundrade om det o släppte inte taget,syskonen skrek o skrek men hon tuggade på.Tiken gick undan och stod på sitt bord i trädgården .
Vi valde denna valp pga hon skulle hävda sig mot vår hane som är fruktansvärt envis mot vår "äldre" tik . Han leker med henne (valpen)så fort hon vill men säger också ifrån när han fått nog vilket valpen inte kan ta riktigt utan springer runt om honom och kniper till och skäller.Efter ett tag slutar hon. Den äldre tiken säger endast ifrån när hon äter ,annars tuggar o anfaller hon(valpen) henne vilt. När jag säger ifrån så slutar hon dock.
Jag trycker heller inte ned valpar eller andra hundar utan använder mig av nyp i skinnet eller tillsägningar.Detta märker jag för varje dag som går att det är enda metoden som "biter" på henne annars blir det en evig kamp från båda håll.Men bestämdhet och envisa ska jag reda upp denna hund också. Men är tacksam för era råd som ni gav mig o Martha :bow: :bow:

Tydligen har du en valp efter en tik som inte klarat av sina plikter att lära valpen signalsystemet.
Tar ni inte tag i detta problem nu direkt (det kan faktiskt redan vara för sent) så får ni ett rent h..vete senare. Valpen kommer alltid att försöka ta herraväldet. Det kommer att bli en ständig maktkamp. Det hjälper inte med något duttande utan ni alla var och en måste vara beredda på att ta strid och ni får aldrig ge er, valpen får aldrig någongång segra. Aldrig någongång, ni ska alltid veta att hunden senare kommer att försöka ta över så länge den lever om nu tiken inte lärt den att veta hut. När ni tar i valpen ska den hållas till dess den slappnar av och sover, ger ni upp innan den slappnat av så har valpen segrat och allt blir etter värre. Klarar ni inte av att göra det så ta bort valpen direkt.

Försök att få tag i boken Fågelhundsträning på naturens villkor av Bengt Rödseth. Där får ni den bästa hjälpen. Den boken, trots titeln gäller den alla hundar, ska alla valpköpare läsa för den ger så otroligt mycket.

Jag vet att det kommer en massa gullisnuttare som kommer att lägga mot vad jag skrivit och påstå att man får inte trycka ner en valp eller ta i den m.m. De råden kan nog fungera på veka sönderavlade hundar men inte på en ettrig valp som inte fått de rätta grunderna. Jag har sjäv haft en sådan valp och den kunde aldrig lära sig, utan den försökte ständigt att ta över och efter att ha bitit några personer fick jag lov att avliva den. Hade jag tagit i från början hade det förmodligen gått bra. Så den saken lärde jag mig, en för mig dyr lärpenning.

Har sett fler fall där hundarna hugger i rent självförsvar när man kör metoden trycka ned. Klarar man inte av det så kommer det att göra mer skada än nytta. Det handlar inte om nått söndervalat eller ej. Jag funderar fortfarande på vad folk menar med det ordet.

En hund som man håller i och släpper för tididgt kommer att börja försvara sig hårdare och hårdare för var gång. En metod som man inte kör om man inte klarar av att göra det fullt ut och det är nog svårt att poängtera det på 10 rader.

Förmodligen skriver du. Ja förmodligen... Du vet inte...

Jag håller med dig fullständigt! Man skall inte tro att valpar inte är medvetna om vad de vill uppnå! Det svåra är att bedöma varför valpen beter sig som den gör, men har man konstaterat att det är en dominanshandling - ja, då går jag helt på din linje.

Visst, det kanske är svårt för en oerfaren att hålla valpen tillräckligt länge av många anledningar. Det är i alla fall lättare fysiskt att klara det när de är så små som 10 veckor. Om det är det som krävs så skulle jag inte vänta tills hunden är 1 år eller mer! Då kan det bli tufft. Men visst, jag vet att även en liten skrutt kan göra motstånd och framför allt LÅTA mycket så grannarna hoppar högt! Det kan vara svårt att bedöma när det är tillräckligt och det kan vara svårt att vara bestämd när valpen skriker och låter mycket ynklig. Det krävs mod att uppfostra en hund inför ögonen på andra människor, när man faktiskt behöver markera sin ståndpunkt. Det handlar ju inte om att tillfoga valpen smärta, men många kan tro det som inte vet. Vad ni än bestämmer er för att göra så var konsekventa och om alla familjemedlemmar skall kunna hantera hunden så skall alla också behandla den på samma sätt när den gör fel. De ÄR ögontjänare! :smirk:

Ja, jag har faktiskt hållt ner valpen 1 gg, det var första gången hon kaxade upp sig mot mig. Det slutade med en seger för mig efter det har hon lugnat sig mot mig och lyder bra.
Men jag blir lite fundersam när Pangare skriver att det kan vara för sent,jag tror inte det.Inte i mitt fall, har jag skaffat mig hunden så ska jag också jobba för att vi ska fungera, här säljs eller avlivas inga hundar utan alla sorters försök.Så tills vidare att det blir en ohållbar situation mellan barn o hund då tvekar jag inte.Han har idag fått direktiv vad han ska göra vid ev uppkaxning från valps sida.Han ska dock inte hålla ner henne!
Ska också fortsätta träning med koppel, sitt ,ligg osv. Hon är så kaxig så då får hon också lära sig veta hut med fler moment. Fast vi tar det lugnt ändå ;)
Skulle dock inte falla mig in att "knäcka" hunden bara för att vara på den säkra sidan. Funkar det inte här hos oss får vi ta hjälp av kunniga utifrån absolut.Har jag skaffat mig ett djur så kämpar vi,det är ju trots allt en levande varelse.
Dessutom är jag ingen nybörjare med hundar bara med små kaxiga valpar av denna kaliber.

Jo men då var min bebis 6 mån o låg o sprattlade på golvet, man måste ju visa att valpen inte får vara på bebisen o gnaga eller? :confused: Även om bebisen ser mkt intressant ut....

Om Din bäbis var 6 månader när det hände så innebär det att valpen endast var 2 månader. Då antar jag att den inte delar samma golvyta som din bäbis utan 100% uppsikt av vuxen.

Om bäbisen var 6 mån och ditt andra barn var 2½ år vid händelsen så kan varken barnet eller valpen leka "fint" med varann utan behöver båda två hjälp av en vuxen för att lära sig leka rätt. Det tycker inte jag man gör genom att trycka ned valpen.

Ok, jag har läst mitt inägg igen o det låter visst ganska hårt, jag menar ju inte att tjejen ska "knäcka" valpen, menar bara att hon måste sätta den på plats, sin plats i familjen.

Jag kanske var lite hård mot min valp några gånger men jag gjorde ju inte så varje gång, bara när hon inte gav sig utan fortsatte gnaga o bita utan att lyssna. Då tog jag tag i henne hårdare.

Gjort är gjort, det är min första hund, jag lär väl mig av misstagen som alla andra. Hon är i alla fall en mkt fin o go o sällskaplig hund nu så jag kan väl inte ha gjort något jättefel? :confused:

Barnen får ju självklart inte heller vara på hunden o dra i svans, öron m.m. Min son har jag lärt att kasta bollar till hunden, det funkar jättebra.

Gjort är gjort, det är min första hund, jag lär väl mig av misstagen som alla andra. Hon är i alla fall en mkt fin o go o sällskaplig hund nu så jag kan väl inte ha gjort något jättefel?

Barnen får ju självklart inte heller vara på hunden o dra i svans, öron m.m. Min son har jag lärt att kasta bollar till hunden, det funkar jättebra.

Absolut! Alla gör vi fel i början. Jag har också gjort en massa fel, men lärt mig efterhand. Men jag lär nog göra mer fel, då mina framtida hundar säkert inte komma agera som mina tidigare. Även om det inte är ens första hund så kan man lätt göra fel, då alla hundar är individer.

Så skönt att Din hund och Dina barn kan glädjas med varann nu förtiden. :)

Anledningen till att jag skrev att det kan vara för sent är att valpen lär i bilder. När valpen provat en sak och lyckats så har den lärt sig. Detta gäller både positiva och negativa saker. Det är därför man ska ligga "före" valpen hela tiden. Får valpen en negativ upplevelse när den försöker något så kommer den att undvika den saken i fortsättningen.

Nu har valpen testat och segrat. Den saken sitter i och han kommer ,trots att man nu senare tar tag i problemet, alltid att ha sina "positiva" upplevelser med sig. Han kommer att pröva med jämna mellanrum, och när han blir större och tuffare kommer testerna att bli allt hårdare. Det kan nog gå med den egna familjen men testerna kommer garanterat mot pojkens kompisar och någon kommer att backa och då är allt tillbaka igen. Hoppas bara att ingen blir allvarligt biten.

Problemet blir att du aldrig riktigt kan lita på en hund som provat och segrat.

Jag anser att det är fel av dig att skriva att det är för sent att lära en 10 v valp vad den får och inte får ..
Naturligtvis går det att uppfostra valpen till en stabil och pålitlig hund! Vore betydligt svårare om den var 1 år eller äldre, men vid 10 veckor, så går det inte att döma ut en hund pga att den beter sig "fel"....
Tror inte heller på teorin att tiken inte skött sina plikter..
Det är en valp med mycket temperament och egen vilja helt enkelt..

Till trådskaparen

Om du känner att du själv inte riktigt vet hur du ska göra för att korrigera hunden, så prata med din uppfödare eller någon annan som kan just Din ras..
Lycka till

Det är absolut inte försent att uppfostra denna valp bara för att den en gång fått sin vilja igenom. Den är 10 veckor, inte 10 år! Även gamla hundar kan lära sig att sitta, även om det är lättare när de är små.

Tack...
Vi har redan gjort framsteg, hon accepterar o lyder nu när son o sambo säger ifrån med skarp röst dock.Hon går undan eller tystnar helt enkelt. Hon är en väldigt bestämd tikvalp med mycket egen vilja ja men de framsteg vi gjort på så kort tid så ser det ljust ut.Hon har aldrig gjort eller morrat åt någon utomstående heller.Finns ingen anledning att alla ska bära henne.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 820
Senast: fixi
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 921
Hundhälsa Hej :crazy: Nu behöver jag hjälp igen. Jag o maken har 3 små hundar + 2 valpar av en större ras. Det är min 2 åriga hanhund Baloo...
Svar
7
· Visningar
1 415
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 647
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar