Kattunge som inte går på lådan!

K

kattinka

Hej!

Jag skaffade min kattunge för en vecka sedan, det stod att hon var 12 v och gick på lådan, men hon har inte gått på lådan någon gång sen hon kom hem och sen visade det sig att hon bara va 9 veckor!! Finns det något smidigt sätt att lära henne gå på lådan? Jag har kattsand som klumpar sig, ska man försöka ha i mer sand så det blir djupare? Har försökt att passa på henne hela tiden och sen bära henne till lådan ofta, men hon skuttar bara ut och springer någon annanstans och skiter :( Har en till katt på 4 månader som inte är så förtjust i henne heller, kan det vara en anledning till att den lilla inte vill gå på lådan? Har två lådor.
Tar emot alla tips som finns!!!
 
Sv: Kattunge som inte går på lådan!

kolla med tidigare ägare/uppfödare vilken sand de har. små kattungar brukar man ha icke klumpbildande till storkornig för att de inte ska få i sig å stopp i magen. Kanske är sanden parfymerad, min går inte på sån sand. prova med en låda med rivet tidningspapper tex... prova allt..hon måste lära sig snabbt. Kissar hon i lådan?
 
Sv: Kattunge som inte går på lådan!

Hon gör ingenting i lådan tyvärr :/ Jag har ever clean med lavender. Ska prova tidningspapper! Tack för tipset! Finns det något medel som man kan locka katten till lådan??
 
Sv: Kattunge som inte går på lådan!

Hon gör ingenting i lådan tyvärr :/ Jag har ever clean med lavender. Ska prova tidningspapper! Tack för tipset! Finns det något medel som man kan locka katten till lådan??

var mamman och kullen utekatt? Har du köpt katten via en tex blocketannons snälla anmäl annonsen till annonssidan för att göra de medvetna att problemet finns.

Begränsa ytrymmet och ha flera lådor? har du med eller utan huv på lådan/orna?
 
Sv: Kattunge som inte går på lådan!

Om den är så ung skulle jag ge tillbaks den till mamman, det är olagligt att skilja kattungarna från mamman innan de är 12 v.
Det är mammakatt som ska lära bebisarna sånt.
 
Sv: Kattunge som inte går på lådan!

Vad har du för slags lådor (öppna, med huv, med lucka)? Ta reda på vilken sorts lådor och sand uppfödaren hade. Det vanligaste är dock att katter föredrar öppna lådor med rejält med grävvänlig, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand i lådor som rensas ofta.

Ställ ut fler lådor och begränsa utrymmet nu i början om du bor stort.

För övrigt är det otroligt ledsamt att höra om att djurskyddslagen inte efterföljs.
 
Sv: Kattunge som inte går på lådan!

Ja, det var från en blocketannons men kan inte hitta den nu tyvärr. Om jag skulle lämna tillbaks katten så skulle den förra ägaren garanterat bara sälja den vidare :/ Jag använder en öppen låda, men hon verkar till och med lite rädd för den... Jag har två lådor som hon har tillgång till, även strött med lite tidningspapper nu så hoppas det kan locka lite mer! Ska testa med oparfymerad, skulle det funka om man hade samma doft som finns på granngården som lockar dom till klösbrädan som till kattlådan?
Tack för alla svar!! :)
 
Sv: Kattunge som inte går på lådan!

Ska testa med oparfymerad, skulle det funka om man hade samma doft som finns på granngården som lockar dom till klösbrädan som till kattlådan?

Nä, kattmynta tror jag inte har den effekten.

Kan dock vara en idé att hålla katterna åtskilda tills den lilla börjat använda lådan och eftersom hon är så liten kanske hon vill ha lådor med låg kant? Håll henne under uppsikt så mycket som möjligt och sätt henne på lådan så fort hon börjar bete sig oroligt och kissnödigt. Att gräva lite själv i sanden när hon ser och hör eller befinner sig i lådan kan stimulera henne att använda den på rätt sätt.
 
Sv: Kattunge som inte går på lådan!

har kollat efter lådor med låg kant men det va jättesvårt att hitta! :S men har sett henne hoppa i och ur. Det ska jag testa!! :)
 
Sv: Kattunge som inte går på lådan!

Eftersom hon inte heller bajsar i lådan kan du lägga en av hennes egna korvar i en av lådorna vid nästa tillfälle. När hon upptäcker den kanske det kan ge henne en hint om var toaletten är. Jag tror dock att det är viktigt att hon då har minst två lådor för sig själv, separerad från kattkompisen. Det är också viktigt att du tvättar bort alla doftspår efter tidigare olyckor. Det finns särskilda medel i djuraffären som tar bort urinlukt effektivt, t.ex. Piss-off eller Urine-off, men man kan även använda Dax Ytdesinfektion som man köper på Apoteket eller Scent-stop som går att beställa från butiker på nätet.
 
Sv: Kattunge som inte går på lådan!

Vi tog vår ena katt från mamman när den var 4-6 veckor (enbart pga att mamman miste livet, så inga kommentarer om det tack!!) så vi fick lära henne allt själva (som tur var adopterade vår hankatt henne också). I början hade vi en ugnsform som låda, då de är mindre med lägre kanter och hon var väldigt liten. Den passade väldigt bra. Så kanske nåt att prova?
 
Sv: Kattunge som inte går på lådan!

Det finns kattungelådor på ÖB. Kolla där om du har den affären i närheten. Du kan torka ur lådan med klorin innan du häller sand i den. Klorin luktar kiss för en katt och de kissar gärna på samma ställe som det redan luktar kiss.
 
Sv: Kattunge som inte går på lådan!

klorin i lådan. Det tror jag med på.
Har du lådorna på olika ställen?
Kissar katten på samma ställe hela tiden? I så fall ställ en låda där.
 
Sv: Kattunge som inte går på lådan!

Begränsa hennes yta till max ett rum, så litet som möjligt egentligen, och ställ ut fler kattlådor där inne. Kattungarna behöver egentligen ingen mamma för att lära dem gå på lådan utan det sitter i deras instinkter - men det krävs att man inte ger dem andra alternativ så att de lär sig. Det är därför man brukar stänga in kattungarna på en liten yta (en kattungehage på ett par kvm) tills de är rumsrena, nu blir det ju tyvärr så mycket svårare för dig eftersom jag kan tänka mig att din lilla tjej är så pass stor och vild nu att hon inte accepterar någon kattungehage - speciellt inte utan tryggheten hos mamma och syskon.

Fortsätt lyfta henne till lådan så ofta som möjligt, speciellt efter hon har ätit eller druckit. Att lägga hennes bajs i lådan lät som en bra idé! Kom ihåg att inte bli arg eller straffa henne när hon gör fel, det gör förmodligen bara att hon känner sig otrygg - hon förstår ju inte varför hon straffas.

Man kan också ställa matskålen på de platser man inte vill att hon ska kissa eller bajsa på, det är dock viktigt att hon har mat och vatten på annan plats än lådorna då de inte vill äta i närheten av lådan.

/Erica
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 768
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 549
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Jag vet inte vad som har hänt. Någon av katterna bajsar utanför lådan. Det har hänt fyra fem gånger nu de senaste veckorna. Försöker...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 216
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp