kattunge som sliter bort pälsen på benen

Breen

Trådstartare
Någon som har några råd hur man bryter detta beteende om det ens går? Har en 13 veckors kattunge som bott hos oss knappt en vecka. Dagtid har hon fullt upp med att leka och undersöka vårt hus men nätterna slickar och sliter hon bort pälsen när vi sover (hon är med oss i sovrummet och lämnas inte ensam). Likaså när vi klappar henne börjar hon slita i pälsen som besatt.

Googlar mig till att detta beteende borde bero på att hon tagits från sin mamma för tidigt (hon var 12v.) eller stress. Givetvis har hon utsatts för en jobbig situation nu när hon flyttat men vi har låtit henne bekanta sig med sin nya miljö i lugn och ro och här bor inga andra djur eller barn. De senaste dagarna har jag försökt distrahera henne med leksaker för att hon ska sluta rycka bort pälsen utan att lyckas. Har även skaffat en Feliway adapter.

Nu är benen nästan kala och jag blir orolig för hur det här ska fortsätta. Kan man bryta ett sådant här beteende eller kommer hon bara att fortsätta? Någon som har erfarenhet av detta och kanske några tips?
 
Sv: kattunge som sliter bort pälsen på benen

Den här typen av tvångsmässiga beteenden kan vara svåra att komma till rätta med. Här finns en mycket bra överblick i hur man kan komma till rätta med problemen. Om du känner att du behöver mer hjälp att analysera varför katten reagerar som hon gör får du gärna PMa mig eller så kan du kontakta etologen Lisa Berglund.
 
Sv: kattunge som sliter bort pälsen på benen

hade hon samma betende hos uppfödaren?

Det kan vara stress eller allergi... vad äter katten idag? vad åt katten hos uppfödaren?
Är det bara på natten kan de vara att den inte tycker om mörkret och om de är tyst och blir stressad...har du testat ha lampan tänd och radion igång lågt...
 
Sv: kattunge som sliter bort pälsen på benen

Tack för era tips. Har kommit fram till hon inte sliter i pälsen utan bara suger. Vi såg inga tecken på att hon gjorde så hos uppfödaren utan har börjat här. Hon äter samma foder hos oss som hos uppfödaren. Vi fortsätter med att försöka vilseleda henne med leksaker när hon börjar.
 
Sv: kattunge som sliter bort pälsen på benen

är du säker på åldern på katten då..kattungar som tas för tidigt har en tendens att tutta..hur mycket väger hon nu?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp