Kattungen äter inte

Boll

Trådstartare
Vi hämtade en 12 v gammal kattunge för två dagar sedan. Men sedan hon kom till oss har hon inte ätit något alls, utom någon enstaka bit.
Har inte överhuvudtaget sett henne dricka.

Vi har erbjudit henne allt möjligt.
Kattungetorrfoder, mjukmat och även våra vuxna katters mat, torr såväl som uppblött. Ingenting faller henne i smaken. Gav henne lite filmjölk innan och det slickade hon i sig sådär fem-sex slick av.

Hon har givetvis maten stående framme hela tiden och även friskt vatten.

Hon har bara bajsat en gång (igår) och kissat en gång (idag)

Men hon ser ut att må bra. Jättekelig och busig. Inte slö alls.

Är det normalt att de matstrejkar lite i början. Var länge sedan vi hade en ensam kattunge. Innan har vi tagit syskonpar och de har alltid ätit bra direkt.
 
Sv: Kattungen äter inte

Erbjuder ni samma mat som kattungen fick hos uppfödaren? Står maten i närheten och på en plats som kattungen känner sig trygg på? Finns det risk att närvaron av era andra katter stör och påverkar henne eller hålls de avskilda från varandra?
 
Sv: Kattungen äter inte

Tror inte det är samma mat som hos uppfödaren. Hon är uppfödd i en ladugård och där fick de nog det billigaste, billiga ;)

Maten står bredvid hennes sovplats där hon känner sig trygg. Finns en dyna i som vi haft hos henne sedan hon bara var någon vecka gammal, så den luktar hemma.

Våra andra katter har inte fått träffa henne ännu. Hon får vara åtskiljd från dem tills hon känner sig helt hemma. Hon får vara i köket och vi är hos henne större delen av dagen.
 
Sv: Kattungen äter inte

Prova att (när hon känner sig lugn, trygg och avslappnad) lägga lite mat i handen och hålla fram den till henne. Med mjukmat kan en lite sås på nosen och en sådan bortslickning få kattungen att komma igång med ätandet.
 
Sv: Kattungen äter inte

Det är helt normalt. Mat brukar inte stå i fokus precis när de har kommit till en helt ny miljö.
 
Sv: Kattungen äter inte

Om du oroar dig mycket så kan du prova med kattmjölksersättning. Finns en sort på apoteket som heter KMR även Royal canin har en som är ok. Det är samma för kattungar som för valpar.
 
Sv: Kattungen äter inte

Tack för era svar. :)
Hon åt just några små bitar när sonen la dem framför henne på golvet. Vi får ge det lite tid och kommer hon inte igång med ätandet får vi köpa lite mjölkersättning och se om hon vill ha det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 104
Senast: Tjholahopp
·
Övr. Katt Vänder mig till de som är insatta i katters sociala relationer och deras signaler sinsemellan. Har 2 katter, en hona 8 år och en hane 12...
Svar
0
· Visningar
1 007
Senast: mackan
·
Hundhälsa Min dotter flyttade hemifrån nu i somras och sedan dess är min hund inte sig själv. Han sörjer verkligen :( Min sambo har under...
Svar
6
· Visningar
7 263
Senast: Swat
·
L
Katthälsa Hej! Det är så att min katt för fem veckort sen fick en kattunge och allt är som det ska, hon har nu dragot ner på diandet men eftersom...
Svar
3
· Visningar
1 504
Senast: Lollolollo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Fodervärd som övertäckar? shettis

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp