Kattunge som bajsar bakom hårddisken?!

Argona

Trådstartare
Min huskatt som är 15 veckor är både inne och ute, har en låda uppe på toan som hon använde först och gör fortfarande men hon har kommit på att det går att göra "DET" bakom hårddisken också. Ganska äckligt, hur får man henne att sluta med det? Någon som har några tips:confused:

Sv: Kattunge som bajsar bakom hårddisken?!

KL: Min lilla kattpojke på 14 veckor har också gått klockrent på lådan förut, nu har han däremot kommit på att han istället ska kissa i korgen som jag använder när jag går och handlar. :crazy: Jag hade några tygkassar i den också, dom åkte in i tvättmaskinen på 60 grader kan jag säga... Nu har vi gömt undan korgen så att han kanske kommer in i vanan att gå på lådan igen, men han går och letar efter korgen och jamar när han är nödig.
Bajsar gör han däremot på rätt ställe i lådan.:idea:
Tips?

När han letar efter korgen så sätt honom i lådan !
Och se till att lådan är rengjord.

När han letar efter korgen så sätt honom i lådan !
Det har jag gjort, men det tar väl ett tag innan poletten trillar ner:p.

Misstänker att han inte gillar sanden (eller det är inte ens sand, bara som nånsorts träpellets), det var nån billig sort... Jag är ju liksom inte van med innekatt, vår äldre katt går alltid ut och gör sina behov, men denna herre har än så länge inte visat minsta ansats till att gå ut överhuvudtaget. Bekväm av sig kanske?:smirk:

Vilken sand är bäst och mest prisvärd förresten?

Kan man spruta på något som avskräcker katten att gå o göra sina behov där!! typ ättika??? eller något annat.

Misstänker att han inte gillar sanden (eller det är inte ens sand, bara som nånsorts träpellets), det var nån billig sort... Jag är ju liksom inte van med innekatt, vår äldre katt går alltid ut och gör sina behov, men denna herre har än så länge inte visat minsta ansats till att gå ut överhuvudtaget. Bekväm av sig kanske?:smirk:

Ja, det kan absolut vara anledningen! Det finns väldigt många katter som inte gillar träpellets så jag skulle rekommendera att byta till sand, eller gärna ha en låda av varje så ser du vad katten föredrar. En bra och prisvärd sand tycker jag är Pussi Ultra Kompakt, klumpar jättebra och är i närapå samma kvalitet som de "dyra" märkena (t.ex. Everclean som jag också gillar väldigt mycket). Luktar heller inget från lådorna av den, fast däremot brukar sophinken lukta äckligt rätt fort så man gör nog bäst i att gå och slänga smutsig sand direkt. :)

/Erica

Kan man spruta på något som avskräcker katten att gå o göra sina behov där!! typ ättika??? eller något annat.

Det finns väl fy-sprayer att köpa, vet dock inte hur väl de fungerar. Annars kan du absolut prova ättika, om inte annat bör det ta bort gammal bajs-lukt som kanske gör att katten fortsätter göra sina behov där.

Fler tips är annars att flytta på hårddisken en period, den kanske står på så sätt att det blir ett mysigt litet "skrymsle" där bakom nu. Eller kanske testa ställa en liten kattlåda där bakom som man flyttar successivt till en mer lämplig plats. :)

/Erica

Någon av våra ungar fick för sig att de skulle uträtta sin behov på sladdarna bakom stereon. Vi har papperspellets och träpellets. Vet inte om det känns lite likadant att stå på en sladd som på träpellets. Vi gjorde rent ordentligt och ställde dit lite mat istället. Tillsist fick vi trots det ställa stereon på ett sådant sätt att det inte gick att gå på sladdarna. Om de lyckas dra ner kläder eller dukar på golvet kan de få för sig att kissa på det så vi är försiktiga med att ha tyg framme.

Vad lustigt, det är precis på sladdarna, 3 stycken som hon bajsar, bakom hård-disken, det blir ett "mysigt" skrymsle där bakom så jag flyttar fram den lite och torkar av allt med ättika så får vi se.

Det har jag gjort, men det tar väl ett tag innan poletten trillar ner:p.

om du handlar på willy´s nångång, så finns det en kattsandspåse på 5 kg där det står eldorado kompakt. kostar 20 spänn och funkar i princip lika bra som pussi kompakt

Är det verkligen bakom hårddisken (extern hårddisk) eller är det bakom själva datorn?

- Språkpolisen

Är det verkligen bakom hårddisken (extern hårddisk) eller är det bakom själva datorn?

- Språkpolisen

Jag funderade lite på den saken också, men jag tänkte att det kunde väl vara en extern hårddisk som stod på något inklämt ställe i en hylla eller så. :D Hursomhelst är det väl ganska irrelevant. ;)

/Erica

För "the problem at hand", ja. Det finns nog inga tips som löser problemet bakom en hårddisk, men inte en dator eller vice versa. Men jag ser ingen nackdel i att påpeka att något har missuppfattats. :cool:

Jag är inte så haj på data språket!! Det är inte skärmen ialla fall, det är en stor typ låda som står på golvet, där man stoppar in usb-minnet och dataspels skivor. jag trodde det hette hård disk??

Jamen har jag missuppfattat något? Ligger inte hårddisken i datorn? Om katten pinkat bakom datorn så måste den väl även ha pinkat bakom hårddisken om hårddisken ligger däri???

Språkpolis nr 2 :rofl::rofl:

Själva "databurken" heter chassi, men jag brukar bara kalla den för "datorn". ;)

Cernika - Man kan ha flera hårddiskar i en dator och man kan även ha externa hårddiskar som man kopplar in med sladdar i datorn. De kan isåfall stå flera meter bort från datorn. Så hårddisk är inte synonymt med dator. ;)

Men som sagt, det var väl inte riktigt ämnet här. :)

/Erica

Jamen har jag missuppfattat något? Ligger inte hårddisken i datorn? Om katten pinkat bakom datorn så måste den väl även ha pinkat bakom hårddisken om hårddisken ligger däri???

Språkpolis nr 2 :rofl::rofl:

När hårddisken omnämns antar man förstås att katten då pinkat inuti chassit, men bakom själva hårddisken. Detta skulle i så fall motivera förslaget "stäng chassit".

Cheeserica: Flyttar du tråden till dator, är du snäll? ;)

Vad det nu än är för något så har jag torkat med vinäger bakom och flyttat fram "DEN" så det har inte hänt något mera där:D
Däremot spred sig en konstig odör nere och jag fann ett nytt "skrymsle" bakom, ja vad kan det heta, förr hette det stereoapparat i alla fall, modell 80-tal.:smirk:
Torkade där med o flyttade fram åbäket så nu får vi se.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
847
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
782
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 784
Senast: Rhinos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama