Kattunge och jobb

M

MaddeLen

Tänkte höra med er hur ni som har jobb, typ 8 timmar om dagen, gjorde när ni fick hem eran kattunge.

Stannade ni hemma då och "vande in" katten vid sin nya miljö den första tiden, eller gick ni och jobbade som vanligt?

/Madde

Sv: Kattunge och jobb

Jag hämtade min kattunge på fredagseftermiddagen och va sen hemma med henne hela helgen (ute till tvättstugan en kort sväng några ggr under söndagen). På måndagen och tisdagen gick jag halvdag i skolan och sen onsdagen - fredagen hela dagen och den upptrappningen av ensamhet funkade bra för henne iallafall.

När vi har fått hem bondkatterna har dom kommit på sommarlov och då har jag och brorsan varit hemma i flera veckor med dom. När rexarna kom var dom två och då var dom ensamma hemma under skoldagar efter två veckor ungefär. När vildkattan kom hade jag juluppehåll och var hemma hela dagarna ungefär en vecka men hon har aldrig sett mig som sällskap utan har tytt sig till rexarna så det har inte varit ett problem...

Jag tycker att om man redan har andra katter bör man vara hemma så mycket som möjligt tills katterna är så vana vid varandra att kattungen kan ha kattsällskap när man inte är hemma. Har man bara en kattunge tycker jag itne att den ska lämnas ensam mer än någon timme åtminstone första månaden och sen inte mer än 4-5 timmar.

Skaffar du två kattungar tycker jag dom kan vara hemma själva i ett kattsäkert rum efter ett par veckor i sitt nya hem.

Katten kommer hämtas på en fredag och ha sällskap hela helgen, sen har jag en pojkvän som kommer få agera kattvakt en tid just för att den lille inte ska behöva vara ensam.

När katten sen ska vänjas av vid "dygnet runt" sällskap, hur görs det smidigast? Katten kommer aldrig vara ensam mer än 4-5 timmar då jag har möjlighet att komma hem över lunchen.

/Madde

När katten sen ska vänjas av vid "dygnet runt" sällskap, hur görs det smidigast? Katten kommer aldrig vara ensam mer än 4-5 timmar då jag har möjlighet att komma hem över lunchen.

/Madde

Katter funkar inte riktigt som hundar så det brukar gå bra att lämna dom utan större invänjning. Det är snarare en fråga om hur länge man har samvete att lämna katten ensam utan stimulans.
Tänk på att är katten själv mycket kommer den sova den tiden och risken är då att den blir nattaktiv... Fundera på om du inte har möjlighet att skaffa två kattungar istället för en.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
186
Senast: MJLee
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
792
Senast: Sassy
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
779
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama