Megs

Trådstartare
Denna veckan kommer vi att få hem vår lilla nya bebis-katt :love:
En liten lurvig historia som min medryttares moster ger till oss, förrutom att vi inte vet vad vi ska kalla henne så har jag ett par frågor.

Sedan tidigare har vi en äldre kattdam hemma, hon är typ 15-17 år (vet ej säkert då vi adopterat henne från ett katthem för ca 3 år sen nu). Hur låter man dem enklast att lära känna varandra. Bara att släppa ihop eller o hoppas på det bästa...? Tips tack :) Nellie (gamla katten) har bott ihop med en annan honkatt vi hade förut o det var inga problem, de hade dock växt upp ihop. Hon kan vara lite av en "fin dam" men är väldigt fräsh för sin ålder, frågan är hur hon kommer att hantera att bo ihop men en ung katt.

Kisebebisen vi får hem måste steriliseras, hur gamla måste de vara innan man kan göra detta?

Sv: Kattunge

Kul med ny familjemedlem!

Kan bli lite jobbigt med en så gammal katt och en ung, busig kattunge, men det kan givetvis gå bra också. Försök gosa mer med den äldre katten och ge inte kattungen mer uppmärksamhet än henne bara.

Katten kan kastreras (heter så på honkatter också nu) utan problem vid 12 veckor ålder. Men de flesta veterinärer brukar göra det vid 6 månaders ålder. Om vet. säger att katten ska löpa först är det en omodern veterinär då det inte alls finns några belägg för att det skulle vara bättre. Dessutom kan man missa kattlöpen och så blir det oönskade ungar.

Hur som helst så skulle jag ta en filt som kattungen legat på och låtit den äldre katten få ligga och lukta på den och tvärtom ta med en filt som luktar av den äldre katten och lägga hos ungen innan den kommer hem.
Annars tycker jag det bara är att släppa ihop dem under uppsikt de första dagarna. Kommer säkert bli mkt fräs och en och annan boxning men det ger nästan alltid med sig, katterna måste få göra upp själva utan att någon människa hoppar emellan (ifall det inte blir risk för allvarliga skador.)

Lycka till med kissen! :)

Sv: Kattunge

Tja, vi får se hur Nellie tar det... Ett tag funderade vi på att ta 2 små-kisar så att DE kan leka om nu inte Nellie orkar hålla igång som dem, men vi får se hur hon hanterar EN ny i huset innan detta...
Man kan ju alltid hoppas att hon visar lite moderskänslor för den lilla o inte bara äter upp henne i en tugga :o;)
Haha, fast Nelllie levde som utekatt på heltid i sina yngre år o har bara två tänder :D kvar så SÅ mycket skada ska hon inte kunna åstadkomma på den lilla.

Ok, vi få se till att hålla ett extra öga på dem de första dagrana, som tur är är min kompis lillsyrra hos oss när vi får henne så hon kan vara hemma med djuren :idea:

Vi har inte ens ett namn till bebisen...tror vi får ge henne ett par dagar o kolla personligheten lite innan vi bestämmer oss :)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
217
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
801
Senast: DeCloe
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka